2021-04-07, 23:53
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi

Jag ser det som hennes "character arch" hennes utveckling. Efter traumat hon upplevt i ettan har hon i tankarna på domedagen hårdnat, blivit rå och mörk. Hon tänker förmodligen konstant på judgement day och vad som komma skall. Sedan spränger hon någon datafabrik i ett desperat försök att förhindra det och blir inlåst på mentalsjukhus. Där tvångsmedicinerar man henne. Hon lever alltså där tvångsmedicinerad med vetenskapen om att hon faktikt har rätt. Då blir hon vad hon blir. Dessutom är hon fortfarande emotionellt fragil i tvåan. Hon tänder av på en massa psykosmediciner och bär på en massa trauma, men hon gör ändå vad som måste göras.

Jo, det är sant. Det är på så sätt inte en osannolik karaktärsutveckling. I min smak är dock den karaktär hon blivit mycket mindre tilltalande. Men så tycker jag också T1 är typ en av filmhistoriens bästa thrillers (eller skräckfilm, nästan), medan T2 ofta bara är löjlig och PK och PG-13. Även Kyle Reese framstår som mycket mer sårbar än Sarah Connor i T2.

Förresten är inte ens John Connor i tvåan i närheten av lika skräckslagen som Sarah Connor är i T1, tex i skjutscenen i polishuset. Så vi har typ två halvrädda människor som ändå är grymt kompetenta när det gäller fightande och flykt osv, plus Arnold, mot en terminator; medan lagen i T1 kändes långt mer ojämna.

Men visst, det är lite av en personlig åsikt. Din beskrivning av hennes utveckling stämmer definitivt med det vi ser och det Cameron avsåg.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
I Aliens reagerade jag inte ens över att det var en kvinna.

Bör man dock göra, med tanke på att filmer handlar en hel del om graviditet och sexualitet och såna saker. Monstret ser ut som en kuk, och slår sig ut genom magen, etc. Men jag ser din poäng (tror jag), och håller med.
Citera
2021-04-07, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jo, det är sant. Det är på så sätt inte en osannolik karaktärsutveckling. I min smak är dock den karaktär hon blivit mycket mindre tilltalande. Men så tycker jag också T1 är typ en av filmhistoriens bästa thrillers (eller skräckfilm, nästan), medan T2 ofta bara är löjlig och PK och PG-13. Även Kyle Reese framstår som mycket mer sårbar än Sarah Connor i T2.

Förresten är inte ens John Connor i tvåan i närheten av lika skräckslagen som Sarah Connor är i T1, tex i skjutscenen i polishuset. Så vi har typ två halvrädda människor som ändå är grymt kompetenta när det gäller fightande och flykt osv, plus Arnold, mot en terminator; medan lagen i T1 kändes långt mer ojämna.

Men visst, det är lite av en personlig åsikt. Din beskrivning av hennes utveckling stämmer definitivt med det vi ser och det Cameron avsåg.

Bör man dock göra, med tanke på att filmer handlar en hel del om graviditet och sexualitet och såna saker. Monstret ser ut som en kuk, och slår sig ut genom magen, etc. Men jag ser din poäng (tror jag), och håller med.

Det har du rätt i en tioåring som helt vant rör sig bland swat team skottlossningar miniguns, sen ska han ju iförsig groomas till någon slags resistance leader.

Ville redigera mitt inlägg och lägga till den här scenen som exempel på hur Sarah är emotionellt fragil i tvåan https://www.youtube.com/watch?v=VduTNiOXpik när hon ska ta kål på Dyson och har ett break down. Det är som att hon inser att hon håller på att bli vad hon bekämpar. Hon är en jävligt duktig skådespelerska Linda Hamilton.
Senast redigerad av ArrigoSacchi 2021-04-07 kl. 23:58.
Citera
2021-04-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Skulle säga att det är precis tvärtom.

Sarah Connor fungerar i T1. Där möter vi henne först som en försynt och räddhågsen servitris, som är i princip helt panikslagen under hela filmen. En trovärdig kvinna, helt enkelt. Så kan man tänka sig att någon skulle kunna reagera om det kommer en jävla killerrobot från framtiden för att nita en.

Sen växer hon delvis under filmens gång under Kyle Reeses beskydd, tills hon slutar med att döda termintorn: dock utan att för den skull ha blivit värsta superkvinnan.

Ett perfekt exempel på en verkligt stark karaktär för en kvinna. Även Ripley följer detta mönster en del i ettan: för det mesta rädd som fan av lättförklarliga skäl, men som ändå klarar att ta rätt beslut och därmed besegra faran.

Ripley funkar i tvåan också, och blir en karikatyr först i fyran.

Men Sarah Connor är en karikatyr redan i T2, vilket förvisso är en komedi, där Arnold går på stripklubb och släpper lama oneliners om "hasta la vista" och med en "kill count" som gör klart att han aldrig dödar någon.

