2021-04-08, 10:49
Bannlyst
[quote=Mailmans|75412252

Remakes på ex. Oceans11, Ghost Buster osv osv har ju hyllats av kvinnor innan det släppt sen har INGEN av dom blivit blockbusters eller knappt gått plus.. varför? Jo för inga kvinnor har velat gå och se dom.
.[/QUOTE]

Oceans eight gick med vinst åtminstone, budget på 70 miljoner us dollar och spelade in nära 300.
Citera
2021-04-08, 10:59
Bannlyst
så när manliga superhjältar slåss = realistiskt
men när kvinnliga superhjältar slåss = orealistiskt

lite så?

varför pratar ni överhuvudtaget om realism? det är inte dokumentärer vi snackar om.
har ni sett siten som räknar antal dödade i filmer?

ska ta några exempel, så kan ni avgöra om det är realistiskt eller ej (om det är en man i huvudrollen så borde det väl vara det...)

rambo från 2008, rambo själv har ihjäl 87 personer.

blade trinity, blade själv (wesley snipes) har ihjäl 30 personer medans abigail (jessica biel) bara har ihjäl hälften så många (för hon är kvinna får vi anta)

resident evil: extinction även här är mannen överlägsen på att döda carlos har ihjäl 39 stycken medans alice (jovovich) bara mäktar med 25!

i filmen bad boys II är det tyvärr inga kvinnor som klarar av den REALITISKA HANDLINGEN... så därför är det istället två män som får stå för dödandet, här verkar det som det finns skillnad mellan män också och inte bara män och kvinnor... will smith har ihjäl 17 stycken medans hans partner, lawrence, bara har ihjäl 4 st...
Citera
2021-04-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy

lite så?

varför pratar ni överhuvudtaget om realism? det är inte dokumentärer vi snackar om.

ska ta några exempel, så kan ni avgöra om det är realistiskt eller ej (om det är en man i huvudrollen så borde det väl vara det...)

blade trinity, blade själv (wesley snipes) har ihjäl 30 personer medans abigail (jessica biel) bara har ihjäl hälften så många (för hon är kvinna får vi anta)

resident evil: extinction även här är mannen överlägsen på att döda carlos har ihjäl 39 stycken medans alice (jovovich) bara mäktar med 25!

i filmen bad boys II är det tyvärr inga kvinnor som klarar av den REALITISKA HANDLINGEN... så därför är det istället två män som får stå för dödandet, här verkar det som det finns skillnad mellan män också och inte bara män och kvinnor... will smith har ihjäl 17 stycken medans hans partner, lawrence, bara har ihjäl 4 st...

Jag skulle gärna se fler ordentligt atletiska kvinnor i actionfyllda roller, då det lätt blir lite fjantigt om en liten anorektisk tanig tjej ska porträttera en huvudroll som spöar stora stygga elakingar till höger och vänster. (Den halvtaskiga serien Shadowhunters: The Mortal Instruments är ett typexempel, där kvinnliga huvudrollsinnehavaren ser ut att väga ca 40 kg och har överarmar som ser ut att knappt orka lyfta 5kg)
Detsamma gäller förstås för män. Men av någon anledning är det inte lika vanligt att man väljer en tanig liten snubbe till sådana roller.

Jag tyckte därför det var lite uppfriskande med Gina Carano i Mandalorian, som i nån scen släpar en fullvuxen man i mandalorian-rustning och ser relativt oberörd ut. Hon gör det tydligen utan någon som helst hjälpmedel, och det syns!

Fram för vältränade kvinnor i actionfyllda roller!
Är det nån superhjälte med påhittade superkrafter kommer man ju runt det hela lite, då man förklarat varför de är oerhört mycket starkare än de ser ut att vara.
Citera
2021-04-08, 11:51
Medlem
morrhuggs avatar
I början var jag OK med det, men nu är det mest pinsamt. Små 50-kilos tjejer som slåss med 225-kilos män och vinner.

Eller kvinnor som är genier, ingenjörer, rena MacGyvers.. och ofta får de männen att framstå som korkade dessutom. Film blir bara mer och mer krystat tycker jag. För att inte tala om alla remakes där man antingen byter ut mannen mot en kvinna, eller byter till en neger/negress.

Snart kan man väl bara titta på 30+ år gamla filmer för att undkomma denna skit.
Citera
2021-04-08, 11:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Det går bara inte, det är så fejk och tillgjort att det inte finns. Jag har då fan aldrig träffat en redigt självsäker kvinna som inte gör sig liten och rundar halva kvarteret om en sliten hemlös alkis är på väg i motsatt riktning förbi henne på trottoaren. Aldrig sett en riktigt tuff och ordentligt kaxig kvinna som lyckas vara rolig, underhållande och säga ifrån på ett bra sätt, som en riktig muskulös vikinga alfakarl kan, utan att bränna broar eller få sociala fördelar i att "dissa" någon bara på grund av hans kön.

Så fort jag ser en kvinna i huvudrollen vet jag direkt att den filmen suger och jag behöver inte slösa min tid på att ens försöka se den. Dessutom hatar jag dessa "starka" kvinnliga biroller som i Captain America, den där militärhoran som sparkar Captain America i kuken när soldaterna står uppradade och han säger något skämt om henne. Jag menar lägg av, är det rättfärdigat att sparka honom i pungen för det? Är det så kvinnor ska ta plats och ta makten? Herregud vilken dubbelmoral.

Hur ser ni på saken?
Det beror nog väldigt mycket på VILKEN typ av film du ser på.

