2021-04-06, 21:12
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sd...get-1.44243198

"Sverigedemokraterna vill avskaffa det så kallade flerbarnstillägget. Pengarna ska i stället betalas ut via ett skatteavdrag, men bara till föräldrar som har en fast inkomst.

Partiet kallar förslaget ett "en kraftig integrationsåtgärd"."

Ser lovande ut, ska bli intressant se hur det tas emot
Citera
2021-04-06, 21:20
Medlem
Detta förslag kommer nog att emottagas med tystnad. Man skulle kunna utnyttja det mot SD alltså som vanligt förvanska budskapet, men jag tror inte ens M vågar ge sig på flerbarnstillägget just nu, först i regeringsställning kan frågan bli aktuell.

Jag tror alltså inte att massmedia utnyttjar förslaget mot SD. För då slår det tillbaka.
Citera
2021-04-06, 21:22
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ser lovande ut, ska bli intressant se hur det tas emot

SD kommer få kritik för att det slår hårt mot en redan utsatt grupp, och eftersom de dessutom kallar det för en kraftig integrationsåtgärd hymlar SD verkligen inte med syftet.

Känns som att SD mest vill svara upp på Ms förslag häromdagen att ta bort försörjningsstöd, etableringstillägg och flerbarnstillägg i och med införandet av den enhetliga etableringsersättningen.
Citera
2021-04-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
SD kommer få kritik för att det slår hårt mot en redan utsatt grupp, och eftersom de dessutom kallar det för en kraftig integrationsåtgärd hymlar SD verkligen inte med syftet.

Känns som att SD mest vill svara upp på Ms förslag häromdagen att ta bort försörjningsstöd, etableringstillägg och flerbarnstillägg i och med införandet av den enhetliga etableringsersättningen.

Så kan det vara garanterat, när M tar och presenterar gammal SD politik måste SD profilera sig ytterligare, de drar sakta men säkert M i rätt riktning
Citera
2021-04-06, 21:29
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Man märker ju verkligen vilket oseriöst rasist parti det är med Jimmy Åkesson i spetsen. Tur som kommer han aldrig bli våran högsta ledare.

På vilket sätt då ? Jag har ett barn och får 1250:-

Någon som har 6 barn får ut 11740:-

Dvs att de som har 6 barn får 1956:- per barn. Är det rättvist ?

Näh.. man får tycka vad man vill, men SD har tamefan rätt.- Varför ska jag som har 1 barn få mindre än de som har 6 barn.

https://barnbidrag.info/
Citera
2021-04-06, 21:40
Medlem
Självklart är flerbarnstillägg i många fall alldeles för generöst när man har mer än 4 barn anser jag och väldigt många pensionärer håller med mig. Och många andra.
Men det ger inga politiska poäng just nu att röra i detta. Jag tror faktiskt det kommer att krävas en stor överenskommelse för att få fason på flerbarnstilläggen, så att det inte blir en kvinnfälla.

Låt M ta skiten, SD kan köra snabbare utvisningar och hårda straff för dom som gömmer flyktingar samt stimulera till återvandring. Banka på hårt.
Citera
2021-04-06, 21:41
Medlem
Krummlans avatar
Oavsett vad man tycker om SD, detta är ett mycket genomtänkt och bra förslag.
Citera
2021-04-06, 21:42
Medlem
8711s avatar
Som jag förstått det tidigare ska det trappas av för varje barn över 3-4 eller liknande, främst riktat mot invandrarfamiljer såklart som skaffar många barn utan att kunna försörja sig själva eller familjen. En majoritet svenska familjer skulle med förslaget få mer i stöd för varje barn man skaffar.

Den enda gruppen som skulle få mindre är stora barnfamiljer helt utan inkomst. Främst invandrarfamiljer i ghettona med större problem än detta att hantera.
Citera
2021-04-06, 21:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Man märker ju verkligen vilket oseriöst rasist parti det är med Jimmy Åkesson i spetsen. Tur som kommer han aldrig bli våran högsta ledare.

Har man inkomst, även A-kassa eller sjukpengar osv så är det inget problem.

Men saknar man inkomst år efter år och har tretton barn så kan det vara ett problem, ja. Men då har man mycket problem i livet och det hänger knappast på flerbarnstillägget.
Citera
2021-04-06, 21:53
Medlem
Barnbidraget är ett skämt och borde höjas eller avskaffas helt. Folk som är beroende av dagens belopp borde överväga sin situation. Troligen inte föda ett barn till.
Citera
2021-04-06, 21:59
Medlem
Flerbarnstillägg är ju dessutom helt ologiskt. Det blir ju inte dyrare per barn att skaffa fler.
Men oavsett integration eller inte så lär det nog inte bli någon ändring på detta.
Citera
2021-04-06, 22:07
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
På vilket sätt då ? Jag har ett barn och får 1250:-

Någon som har 6 barn får ut 11740:-

Dvs att de som har 6 barn får 1956:- per barn. Är det rättvist ?
Ja, det är det. På ungefär samma sätt som progressiv skatt är rättvist.

Den med sex barn kommer troligtvis ändå att ha det svårare ekonomiskt generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in