2021-04-08, 13:43
Medlem
Bushsweedes avatar
Finns gott om filmer där starka kvinnor ger intrycket av just: Stark kvinna
Exempelvis Ripley som nämnts otaliga gånger.

Problemet i dagens skitfilmer är att man castar 45-kilos 1.40 centimeters lesbiska kvinnor i roller som i stort sett detaljskrivits för män i klass med The Rock och tror att andra än 45-kilos 1.40 centimeters lesbianer ska köpa skiten med hull och hår..

Skillnaden mellan Ripley och Batwoman är avgrunder alá Grand Canyon.
Ripley är en stark kvinna.
Batwoman är en man i samtliga attribut utom de yttre, spelad av en 45-kilos 1.40 centimeters lesbian.

Båda försöker skildra starka kvinnoroller, men bara en är trovärdig.
Citera
2021-04-08, 13:56
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag känner igen den där inställningen men för mig är jag nog mer kritisk när det är nya skådespelare framför ansikten man känner igen. Men sen när jag ska gå på skådespelare jag gillar så är nog dom allra flesta män. Det finns ju massa kvinnliga som nämnts som är bra, även kvinnor som lajvar män och är supermacho kan vara bra. Jag tänker på hon i Aliens filmen som gör pull ups, vad hon nu hette.

Men om jag hade sett den filmen idag för första gången, hade jag stört mig på henne som karaktär? Kanske. Det är så många kvinnliga roller som ska ta den där "kvinnor kan"-rollen som faller platt att man inte är rättvis mot dom som gör det bra. Men så är det med alla roller som krystas fram och inte känns genuina.
Citera
2021-04-08, 13:58
Medlem
Ja det blir bara mer och mer patetiskt. Det var skillnad förr: https://youtu.be/AKu-Cq7QglQ
Citera
2021-04-08, 14:51
Medlem
Sir Dwains avatar
Det är sant att man har betydligt fler kvinnor i den där typen av roller idag, men jag har inget problem med det.

Jag har en nära vän som är betydligt mer känslig, han tittar väldigt mycket på film och tv, i alla genres, från finkultur till sånt som massorna konsumerar, men han kan inte hantera när det är kvinnor som besegrar män i slagsmål.

Det verkar vara det enda kravet på realism som han har, det är helt okej om små tunna män slår ned muskelberg, och jag hör honom aldrig klaga på bristen av realism i något annat sammanhang, det gäller enbart om kvinnor får slå ned män.

Det är heller inte okej om de besegrar män genom list trots att de är fysiskt underlägsna, för då är det ett tecken på att kvinnor alltid måste vinna.

Det är så förbannat tröttsamt, förr pratade vi mycket om film och tv, innan hans fru skilde sig, nu är jag så trött på att höra om att den där filmen inte gick att se för där var en kvinna som slog ned en man, och den där filmen som jag säger är bra, är det säkert att det inte är några kvinnor som slår ned män i den?

Jag är ganska övertygad om att den här extrema fixeringen han har kom i samband med skilsmässan. Därmed inte sagt att något motsvarande gäller alla er andra som klagar på detta, det finns ju gradskillnader.
Citera
2021-04-08, 15:05
Medlem
Är i viss mån redo att hålla med, det känns bara så forcerat och krystat, exempelvis nya filmer såsom ghostbusters, Charlies änglar, captain America osv.

Men nog finns det många kvinnor som har ägt scenen, sigourney weaver är ett perfekt exempel.
Citera
2021-04-08, 15:13
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Det går bara inte, det är så fejk och tillgjort att det inte finns. Jag har då fan aldrig träffat en redigt självsäker kvinna som inte gör sig liten och rundar halva kvarteret om en sliten hemlös alkis är på väg i motsatt riktning förbi henne på trottoaren. Aldrig sett en riktigt tuff och ordentligt kaxig kvinna som lyckas vara rolig, underhållande och säga ifrån på ett bra sätt, som en riktig muskulös vikinga alfakarl kan, utan att bränna broar eller få sociala fördelar i att "dissa" någon bara på grund av hans kön.

