2015-02-19, 18:42
Moderator
Gromguttens avatar
Med tanke på situationen i Uppsala, Solna och Timrå, bland annat, så utvidgas topic.

/Mod
Citera
2015-02-19, 19:24
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Gäller detta fortfarande?
Utan tvekan. Jag skulle gladligen göra mig av med alla dessa sopor, vill du ha dem?

Går man igenom rekonstruktion bör man automatisk flyttas ner eller minst inte få gå upp en division.

Men jag är inte som er som vänder kappan efter vinden.

Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Jag kan inte svara för €ric, men jag kan bara själv känna att det finns en skillnad mellan att vara emot att ett regelverk ser ut på ett visst sätt och att avstå handlingar som är i linje med de regler man vill ändra. Jag vill strama åt de ekonomiska reglerna, men så länge som det ser ut som det ser ut förstår jag de som vill se det som en balansfråga mellan att försöka förändra genom att föregå med "gott exempel" och att utnyttja samma regelutrymmen som alla andra för en jämn spelplan.

För lite kött på benen till tråden:
AIK Ishockey ABs rekonstruktionsansökan
https://www.sendspace.com/file/zauq6y

Borgenärsförteckning:
https://www.sendspace.com/file/h38x45
(Inga belopp, trodde jag som lekman var standard)

Tingsrättens beslut om beviljande:
https://www.sendspace.com/file/lkwlfg

Beloppen kommer senare.
Citera
2015-02-19, 20:02
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Men jag är inte som er som vänder kappan efter vinden.

När vände jag kappan efter vinden?
Citera
2015-02-19, 20:39
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Går man igenom rekonstruktion bör man automatisk flyttas ner eller minst inte få gå upp en division.
Ser ut som att spelarna håller med.
Citera
2015-02-24, 08:16
Medlem
cirkulationsplatss avatar
Aftonbladet brilljerar med sin undersökande journalistik i senaste "hockeystudion" och ljuger ihop att Växjö Lakers har en lönebudget på 50 miljoner samt att de inte ammorterat en krona på arenabygget. Pinsamma Aftonbladet har bara fel på ca 27 miljoner kr....

Detta har lett till att Lakers väljer att att redovisa sin lönebudget samt anmäler AB till Pressombudsmannen. http://www.vaxjolakers.se/artikel/64250/

Citat:
@enestubbe Har precis fått ett sms från Växjös sportchef Henrik Evertsson på min fråga vilken som är Växjö Lakers nuvarande exakta lönebudget. Han skriver så här: 42.824.153 SEK
Pendlar några tiotusen upp och ner beroende på USD/EUR kurserna.
Finns heller inte en krona i externfinansiering. Alla som spelar eller har spelat finns med i den summan.
Ingår inga boenden, agent arvoden eller bilar. Allt annat ingår.

Citat:
Anders Öman
@Anders63Oman Vi har amorterat 20 miljoner på våra lån. Inte noll som påstås. Kolla fakta.
Citera
2015-02-24, 09:27
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkulationsplats
Aftonbladet brilljerar med sin undersökande journalistik i senaste "hockeystudion" och ljuger ihop att Växjö Lakers har en lönebudget på 50 miljoner samt att de inte ammorterat en krona på arenabygget. Pinsamma Aftonbladet har bara fel på ca 27 miljoner kr....

Detta har lett till att Lakers väljer att att redovisa sin lönebudget samt anmäler AB till Pressombudsmannen. http://www.vaxjolakers.se/artikel/64250/

Amorteringen är är väl lika "hög" som det årliga kommunala bidraget?
Citera
2015-02-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Är kommunbidraget fortfarande lika högt? Var väl ett uppstartsbidrag tills allt var igång?
Citera
2015-02-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Jag tror till och med bidragen är högre än amorteringen. Det är väl dock inget konstigt då kommunen antagligen hade haft samma kostnader om de byggt och drivit arenan själva.

Det som är relevant här och som AB missar är att föreningen håller sig till avbetalningsplanen och betalar av sina skulder.
Citera
2015-02-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Samtidigt så får Växjö varje år 18 mille av kommunen i driftsbidrag, så man kan säga att växjö lakers betalar inte ett öre för sin arena.
Den här affären är bara ett spel för galleriet för att lura folket att inte deras skattepengar går till ett hockeylag.
Det är bara en tidsfråga innan Lakers går i kk igen, styrelsen verkar tro att det växer pengar på träd, deras enda räddning är att man verkar ha bra kontakter bland Växjös politiska höjdare.

Svarar i rätt tråd.

Har du ens reflekterat över vad ett driftsbidrag är? Förklara då gärna hur driftsbidraget går till amortering.

Låt mig förenkla.

Växjö Kommun behövde en ny ishall. Denna kostar X skattepengar att bygga och Y skattepengar att driva årligen.
Kommunen kan välja på att själva bygga och driva arenan, eller så kan man låta en förening göra det. Kommunen väljer att låna ut (X) skattepengar till Vaxjö Lakers för att bygga arenan, dessa pengar ska återbetalas.
Kommunen ger sen ett årligt bidrag (Y) för drift av arena m.m., en kostnad liknande den de själva skulle haft om man drev en egen arena.

Så länge föreningen amorterar som avtalat så är inga skattebetalare lurade. Däremot är det ett högriskspel med skattepengar om föreningen tex skulle åka ner i Hockeyallsvenskan.

Just nu finns det dock inget som tyder på att VLH skulle gå i konkurs. Pengar växer inte på träd men facit så här långt i SHL ser ut såhär:
10/11 +10 miljoner
11/12 +3,5 miljoner
12/13 +5,2 miljoner

Det VLH framförallt fått av kommunen är ett väldigt fördelaktigt lån. Här kan man spekulera i utebliven ränta kontra vad kommunen fått i PR och nya skatteintäkter.
Citera
2015-02-24, 21:39
Medlem
€rics avatar
18 milj i driftbidrag är väl dock jävligt högt?
Citera
2015-02-24, 21:50
Medlem
Citat:

Jo det är högt, men det innefattar 3 st isar, ett rehabcenter (tror jag) m.m
Citera
2015-02-25, 10:21
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Perchen
Jo det är högt, men det innefattar 3 st isar, ett rehabcenter (tror jag) m.m

Vart har du fått 18 miljoner från?

Aktuella siffror:

Driftkostnaden för de tre ishallarna samt curlinghallen är 36 miljoner, till detta får man ett driftbidrag från kommunen på 13 miljoner och inget annat.

Vad det gäller bygglånen ser det ut såhär:
Arenan kostade 284 miljoner att bygga.
Banklånet på 10 miljoner är redan färdigammorterat och löst.
Kommunlånet ligger nu på 256 miljoner kronor och av detta ammorterar man 8,4 miljoner om året.
Utöver detta betalar man ränta till kommunen. Uppskattad räntekostnad för 2015 är 8,1 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in