Citat:
Jag ser det som hennes "character arch" hennes utveckling. Efter traumat hon upplevt i ettan har hon i tankarna på domedagen hårdnat, blivit rå och mörk. Hon tänker förmodligen konstant på judgement day och vad som komma skall. Sedan spränger hon någon datafabrik i ett desperat försök att förhindra det och blir inlåst på mentalsjukhus. Där tvångsmedicinerar man henne. Hon lever alltså där tvångsmedicinerad med vetenskapen om att hon faktikt har rätt. Då blir hon vad hon blir. Dessutom är hon fortfarande emotionellt fragil i tvåan. Hon tänder av på en massa psykosmediciner och bär på en massa trauma, men hon gör ändå vad som måste göras.
Jag ser det som hennes "character arch" hennes utveckling. Efter traumat hon upplevt i ettan har hon i tankarna på domedagen hårdnat, blivit rå och mörk. Hon tänker förmodligen konstant på judgement day och vad som komma skall. Sedan spränger hon någon datafabrik i ett desperat försök att förhindra det och blir inlåst på mentalsjukhus. Där tvångsmedicinerar man henne. Hon lever alltså där tvångsmedicinerad med vetenskapen om att hon faktikt har rätt. Då blir hon vad hon blir. Dessutom är hon fortfarande emotionellt fragil i tvåan. Hon tänder av på en massa psykosmediciner och bär på en massa trauma, men hon gör ändå vad som måste göras.
Jo, det är sant. Det är på så sätt inte en osannolik karaktärsutveckling. I min smak är dock den karaktär hon blivit mycket mindre tilltalande. Men så tycker jag också T1 är typ en av filmhistoriens bästa thrillers (eller skräckfilm, nästan), medan T2 ofta bara är löjlig och PK och PG-13. Även Kyle Reese framstår som mycket mer sårbar än Sarah Connor i T2.
Förresten är inte ens John Connor i tvåan i närheten av lika skräckslagen som Sarah Connor är i T1, tex i skjutscenen i polishuset. Så vi har typ två halvrädda människor som ändå är grymt kompetenta när det gäller fightande och flykt osv, plus Arnold, mot en terminator; medan lagen i T1 kändes långt mer ojämna.
Men visst, det är lite av en personlig åsikt. Din beskrivning av hennes utveckling stämmer definitivt med det vi ser och det Cameron avsåg.
Bör man dock göra, med tanke på att filmer handlar en hel del om graviditet och sexualitet och såna saker. Monstret ser ut som en kuk, och slår sig ut genom magen, etc. Men jag ser din poäng (tror jag), och håller med.