Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Fast nu upprepar du bara att troende har förändrats, samt att kristendomen tvingats anpassa sig efter det sekulära samhället. Har du exempel?
Återigen, är inte den Lutheranska kyrkan ett bra exempel?
Kungen blev kyrkans överhuvud och tog beskattningsrätten från den heliga sjön. Präster är sedan dess gifta och kan avla sina avkommor likt alla andra. Listan kan nog göras ganska så lång?
Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Den enda förändring som skett är att kristendomen blivit mindre toppstyrt. Den har gått mer mot sitt ursprung då makten och kristendomen splittrats.
Antagligen så hänger mycket på vilka glasögon man ser igenom?
Mindre toppstyrt?
Den Svenska Kyrkan är inget annat än en "nyttig idiot" för den "politiska eliten".
https://www.svenskakyrkan.se/organisation
Citat:
Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av folkvalda kyrkopolitiker tillsammans med biskopar, präster och diakoner. Här kan du lära dig mer om hur Svenska kyrkan organiseras och hur beslut fattas.
Citat:
Nationell nivå
Svenska kyrkans högsta beslutande organ är kyrkomötet som varje höst sammanträder i Uppsala. Det består av ledamöter från hela landet och de beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor.
Kyrkomötet behandlar också frågor om hur kyrkan ska arbeta med exempelvis klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken. Kyrkomötet utser ledamöter till kyrkostyrelsen där ärkebiskopen är ordförande.
KYRKOSTYRELSEN
Kyrkostyrelsen är kyrkomötets beredande och verkställande organ. Det betyder att kyrkostyrelsen beslutar i löpande frågor som rör verksamhet, budget och andra gemensamma områden på nationell nivå. Kyrkostyrelsen kommer också med förslag till kyrkomötet.
Ta sedan en titt på Kyrkostyrelsens ledamöter:
https://www.svenskakyrkan.se/kyrkostyrelsens-ledamoter
Fy för den lede, här hittar man bl.a. Wanja Lundby-Wedin och Margareta Winberg.
Och du har mage att skriva att det är mindre toppstyrt? Det enda rätta hade varit att skrota (helt) systemet med kyrkopolitiker, strippa kyrkan på allt som kyrkan erhållit via många års beskattande och gör den Svenska Kyrkan till frikyrka.
Idag så är den Svenska Kyrkan politikernas synnerlige nyttige idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Felet med din beskrivning är att du ger de sekulära äran av att ha tämjt kristendomen medan sanningen är att sekulära “kristna” övergett kristendomen. Kvar blev kärnan av kristendomen där ingen har någon egentlig makt.
Vi ser inte genom samma glasögon, uppenbarligen. Din kommentar känner jag igen från bokstavstrogna Muslimer som med bestämdhet hävdar att sekulära muslimer är avfällingar med ett lägre värde än "bokens folk".
Skillnaden är att sekulära kristna är i en stor majoritet i utvecklade länder i "Väst" och bokstavstrogna kristna har inte någon genomslagskraft. Man får gärna tycka att sekulära kristna har övergett kristendomen, det är helt ok. Jag menar vem fan bryr sig?
Men inom Islam så är det annorlunda, även i Sverige så förtrycks sekulära muslimer inte bara av bokstavstrogna utan även av den Svenska Kyrkan och den Svenska lagstiftaren. Det är för mig obegripligt att den för tillfället rådande "värdegrunden" (ett av mina hatord) får Svenska politruker att liera sig med bokstavstrogna muslimer istället för de sekulära!
Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Detta är dock på tillbakagång i tex. Sverige där kyrkliga toppar är mer politiker än kristna. Månne det fortsätter på den vägen och om ett par hundra år kommer det att påstås att kristendomen årtertog makten och lierade sig med islam. Med dagens kyrkliga företrädare är det fullt möjligt.
Så kan det självklart gå p.g.a. den genompolitiserade Svenska Kyrkan. Lösningen har jag redan nämnt i min kommentar, gör en frikyrka av den Svenska Kyrkan..