2021-04-24, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du kan inte samtidigt likställa kritik mot islam eller judisk identitetspolitik med farligt hat mot alla muslimer och judar och inte förstå att din kritik mot svenskar för "islamofobi", "antisemitism" eller "rasism" efter precis samma spelregler träffar hela gruppen. Om det är farligt för den enskilda juden/muslimen att gruppen kritiseras, är det farligt för den enskilda svensken. Om det är farligt för en tänkt muslim att relativt maktlöse Jomshof använder ett ord, är det desto farligare när svenske statsministern kallar SD fascister.

Kritiserade du Löfven för det ordvalet? Det enda jag vet är att du lade stor möda på att försvara Adam Cwejman mot min kritik att han osynliggjorde "svennehoran" när han skrev att det honom veterligen bara var ett folkslag, judarna, som inom landet flydde från etnisk förföljelse från epitet som "judehora". Om du minsann står upp för svensketnisk utsatthet här på Flashback är du jävligt dålig på det.

Om "svenska folket" enligt dig dessutom bär ansvaret för migrationspolitiken som en minoritet extremister påtvingade oss, så följer att "muslimer" i olika sammanhang kan vara ansvariga för vad en liten grupp gör i deras namn eller med deras tysta medgivande. Om samma svenska folk ska uppfostras för att undvika "Bosnien", så ska muslimer uppfostras för att undvika "Syrien".

Du får välja antingen eller, om du vill vidmakthålla illusionen att inte vara partisk/rasistisk.
Visst är det så.

Dessutom: om s.k. islamofobi ska motverkas borde samma sak göras med Koranen då den innehåller otaliga hatbudskap mot icke-kristna, kvinnor och homosexuella. Där kan man verkligen tala om hets mot olika grupper av människor.

Om s.k. islamofober - alltså folk som inte gillar sådant som religiöst motiverat kvinnoförtryck - utgör ett dödligt hot mot muslimer, vilket hot ska då inte koranläsande och -lyssnande muslimer utgöra mot icke-muslimer, kvinnor och homosexuella? Sannolikt ett betydligt större sådant. Jag är helt övertygad om att väldigt många överfall på icke-muslimska kvinnor får sin näring ur islam. De ses som slampiga som inte bär slöja och tillåts gå omkring själva på stan. Därmed fritt villebråd i en del muslimska mäns ögon.

Till detta kommer förstås frågan vilken grupp som har störst våldskapital och våldsbenägenhet. Vilket är vanligast idag - att svenskar attackerar muslimer eller tvärtom?
Senast redigerad av Nebeltag 2021-04-24 kl. 08:31.
Citera
2021-04-24, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Ok tack för den förklaringen. Det blir ju väldigt tröttsamt att höra och läsa att varje gång man ställer en relevant fråga angående Islam, eller utrycker en åsikt (vilket är min fulla rätt) tar det ca 6 sekunda innan man blir anklagad för att vara en islamofob. Och det är inte sällan det händer utan i stort sätt hela tiden.

Du tror inte att ett sådant ord som har som syfte att döma människor och tala om for dom vad dom är, kommer då dömas mer och kraftigt utöver din förklaring att det är "hat och hets"?
Vem har bestämmer vad hat är? Du eller någon annan kan enkelt få svara på den frågan men näsrå muslim kommer antagligen ge samma svar, eller vill svara på, då de antagligen inte kan svara på frågan.

Så, vad är hat? Kan du nämna ett exempel? Vad om nästa 37 personer jag frågar, ger sina förklaringar på vad hat mot muslimer är? Vem ska jag lyssna på?
Det känns ju mer som om man helt enkelt kan bestämma själv personligen vad man nycker är lämpligt som klassas som hat.
Jag har blivit kallas islamofob ett stort antal gånger. ALLA gånger ville jag ha frågan på enkla saker eller helt enkelt förklara varför jag inte tycker jag skall rätta mig efter en minoritet i mitt icke muslimska land.
Har dom fel som kallade mig det, då de ansåg att mina frågor var hatiskt? Vilken guidedline går ni efter när nu bestämmer vad hat är, då i stort sätt allt är hatiskt från person från person?
Varför är det bara Islam som vill döma ut mig för att ifrågasätta religionen, men aldrig hinduer, buddieter eller kristna?
Varför behövs detta ord, och varför just ska EN enda religions talare, tala om mig att den inte kan kritiseras i mitt land där de muslimer har fått nästan allt de önskat för att kunna sprida sig och köra över svenska invånares rättigheter?
Är det fortfarande saker muslimer inte tycker svenskarna gör tillräckligt så de kan känna sig som att de fortfarande kvar i sitt muslimska land, de land de flydda till Sverige för fått bidrag, hus och sjukvård utan några som helst krav att integrera!
Som du är inne på är själva syftet med de oklara definitionerna av begreppet att omöjliggöra kritik av islam. Människor ska känna sig osäkra och tystna.

