2021-04-10, 20:43
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Miljöpartiet har satt stopp för all uranbrytning i Sverige trots en av världens största uranfyndigheter i Häggån. De flesta bolag finns i Kanada, USA och Australien.
Heter Häggum. Nu är området resuaterat och det tog nästan 30 år och kostade enorma belopp. Trots det så är det ovanligt mycket cancerfall i området- men förnekas delvis av myndigheter. Även runt Hornborgasjön där vattendraget slafsan rinner till- som till stora delar har vattentillförseln från Häggum har mycket folk avlidit i cancer- i synnerhet de som ätit mycket fisk från sjön sägs det. Mycket riktigt är det trots 30 senare från brytning klart förhöjd radioaktivitet och tungmetaller i vattnet.
Citera
2021-04-10, 20:43
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Finns ju för andra basmetaller etc. ETFer och liknande. Någon borde ju vara intresserad av detta men det kanske är för icke PK och anti ESG för att vara görligt via någon etablerad bank. Tänkte att det vore peefa för en som mig som är 0 insatt i sektorn.

Det finns flera olika fonder URNM, HURA och URA. Den enda jag kan köpa via Avanza är dock URA och den är inte optimal eftersom den bara är 70 procent uranaktier och 30 procent annan skit.

Men du kan ju köpa samma uranaktier som den innehåller individuellt om du vill.
Citera
2021-04-10, 20:44
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Heter Häggum. Nu är området resuaterat och det tog nästan 30 år och kostade enorma belopp. Trots det så är det ovanligt mycket cancerfall i området- men förnekas delvis av myndigheter. Även runt Hornborgasjön där vattendraget slafsan rinner till- som till stora delar har vattentillförseln från Häggum har mycket folk avlidit i cancer- i synnerhet de som ätit mycket fisk från sjön sägs det. Mycket riktigt är det trots 30 senare från brytning klart förhöjd radioaktivitet och tungmetaller i vattnet.

https://www.nyteknik.se/energi/har-finns-uran-for-miljarder-6419905
Citera
2021-04-10, 20:46
Medlem
Smaka-migs avatar
Vilka aktier är prisvärda då? Och hur lång tid är investeringen på? känns minst 3 år? Vill ju gärna sitta med en paraplydrink och par babes i stringbikini i Miami inom ett år när jag gjort investeringen.
Citera
2021-04-10, 20:48
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Tack, men jag misstänker att litiummarknaden inte är i närheten så attraktiv som uran är just nu.

Kommer att stanna kvar i uran de närmsta åren innan jag kan tänka mig att rotera till något annat.

Bra trådstart!

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jasså inte?

Var det därför VW la en 10 miljarder-order precis?

Du kanske ska titta på lithium och EV-marknaden.

Efter det kan du titta på den här tweeten.

https://twitter.com/globallithium/status/1379411108717596678?s=20

Tips på sådana bolag?
Citera
2021-04-10, 20:53
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Vilka aktier är prisvärda då? Och hur lång tid är investeringen på? känns minst 3 år? Vill ju gärna sitta med en paraplydrink och par babes i stringbikini i Miami inom ett år när jag gjort investeringen.

Alla har långt kvar att gå. Jag ska inte påstå att jag vet vilka som kommer att gå bäst. Du såg min lista tidigare i tråden med mina innehav. Har en blandning av större namn som Paladin och Energy Fuels och mer spekulativa namn som Western Uranium och Goviex.

Det kan gå jävligt snabbt med uran. Förra gången 30-40-dubblades vissa namn inom loppet av ett år.

Omöjligt att säga hur lång tid det tar att peaka denna gång. Men jag räknar med att vi kommer ligga väldigt mycket högre inom två år.
Citera
2021-04-10, 21:10
Medlem
UraniumMans avatar
En av anledningarna till att uranaktier kan rusa så sanslöst mycket ligger i gruvnäringens natur:

Gruva X bryter uran för $30/lb

Gruva X säljer sagda uran för $33/lb

Vinst = $3/lb = 10%

Priset på uran stiger nu till $60/lb

Vinst = $30/lb = 100% dvs en tiodubbling av vinsten. Från $3 till $30.

Detta innebär att när uranpriset dubblas så 4-5-dubblas gruvaktierna i värde. Lätt.

Och uranpriset måste MINST dubblas. Historien lär oss att priset dessutom tenderar att våldsamt överskjuta jämnvikt då alla elbolag får panik och vill säkra uran samtidigt.
Citera
2021-04-10, 21:11
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
https://www.nyteknik.se/energi/har-finns-uran-for-miljarder-6419905
Ok jag tänkte på Häggum utanför Skövde där man bröt uran i slutet av 60-talet. Brytningen upphörde efter några år då det inte var lönsamt. Men därefter har uranpriserna gått upp. Man har försökt återstarta verksamheten men blivit blankt nej. Har svårt att se att vi kommer ha uranbrytning just i Sverige
Citera
2021-04-10, 21:14
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Ok jag tänkte på Häggum utanför Skövde där man bröt uran i slutet av 60-talet. Brytningen upphörde efter några år då det inte var lönsamt. Men därefter har uranpriserna gått upp. Man har försökt återstarta verksamheten men blivit blankt nej. Har svårt att se att vi kommer ha uranbrytning just i Sverige

Regeringen har förbjudit uranbrytning i lag. Men det spelar ingen roll. Desto mindre uran desto bättre för våra portföljer.
Citera
2021-04-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimewavesweden
Den där bilden är lite hittepå. Alla vet att andra tekniker utan litium står runt hörnet. Säger inte att du har helt fel då, men inte 100% rätt.

"andra tekniker"

så kan man säga om vad som helst.
Citera
2021-04-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Bra trådstart!

Tips på sådana bolag?

Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc fonden är en grym sådan.
Vill du inte köpa in i fonden så kan du titta på det de köper sig in i och även följa deras länkade twitterkonto.
De involverar sig aktivt i bolag och det är bara att titta på ROI..
Dock köp på egen risk.
Citera
2021-04-10, 21:26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc fonden är en grym sådan.
Vill du inte köpa in i fonden så kan du titta på det de köper sig in i och även följa deras länkade twitterkonto.
De involverar sig aktivt i bolag och det är bara att titta på ROI..
Dock köp på egen risk.

Tack för tipset, ska kolla på den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in