2021-04-06, 22:09
Medlem
8711s avatar
SD har länge velat att flerbarnstillägget ska göras om och göras mer proportionerligt så det inte ska löna sig ju fler barn man har utan att ha en försörjning, vilket missgynnar utländska familjer som ofta har många barn i kombination med låga inkomster. Barn 1, 2, 3 kommer löna sig bättre. 6, 7, 8 exempelvis mindre om man saknar försörjning. Det är tanken.

Huvudregeln är även att man ska vara medborgare för att fullt ut ta del av välfärden och trygghetssystemen, sedan ska det gå att arbeta X antal år för att komma in i delar av systemet är tanken som framförts. Här gäller det att inte skaffa stora antal barn utan att ha en försörjning vilket som sagt var främst handlar om invandrarfamiljer med många barn i förorter med bristande försörjningsmöjligheter.

Men har man ingen inkomst alls på två föräldrar och ett antal barn så har man förmodligen försörjningsstöd. Dessa tusenlappar förändrar alltså inte i slutändan så mycket för dessa familjer heller som då får dessa pengar därigenom istället. Men det gör systemet mer rättvist och gynnar normala svenska familjer, där total avsaknad av inkomst och mängder av barn är ganska ovanligt.
Senast redigerad av 8711 2021-04-06 kl. 22:12.
Citera
2021-04-06, 22:10
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Flerbarnstillägg är ju dessutom helt ologiskt. Det blir ju inte dyrare per barn att skaffa fler.
Men oavsett integration eller inte så lär det nog inte bli någon ändring på detta.
Du har rätt i att det inte blir dyrare per barn. Det du missar är att barnbidraget inte täcker hela barnkostnaden.
Citera
2021-04-06, 22:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du har rätt i att det inte blir dyrare per barn. Det du missar är att barnbidraget inte täcker hela barnkostnaden.

Varför är man invandrare i ett annat land, har eller skaffar mängder av barn man inte kan försörja, bor i ett ghetto och totalt saknar inkomst? Är inte det en bättre fråga, för det är där man ofta landar i slutändan. Den som totalt saknar inkomst och har många barn lär väl tvingas söka försörjningsstöd vare sig man får några tusen i flerbarnstillägg eller ej? Om man får mindre från ett stöd så täcks det ju då av försörjningsstödet. Innan har isåfall dessa tusenlappar räknats av försörjningsstödet så slutsumman blir ju samma.
Citera
2021-04-06, 22:15
Medlem
Allt som får hjärnan att koka hos S är bra. Att avskaffa flerbarnstillägget att premiera 1-2 barn är klokt och en bra miljöåtgärd. Borde premieras i Afrika och säljas in via SIDA. Ju färre munnar att mätta desto bättre för vår planet det fattar alla utom Mp/S/V
Citera
2021-04-06, 22:23
Medlem
BadPostures avatar
Ett slag i luften. Man flyttar över en icke behovsprövad kostnad från statliga Försäkringskassan till kommunernas socialtjänstskassor.
Alla olika bidragsförmåner är ju kommunicerade kärl, spara in på ett håll så ökar trycket på ett annat. 8-barnsfamiljerna måste ju ändå försörjas. Jag tror för övrigt inte att de som skaffar sig 4+ st barn gör det för att casha in bidrag, eller att de avhåller sig från att göka av ekonomiska skäl..
Tramsig signalpolitik.
Citera
2021-04-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ja, det är det. På ungefär samma sätt som progressiv skatt är rättvist.

Den med sex barn kommer troligtvis ändå att ha det svårare ekonomiskt generellt.

så eget ansvar för situationen finns inte?
Citera
2021-04-06, 22:38
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
så eget ansvar för situationen finns inte?
Som sagt. Det är en annan fråga. Säger bara att logiken bakom är rätt klar.
Citera
2021-04-06, 22:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
På ungefär samma sätt som progressiv skatt är rättvist.
Ahhh.. denna "rättvisa" som alla parasiter alltid tar till när dom inte kan roffa åt sig andra pengar på något enklare vis.
Citera
2021-04-06, 22:48
Medlem
Saltkatts avatar
Vad säger KD om det här? Var inte de rätt mycket flerbarnstilläggens riddare inom Alliansen?
Citera
2021-04-06, 22:48
Medlem
Jag har kollat runt och jag ser inga som helst reaktioner på förslaget. OK det är ganska färskt men jämför med hur Jomshof knappt hann att öppna truten förrän hela media-Sverige kokade över. Så min bedömning är att detta frö inte gav någon frukt.

Det finns andra frågor som SD kan trycka fram.
Citera
2021-04-06, 22:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har kollat runt och jag ser inga som helst reaktioner på förslaget. OK det är ganska färskt men jämför med hur Jomshof knappt hann att öppna truten förrän hela media-Sverige kokade över. Så min bedömning är att detta frö inte gav någon frukt.

Det finns andra frågor som SD kan trycka fram.
Det kanske finns en viss fördröjning. Eller så har man ändrat kurs i media igen & numera återigen förtiger alla SD-utspel.
Citera
2021-04-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det kanske finns en viss fördröjning. Eller så har man ändrat kurs i media igen & numera återigen förtiger alla SD-utspel.

Kan också vara så att vänsterdebattörer på något sätt har missat detta. Det kan också försvinna i ett brus. Jag tror att SD måste hamra på mycket hårt för att få uppmärksamhet.

Jag föerslår att man kommer med förslag om drastisk nedskärning av ett 20-tal myndigheter, bara att vaska fram guldkornen.

Allvarlig händelse ikväll i min hemstad Halmstad. Ett brandattentat. Inte konstigt att nyhetsbrus uppstår där en del nyheter försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in