Tittar du på olidligt dåliga filmer så kommer du tycka att de är skit oavsett.
Jag skulle råda dig att se på en film där hela casten är kvinnor och se om du känner annorlunda då. *

Men jag kan hålla med dig, till exempel moderna filmer där man har castaten kvinnoroll istället för en endast tidigare förekommande manlig roll. De kan vara rätt patetiska. T ex Men in Black med kvinnlig huvudperson. Eller nya Batman med en kvinna i huvudrollen...
Eller alla dessa sugiga agentfilmer med en liten ballerina i huvudrollen.

Testa att titta på t ex spanska Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott, eller sydamerikanska Como agua por Chocolate. Eller i värsta fall senaste Ocean's med bara kvinnor.

Game of Thrones t ex. Många bra manliga karaktärer, men främst, många bra kvinnliga karaktärer. Många är oerhört starka, en lifetime-roll för dessa kvinnor. Lena Headey som drottning Cersei t ex
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-04-08 kl. 11:58.
Citera
2021-04-08, 12:28
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
.... sparkar soldater på pungen.

Det är något annat som jag inte förstår är att våld mot män är accepterat. Om vi nu eftersträvar ett jämlikt samhälle måste ett av följande ske

1. Det är också ok för en man att sparka en kvinna i fittan om hon säger något olämpligt
2. Förolampningar kan inte bemötas med våld.
Citera
2021-04-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy

lite så?

Det blir bara mer och mer realistiskt i Rambo 4 där han har ihjäl 236 personer...! 2,59 personer/minut
Förmodligen fortfarande helt realistiskt eftersom han är man, haha!
Citera
2021-04-08, 12:41
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Det går bara inte, det är så fejk och tillgjort att det inte finns. Jag har då fan aldrig träffat en redigt självsäker kvinna som inte gör sig liten och rundar halva kvarteret om en sliten hemlös alkis är på väg i motsatt riktning förbi henne på trottoaren. Aldrig sett en riktigt tuff och ordentligt kaxig kvinna som lyckas vara rolig, underhållande och säga ifrån på ett bra sätt, som en riktig muskulös vikinga alfakarl kan, utan att bränna broar eller få sociala fördelar i att "dissa" någon bara på grund av hans kön.

Så fort jag ser en kvinna i huvudrollen vet jag direkt att den filmen suger och jag behöver inte slösa min tid på att ens försöka se den. Dessutom hatar jag dessa "starka" kvinnliga biroller som i Captain America, den där militärhoran som sparkar Captain America i kuken när soldaterna står uppradade och han säger något skämt om henne. Jag menar lägg av, är det rättfärdigat att sparka honom i pungen för det? Är det så kvinnor ska ta plats och ta makten? Herregud vilken dubbelmoral.

Hur ser ni på saken?

För att inte tala om skiten som nu är populärt.. Att byta ut manliga huvudrollsinnehavare till kvinnliga.

Typ Gostbusters med fruntimmer URKASS

Vad Kommer härnäst.. Kvinnlig tarsan ?

Blir så oerhört fel och dåligt när man gör om gamla filmer med kvinnor i huvudrollen.
Samma har ju gjorts med negrer där man ersatt vita med negrer och även där så floppade kopiorna fett. Filmbolagen prostituerar sig åt PK folket.

Att ta en bok och göra film av den där en man har huvudpersonen.. Sedan göra om den med en kvinna.. Det blir aldrig bra..
Citera
2021-04-08, 13:13
Medlem
Visst finns det många bra, men majoriten av filmerna är äldre, dvs innan världen blev PK galen och började kräva dessa roller i fler och fler filmer. Många bra filmer med kvinnliga huvudroller då folk tilläts göra filmer innan den galna twittermobben fanns.
Citera
2021-04-08, 13:21
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Tack för tipset.

Jag tycker att Luc Besson filmen "Anna" är bra, men det blir ju svårt att acceptera när den tunna Anna slår ner ett 10-tal vältränade manliga soldater, livvakter, mm. De scenerna skulle tjänat på mer realism.
Jag gilla också filmen Anna som är i princip en kopia av Nikita som kom ut 1990 https://www.imdb.com/title/tt0100263/ Luc har hittat sin niche och kör på det här konceptet.

Håller med om att en ung kvinna som inte haft så mycket träning är plötsligt bättre än klart äldre manliga elitsoldater är lite överdrivet och även jag reagerar på det. Då gillar jag mer när de använder sin kvinnlighet och kommer gående och ser förföriska ut så mannen inte ser henne som ett hot och kan göra en överraskningsattack och därmed ha ett kort övertag.
Citera
2021-04-08, 13:23
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Thelma and louise är en bra film men damerna är knappast starka protagonister, båda är så in i helvete naiva och lättförförda att det slutar med att man har noll respekt för dem......

den enda filmen som var bra med kvinnliga, aggressiva och våldsamma protagonister är quentin tarantinos death proof. och då var det alltså en man som regisserade dem....... en man som är den bästa regissören i världen ,förresten.

Du skojar va?

Uma Thurman i Kill Bill är rätt tuff även fast filmen suger rätt mycket.
Citera
2021-04-08, 13:34
Medlem
Problemet är att karaktärerna sällan är skrivna bra. Ofta går hela filmerna ut på just att övertyga tittaren att denna tjeje är en badass'. Därför får den kvinnliga protagonisten aldrig ha några brister. Ett e empel som critical drinker tar upp är nya ghostbusters där alla huvudrollerna är bäst på allt ifrån kvantfysik till martial arts men kan flamsa sig gwnom livet som en vanlig partypingla. Charlies änglar fast utan satiren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in