2021-04-08, 03:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpaah
Uma Thurman är ju frän i Kill Bill som "the bride".
När du nämner den så kom jag att tänka på: Thriller, en grym film (They call her oneye) Med Christina Lindberg i huvudrollen.

Annan gammal nasty är: I spit on your grave (Day of the woman) https://www.imdb.com/title/tt0077713/
Inte nyinspelningen från 2010 även om den också var rätt ok.
Citera
2021-04-08, 08:16
Medlem
Narutoshippchops avatar
Vissa äldre filmer utan modern feministpropaganda kan funka. Men att se en liten smal tanig kvinna slåss mot en armé av muskliga män är bara helt overkligt och komiskt.
Citera
2021-04-08, 08:22
Medlem
yidarmy123s avatar
Någon nämnde henne tidigare i tråden men Angelina Jolie är faktiskt duktig på just det här. I övrigt så håller jag med dig till fullo.
Det är lite av den här anledningen som gör att jag har slutat att titta på filmer och serier - allt handlar numera bara om kulturmarxistisk och feministisk indoktrinering.
Citera
2021-04-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag är kvinna så jag ser annorlunda på saken. Jag tycker det är kul att se starka kvinnor men kan hålla med om att ibland är det lite överdrivet.
Men visst finns det starka kvinnor irl. Tex Griselda Blanco som var kokaindrottning och var riktigt hård och hade många mördade. Filmen var bra och kan rekommendras fast du inte gillar starka kvinnor https://www.imdb.com/title/tt0380268/

Tack för tipset.

Jag tycker att Luc Besson filmen "Anna" är bra, men det blir ju svårt att acceptera när den tunna Anna slår ner ett 10-tal vältränade manliga soldater, livvakter, mm. De scenerna skulle tjänat på mer realism.
Citera
2021-04-08, 09:24
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Har du sett Leon för att ta en mainstream-rulle?

Annars finns massvis med t.ex. fransk film ifrån 70-talet som är oerhört bra.

Yes har sett den
Citera
2021-04-08, 09:44
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Fast Leonardo DiCaprio är faktiskt inte kvinna, och var det inte ens när Titanic spelades in.
Ursprungligen postat av mikaels

Alien, Aliens, The Terminator, T2, Gone Girl, Titanic, Thelma and Louise, det finns en hel del starka kvinnliga protagonister, om du kollar.

Fast Leonardo DiCaprio är faktiskt inte kvinna, och var det inte ens när Titanic spelades in.

Dagens gapskratt. jag tror inte han syftade på DiCaprio. Kanske motspelerskan Kate Winslet som jag gillar i tex "the dressmaker"
Citera
2021-04-08, 09:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Men Kate Winslet är. Och Kathy Bates. Och Gloria Stuart.
Många starka kvinnor.
Citera
2021-04-08, 09:49
Medlem
Andomarns avatar
Om ni söker "avengers feminist scene" på YouTube så får ni en bra bild av vad TS försöker förmedla.
Det var så illa att man ville kolla bort när man såg det.
Hollywood skräp på hög nivå.
Citera
2021-04-08, 10:33
Medlem
Pitschkas avatar
Beror väl på vad man menar med starka kvinnor.

Jag kan ha stor behållning av filmer där kvinnor övervinner personliga svårigheter och ger styrka åt sig själv och andra genom att agera med intelligens och via traditionella kvinnliga egenskaper.

Helt enkelt där kvinnor visar styrka genom att visa hur en problemlösning via ett kvinnligt perspektiv är ett (vinnande) alternativ.

Nu pratar jag alltså inte om filmer där kvinnor framställs som smarta genom falska våldtäktsanklagelser et al, skitsnack eller genom att tillskanska sig fördelar genom att pippa med chefen.
Ni vet så där modernt girl power-aktigt.

Utan om kvinnor som är smarta på riktigt.

Audrey Tautou i "En långvarig förlovning" kan vara ett exempel.
Citera
2021-04-08, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Nej.

Fjantfilmer baserade på fjantböcker.

Jag kommer bara på Ripley och Sarah Connor. Finns säkert ett par till men det är absolut inte många vi pratar om här.

Spelar ingen roll, hennes karaktär är hård och hon gör en utmärkt rollprestation.
Citera
2021-04-08, 10:44
Medlem
RickySpanishs avatar
Alien
Aliens
Fargo
Mad Max Fury Road
The silence of the lambs
The sound of music
Gentlemen prefer blondes

Mina favoriter med starka kvinnor.
Citera
2021-04-08, 10:46
Medlem
Finns absolut några exempel, men det mesta (speciellt nyare idag) går inte o kolla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in