Ett annat fulknep som islamapologeterna använder sig av är att säga något i stil med att "du kan ju inte anklaga alla muslimer" - som om man hade gjort det. Det kritiken handlar om är ju att islam som religionen utövas till mycket stor del är sexistisk o.s.v., och att man därmed inte vill att den ska ha inflytande i västvärlden. Att det finns någon enstaka liberal moské i San Francisco räddar liksom inte situationen. Som företeelse är islam ett stort hot mot västerlandet och dess värderingar. Det är inte islamofobi att konstatera det.
Citera
2021-04-24, 08:47
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Visst är det så.

Dessutom: om s.k. islamofobi ska motverkas borde samma sak göras med Koranen då den innehåller otaliga hatbudskap mot icke-kristna, kvinnor och homosexuella. Där kan man verkligen tala om hets mot olika grupper av människor.

Om s.k. islamofober - alltså folk som inte gillar sådant som religiöst motiverat kvinnoförtryck - utgör ett dödligt hot mot muslimer, vilket hot ska då inte koranläsande och -lyssnande muslimer utgöra mot icke-muslimer, kvinnor och homosexuella? Sannolikt ett betydligt större sådant. Jag är helt övertygad om att väldigt många överfall på icke-muslimska kvinnor får sin näring ur islam. De ses som slampiga som inte bär slöja och tillåts gå omkring själva på stan. Därmed fritt villebråd i en del muslimska mäns ögon.

Till detta kommer förstås frågan vilken grupp som har störst våldskapital och våldsbenägenhet. Vilket är vanligast idag - att svenskar attackerar muslimer eller tvärtom?

Kvinnor som inte bär slöja ses som horor inom islam och av muslimer. Detta står i Koranens tillägg av Ibn Kathir som alla muslimer får lära sig en timme om dagen utav. I sura 33:59 förklaras varför slöjan skall bäras:

...alltså om de gör det, kommer det att vara känt att de är fria och inte tjänare eller horor.
https://www.alim.org/quran/tafsir/ibn-kathir/surah/33/59/
Citera
2021-04-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Kvinnor som inte bär slöja ses som horor inom islam och av muslimer. Detta står i Koranens tillägg av Ibn Kathir som alla muslimer får lära sig en timme om dagen utav. I sura 33:59 förklaras varför slöjan skall bäras:

...alltså om de gör det, kommer det att vara känt att de är fria och inte tjänare eller horor.
https://www.alim.org/quran/tafsir/ibn-kathir/surah/33/59/
Det är helt klart en spridd åsikt i alla fall. Men nu kommer väl Regulus och säger att inte alla muslimer är av den uppfattningen och att det därmed är islamofobi att diskutera saken.
Citera
2021-04-24, 11:36
Medlem
bulletproofsouls avatar
Omvänt har vi ett problem med muslimer som har fobi mot kristendomen och västvärlden i stort. I den gruppen hittar vi riktigt negativa aversioner och känslor samtidigt som den gruppen gärna drar alla över en kam och klistrar på egenskaper på andra som inte stämmer eller är rent fabulerade.

När jag jobbade i i Rinkeby fick jag höra om en somalisk man som levt 15 år i Sverige. När diskussionen uppkom om rökning ansåg han att det var väldigt fel av svenska föräldrar att tvinga barnen att börja röka redan som bebisar...Alla undrade var han hade fått det ifrån. Då berättade han att han sett en bild på en bebis med en cigg i munnen i en bok på biblioteket. Efter lite efterforskningar kom boken fram. En bok om modern konst där konstnären gjort ett fotomontage på en bebis med en cigg i mungipan. I 10-15 år hade alltså denna man levt i villfarelsen att i Sverige tvingar föräldrarna bebisarna att börja röka.

Vad får man då för uppfattning om landet man lever i?
Vad får man för uppfattning om landets befolkning, dess kultur och normer.
Vad mer missuppfattar man totalt?
Hur kan det komma sig att man kan leva så länge med en sådan villfarelse? För mig signalerar det att man faktiskt inte lever i det svenska samhället. Man förstår inte dess mest grundläggande normer och värdering. Man är helt utanför majoritetsbefolkningens värld.
Citera
2021-04-24, 12:25
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Det är helt klart en spridd åsikt i alla fall. Men nu kommer väl Regulus och säger att inte alla muslimer är av den uppfattningen och att det därmed är islamofobi att diskutera saken.

Det blir inte så svårt för honom att bevisa hur jag har fel. Om man inte är blind så borde det ha slagit en hur det finns muslimska kvinnor som inte bär slöja.