Den Sarah Connor vi lärde känna i T1 är helt borta. All sårbarhet är utbytt mot självsäker machoattityd, parad med komplett vapenkännedom och färdigheter i närstrid. Ditt exempel...
När hon bryter Silbermans arm
- You broke my arm
- The body has 215 bones, that was one
... är precis den typ av "stark" kvinna som enbart är löjlig. Där styrka är just muskel- och fightstyrka, samt att aldrig visa svaghet. Detta är samma Sarah Connor vi såg i senaste, vilket var en styggelse.
Jag håller helt med i det stora hela, men det intressanta är att Ripley i Alien inte ursprungligen skrevs som kvinna eller man. När vi får feministiska klagomål på att Ripley i Alien var en damsel-in-distress vet vi att allt är förlorat.

https://screenrant.com/alien-ellen-r...lmost-every-2/

Ripley var inte rädd i Alien för att hon var tjej, hon var rädd för att varenda vettig människa i den situationen hade varit rädd.
Citera
2021-04-07, 23:57
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
noomi rapace som lisbeth salander.

Nej.

Fjantfilmer baserade på fjantböcker.

Jag kommer bara på Ripley och Sarah Connor. Finns säkert ett par till men det är absolut inte många vi pratar om här.
Citera
2021-04-08, 00:46
Medlem
Håller med om att det oftast blir fejk eller överdrivet, men det finns åtminstone några vettiga, här är mina top 3 oslagbara:

Angelina Jolie, i typ alla hennes filmer.
Milla Jovovich, i bland annat Resident Evil.
Kate Beckinsale, i bland annat Underworld.

Edit:
Betty Gilpin, i The Hunt.
Lite B, eller udda film? Men tyckte hon spelar riktigt badass i den.
Senast redigerad av S0urce 2021-04-08 kl. 00:54.
Citera
2021-04-08, 00:46
Medlem
Håller med, men det finns undantag.
Sigourney Weaver var trovärdig som tuff tjej i Alien.
Linda Hamilton i Terminator.

Starka kvinnliga protagonister går att ta seriöst så länge de är maskulina, vilket Weaver och framförallt Hamilton är.
Citera
2021-04-08, 00:52
Medlem
Nimars avatar
Problemet uppstår när man försöker skapa en stark kvinna istället för att skapa en stark historia som spelas av en kvinna som i tex Alien. Där är det inte hennes kön som spelar huvudrollen, idag är allt fokus på att det faktiskt är en kvinna som spelar huvudrollen, en film kan aldrig bli bra om det är det budskapet som ska föras fram.
Citera
2021-04-08, 01:08
Medlem
kansascityshuffles avatar
Då har du inte sett Black Swan, samt Resident Evil-filmerna.
Vad har du att säga till ditt försvar?
Citera
2021-04-08, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Har inge minne om att jag har sett en bra film där en kvinna har huvudrollen

Har du sett Leon för att ta en mainstream-rulle?

Annars finns massvis med t.ex. fransk film ifrån 70-talet som är oerhört bra.
Citera
2021-04-08, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Kvinnor kan inte vara roliga. Jag har ALDRIG stött på en rolig kvinna.
Haha jag såg på Paramount pictures play häromdagen. Stand up 1 timme med Nikki glaser. Skrattade inte en enda gång.

OT: tänkte direkt på Ripley i "Alien" som sticker ut.
Kill Bill filmerna gillar jag också.
Jodie Foster i "När lammen tystnar"

Stark och stark.....bästa rollprestation är enligt mig Judy Holliday i "Born yesterday" från 1950. En dum blondin (född igår som vi säger) vilket gav en välförtjänt Oscar.
Senast redigerad av Vimes76 2021-04-08 kl. 02:50.
Citera
2021-04-08, 02:48
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Problemet uppstår när man försöker skapa en stark kvinna istället för att skapa en stark historia som spelas av en kvinna som i tex Alien. Där är det inte hennes kön som spelar huvudrollen, idag är allt fokus på att det faktiskt är en kvinna som spelar huvudrollen, en film kan aldrig bli bra om det är det budskapet som ska föras fram.

Det här är jag enig i. Det är nog den springande punkten i hela diskussionen faktiskt. Man kan inte skriva en roll för en stark kvinna, man kan däremot ha en roll om en stark person som råkar bli en kvinna.

Problemet idag, med filmer som just SKA porträttera starka kvinnor, självständiga kvinnor och smarta kvinnor, är att de antingen blir så overkliga att man bara skrattar åt dem, alternativt att kvinnan faktiskt framstår som raka motsatsen till stark, självständig och smart (t.ex. Birds of Prey).
Citera
2021-04-08, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Har du sett Leon för att ta en mainstream-rulle?

Annars finns massvis med t.ex. fransk film ifrån 70-talet som är oerhört bra.
Behöver inte gå tillbaks till 70-talet, Martyrs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in