Så fort jag ser en kvinna i huvudrollen vet jag direkt att den filmen suger och jag behöver inte slösa min tid på att ens försöka se den. Dessutom hatar jag dessa "starka" kvinnliga biroller som i Captain America, den där militärhoran som sparkar Captain America i kuken när soldaterna står uppradade och han säger något skämt om henne. Jag menar lägg av, är det rättfärdigat att sparka honom i pungen för det? Är det så kvinnor ska ta plats och ta makten? Herregud vilken dubbelmoral.

Hur ser ni på saken?
Kill Bill säger jag. Finns massor av bra filmer där kvinnan har huvudrollen.
Citera
2021-04-08, 15:18
Medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för När lammen tystnar och Jodie Foster
Citera
2021-04-08, 15:20
Medlem
DrOutlaws avatar
En bra film är en bra film, det är bara incels som håller på och funderar över om man kan ta filmen seriöest eller inte bara för att det är en kvinnlig huvudroll.
Citera
2021-04-08, 15:25
Medlem
Starka kvinnor i bemärkelsen att de har huvudet på skaft, tar rätt beslut och agerar logiskt har man inga problem med - tvärtom.

Däremot i bemärkelsen "kvinnliga enmasarmeéer som spöar horder av män som väger 3 ggr så mycket": nej tack.
Citera
2021-04-08, 15:29
Medlem
Geomeisters avatar
Linda Blair i Savage Streets

Grejen är att det nästan alltid är löjligt när en person ska framstå som någon övermäktig individ. Man måste skapa rätt ton kring det bara. Superman är lika mycket en gentleman som världens starkaste. Arnold har ofta humor som fungerar för rollen och bjuder på sig själv.

Pippi Långstrump fungerade för att världen omkring var välskriven. Det är inte bara Pippi som använder sin styrka för att få pengar och makt utan mycket humor och försvar av svagare inblandat.

Mycket action är mest bara action. "Världar" som är helt opersonliga. Massa CGI. Ingen utveckling av karaktären. Ripley startade som en vanlig karaktär och mötte faror en efter en tills hon blev en badass. Det fungerar inte att bara skapa en badass utan självdistans som tar allt och alla. Det är ointressant.
Citera
2021-04-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
Daisy Ridley Star Wars.
Kathy Bates i Lida.
Charlize Theron Monster och Mad Max.
Jamie Lee Curtis i Halloween.
Frances McDormand i Three Billboards och Fargo.
Saoirse Ronan Hanna.
Sandra Bullock Gravity.
Jessica Chastain Zero Dark Thirty.
Meryl Streep The Iron Lady.
Natalie Portman The Black Swan.
Glenn Close Fatal Attraction.

Daisy ridley är ju sämst. Vet inte om din lista ska belysa positivt för kvinnor eller inte.
Citera
2021-04-08, 15:35
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Det går bara inte, det är så fejk och tillgjort att det inte finns. Jag har då fan aldrig träffat en redigt självsäker kvinna som inte gör sig liten och rundar halva kvarteret om en sliten hemlös alkis är på väg i motsatt riktning förbi henne på trottoaren. Aldrig sett en riktigt tuff och ordentligt kaxig kvinna som lyckas vara rolig, underhållande och säga ifrån på ett bra sätt, som en riktig muskulös vikinga alfakarl kan, utan att bränna broar eller få sociala fördelar i att "dissa" någon bara på grund av hans kön.

Så fort jag ser en kvinna i huvudrollen vet jag direkt att den filmen suger och jag behöver inte slösa min tid på att ens försöka se den. Dessutom hatar jag dessa "starka" kvinnliga biroller som i Captain America, den där militärhoran som sparkar Captain America i kuken när soldaterna står uppradade och han säger något skämt om henne. Jag menar lägg av, är det rättfärdigat att sparka honom i pungen för det? Är det så kvinnor ska ta plats och ta makten? Herregud vilken dubbelmoral.

Hur ser ni på saken?

Finns ett antal nu levande kvinnor och historiska sådana som avbildats på film. Hur ser du på dessa? Eller är det när det kommer till fiktion du reagerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in