(YouTube) IT'S WORLD HIJAB DAY! (FT. DINA TOKIO & YASMINE MOHAMMED!)
Citera
2021-04-24, 12:33
Medlem
Citat:
Som du är inne på är själva syftet med de oklara definitionerna av begreppet att omöjliggöra kritik av islam. Människor ska känna sig osäkra och tystna.

Ett annat fulknep som islamapologeterna använder sig av är att säga något i stil med att "du kan ju inte anklaga alla muslimer" - som om man hade gjort det. Det kritiken handlar om är ju att islam som religionen utövas till mycket stor del är sexistisk o.s.v., och att man därmed inte vill att den ska ha inflytande i västvärlden. Att det finns någon enstaka liberal moské i San Francisco räddar liksom inte situationen. Som företeelse är islam ett stort hot mot västerlandet och dess värderingar. Det är inte islamofobi att konstatera det.

Ja, just godtyckligheten är som sagt en del av strategin att döda samtalet. Om gråzonen för att kallas något är vid och oförutsägbar, desto bättre. Om moderering och censur internaliseras fungerar åsiktskontrollen, annars inte.

Den som är genuint intresserad av att tackla fördomar, intolerans och hat i en mångetnisk kontext, har ju orden att göra det: fördom, intolerans och hat. Den som istället väljer att skapa kategorier och hierarkier av utsatthet, har avslöjat att intentionen inte alls är lika värde, utan bokstavlig apartheid mellan skyddsvärden. Det skapar precis de privilegier som samtidigt projiceras på vita majoritetsbefolkningar och ger utrymme för bokstavligt rasistiska tankar om att inte kunna vara rasist på grund av etnicitet.

"Islamofobi" eller "antisemitism" är politiska maktord, inget annat. Sanningsvärdet ligger i avsändarens avsikt, inte i måltavlans åsikt.

Det som gör Regulus extra värdelös är hans lajvande som systemkritisk och progressiv i förhållande till ett status quo han försvarar med näbbar och klor.
Citera
2021-04-24, 13:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ok tack för den förklaringen. Det blir ju väldigt tröttsamt att höra och läsa att varje gång man ställer en relevant fråga angående Islam, eller utrycker en åsikt (vilket är min fulla rätt) tar det ca 6 sekunda innan man blir anklagad för att vara en islamofob. Och det är inte sällan det händer utan i stort sätt hela tiden.

Huruvida en åsikt är islamofob eller inte beror på dess innehåll. När Jomshof säger att islam är en avskyvärd religion är det islamofobi, eftersom det drabbar alla muslimer. Om du säger att IS införde ett terrorvälde i Syrien och Irak är det inte islamofobi, eftersom det inte pekar ut alla muslimer som ansvariga för terrorn.

Citat:
Du tror inte att ett sådant ord som har som syfte att döma människor och tala om for dom vad dom är, kommer då dömas mer och kraftigt utöver din förklaring att det är "hat och hets"? Vem har bestämmer vad hat är? Du eller någon annan kan enkelt få svara på den frågan men näsrå muslim kommer antagligen ge samma svar, eller vill svara på, då de antagligen inte kan svara på frågan.

Så, vad är hat? Kan du nämna ett exempel? Vad om nästa 37 personer jag frågar, ger sina förklaringar på vad hat mot muslimer är? Vem ska jag lyssna på? Det känns ju mer som om man helt enkelt kan bestämma själv personligen vad man nycker är lämpligt som klassas som hat. Jag har blivit kallas islamofob ett stort antal gånger. ALLA gånger ville jag ha frågan på enkla saker eller helt enkelt förklara varför jag inte tycker jag skall rätta mig efter en minoritet i mitt icke muslimska land. Har dom fel som kallade mig det, då de ansåg att mina frågor var hatiskt? Vilken guidedline går ni efter när nu bestämmer vad hat är, då i stort sätt allt är hatiskt från person från person? Varför är det bara Islam som vill döma ut mig för att ifrågasätta religionen, men aldrig hinduer, buddieter eller kristna? Varför behövs detta ord, och varför just ska EN enda religions talare, tala om mig att den inte kan kritiseras i mitt land där de muslimer har fått nästan allt de önskat för att kunna sprida sig och köra över svenska invånares rättigheter? Är det fortfarande saker muslimer inte tycker svenskarna gör tillräckligt så de kan känna sig som att de fortfarande kvar i sitt muslimska land, de land de flydda till Sverige för fått bidrag, hus och sjukvård utan några som helst krav att integrera!

Det är inte alltid lätt att dra gränser för vad som är hat eller hets, och det är därför vi har domstolar som prövar frågan. Generellt kan det sägas att det ska mycket till innan en svensk domstol dömer någon till ett hårdare straff på grund av hatbrottsmotiv.

När det gäller hets mot folkgrupp, så har ju begreppet fått en alltmer svepande tolkning, och mycket som bedöms som hets idag skulle inte ha gjort det när lagen ursprungligen infördes. Men detta sagt, så sätter Europakonventionen gränser för tillämpningen av HMF-lagen genom sitt skydd för yttrandefriheten. Pingstpastorn Åke Green friades t.ex. i HD med hänvisning till Europakonventionen för sitt påstående att homosexualitet är en cancer på samhällskroppen.
Citera
2021-04-24, 13:10
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Omvänt har vi ett problem med muslimer som har fobi mot kristendomen och västvärlden i stort. I den gruppen hittar vi riktigt negativa aversioner och känslor samtidigt som den gruppen gärna drar alla över en kam och klistrar på egenskaper på andra som inte stämmer eller är rent fabulerade.

När jag jobbade i i Rinkeby fick jag höra om en somalisk man som levt 15 år i Sverige. När diskussionen uppkom om rökning ansåg han att det var väldigt fel av svenska föräldrar att tvinga barnen att börja röka redan som bebisar...Alla undrade var han hade fått det ifrån. Då berättade han att han sett en bild på en bebis med en cigg i munnen i en bok på biblioteket. Efter lite efterforskningar kom boken fram. En bok om modern konst där konstnären gjort ett fotomontage på en bebis med en cigg i mungipan. I 10-15 år hade alltså denna man levt i villfarelsen att i Sverige tvingar föräldrarna bebisarna att börja röka.

Vad får man då för uppfattning om landet man lever i?
Vad får man för uppfattning om landets befolkning, dess kultur och normer.
Vad mer missuppfattar man totalt?
Hur kan det komma sig att man kan leva så länge med en sådan villfarelse? För mig signalerar det att man faktiskt inte lever i det svenska samhället. Man förstår inte dess mest grundläggande normer och värdering. Man är helt utanför majoritetsbefolkningens värld.

Vissa kulturella konflikter, som den du beskriver, bygger på ren okunnighet och felaktiga antaganden. Men många konflikter bygger på verkliga fördomar. För ett och ett halvt år sedan publicerade en fotograf i ett offentligt bibliotek nära Rinkeby kompositioner av prepubescenta muslimska flickor. Fotografen hade varit noga med att fotografera dem med täckta huvuden. Men andan i bilderna lyfte fram flickornas personligheter. De uppfostrades för att vara självständiga kvinnor.

Föräldrarna, som hade undertecknat tillstånd som tillät bilderna, kontaktades av lokala ledare, imamer, antar jag, som informerade dem om att detta var dåligt. Så föräldrarna återkallade sitt samtycke. Alla bilder - och de betalades av skattebetalarnas stöd från vänster kultur - kom ner. Utställningen avbröts.

Imamerna visste att de svenska myndigheterna undergrävde deras kontroll över dessa tjejer genom att uppmuntra dem att klä sig på ett moderiktigt sätt. Imamerna satte stopp för det.

Etniska svenska kvinnliga politiker tror ofta att de kan befria muslimska kvinnor så att de bara blir svenska kvinnor med hijabs. Muslimer ser dessa ansträngningar och avvisar dem. Det är inte islamfobi att erkänna denna konflikt som otrevlig och oövervinnlig vad beträffar det västerländska samhället.
Citera
2021-04-24, 13:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul

Vad får man då för uppfattning om landet man lever i? Vad får man för uppfattning om landets befolkning, dess kultur och normer. Vad mer missuppfattar man totalt? Hur kan det komma sig att man kan leva så länge med en sådan villfarelse? För mig signalerar det att man faktiskt inte lever i det svenska samhället. Man förstår inte dess mest grundläggande normer och värdering. Man är helt utanför majoritetsbefolkningens värld.

Detta låter ju som en typisk urban skröna som råttan-i-pizzan. När du skriver att du fick höra om detta, menar du att du själv pratade med den somaliske mannen? Eller var det någon annan som drog den här historien på en kafferast?
Citera
2021-04-24, 22:53
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Detta låter ju som en typisk urban skröna som råttan-i-pizzan. När du skriver att du fick höra om detta, menar du att du själv pratade med den somaliske mannen? Eller var det någon annan som drog den här historien på en kafferast?

Regulus,

Om en etnisk svensk kille ligger med en muslimsk tjej och hennes föräldrar får kännedom, vad tror du händer?
Citera
2021-04-25, 10:57
Medlem
Eller om en muslimsk tjej vill gifta sig med en jude och konvertera. Hur tar hennes släkt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in