2022-09-11, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag tror du missar poängen: det kostar elektricitet att bryta Bitcoins. Det kostar också elektricitet att underhålla och upprätthålla nätverket. Någon måste betala för brytningen samt upprätthålla/underhålla nätverket: således är det inte ett nollsummespel. Dessutom långt ifrån ett nollsummespel.

Det innebär, hur man än vrider och vänder på det att nya pengar måste in i nätverket för att nätverket ska upprätthållas.

Min fråga är alltså: hur ska Bitcoin överleva i det fall att priserna stagnerar eller sjunker? Någonstans finnas en brytningsgräns för när nätverket inte längre går att upprätthålla (även om nätverket i viss mån kan anpassa energiåtgången för brytningen). Jag bortser ifrån rent ideologiska skäl.

Kvarstår gör alltså, alltid, en minuspost som måste kompenseras.

Och det är här själva problematiken uppstår: eftersom inte Bitcoin är en värdeskapare i sig måste den som har Bitcoin - för att kunna gå med vinst - sälja till någon som är beredd att betala mer (trots att nätverket heller tiden går back sett till hela strukturen genom energiförlusten).

Här kan det vara värt att notera skillnaden genom att jämföra med att äga (en del av) ett företag som säljer en produkt eller en aktie (som kan ge avkastning).

Bankväsendet har samma problem i så fall. Det skapar inget i sig självt, och någon måste betala för miljoner anställda, byggnader etc.

Citat:
Det är en bra poäng, men är inte myten om det inflationssäkrade sparandet spräckt? Eller? https://time.com/nextadvisor/investing/cryptocurrency/crypto-inflation-hedge-investor-advice/

https://www.cnbc.com/2022/07/08/why-bitcoin-doesnt-seem-to-be-a-hedge-against-inflation.html

För att kontrollera så att vi tolkar varandra korrekt: förutsatt att Bitcoin inte får större användning (bortsett spekulation) kan du se att Bitcoin överlever givet att nätverket på något sätt måste kompensera för energiförlusterna?

Om bitcoin inte har eller får någon användning alls mer än att man ska kunna sälja dem för ett högre dollarpris än man köpte dem, så håller det knappast i längden. (Jag behöver tänka mer på det för att säga något helt bestämt, dock. I och med att mängden dollar ökar över tid, kan det kanske fortgå ändå. I stort sett alla inflationsskydd har väl egentligen någon form av kostnader? Se till exempel dyra konstverk, lyxvillor etc.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-11 kl. 02:19.
2022-09-11, 04:23
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Så är BTCH helt kört eller är det läge att köpa mer nu?
2022-09-11, 07:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bankväsendet har samma problem i så fall. Det skapar inget i sig självt, och någon måste betala för miljoner anställda, byggnader etc.

Det är inte bankväsendet som ger ut pengar.

Därutöver har du ju klagat på hur man kan råka ut för bank runs och annat elände. Då måste du väl föreslå ett system som är långt mycket bättre i det avseendet?
2022-09-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Så är BTCH helt kört eller är det läge att köpa mer nu?

Framtiden ser ljus ut för BTC, och det är troligen ett bra tillfälle att försiktigt köpa lite mer varje vecka eller varje månad, om man har pengar som man inte behöver på några år eller mer.
2022-09-11, 08:59
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Framtiden ser ljus ut för BTC, och det är troligen ett bra tillfälle att försiktigt köpa lite mer varje vecka eller varje månad, om man har pengar som man inte behöver på några år eller mer.

Okej,tänker lite lika,kan köpa för det jag har när månadn är slut och har lagt in på sparkontot
2022-09-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är inte bankväsendet som ger ut pengar.

Jo, banken skapar mer pengar varje gång den beviljar ett nytt lån.

Citat:
Därutöver har du ju klagat på hur man kan råka ut för bank runs och annat elände. Då måste du väl föreslå ett system som är långt mycket bättre i det avseendet?

Med bitcoin i eget förvar slipper man bankruns och annat elände.

Det som dryftades ovan var bitcoinsystemets kostnader, främst i form av el. Jag påpekade därför att bankväsendet, som bitcoinsystemet helt eller delvis automatiserar och gör obsolet, har enorma kostnader för bl.a. miljoner anställda, byggnader m.m.
2022-09-11, 09:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jo, banken skapar mer pengar varje gång den beviljar ett nytt lån.

Du förstår inte vad som menas med att vara utgivare av pengar.
2022-09-11, 09:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag tror du missar poängen: det kostar elektricitet att bryta Bitcoins. Det kostar också elektricitet att underhålla och upprätthålla nätverket. Någon måste betala för brytningen samt upprätthålla/underhålla nätverket: således är det inte ett nollsummespel. Dessutom långt ifrån ett nollsummespel.
Nej du kan inte säga att HAN missade poängen, när du inte kommenterar poängen han gjorde. Det är fortfarande du som missar poängen när du utesluter faktumet att Bitcoin löser världsliga problem som motiverar elektricitet kostnaden.

Om Bitcoin kan ersätta något som idag kostar 10 gånger mer, då är det irrelevant att titta på hur mycket Bitcoin kostar att driva.

Att Bitcoin sedan är unik i sin förmåga att kunna gå på elektricitet som annars gått som waste, är också relevant att ta in i diskussionen när energi kostnader diskuteras. Men det är redan avhandlat här: (FB) Bitcoin är bra för miljön!
2022-09-11, 09:06
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Det innebär, hur man än vrider och vänder på det att nya pengar måste in i nätverket för att nätverket ska upprätthållas.

Min fråga är alltså: hur ska Bitcoin överleva i det fall att priserna stagnerar eller sjunker? Någonstans finnas en brytningsgräns för när nätverket inte längre går att upprätthålla (även om nätverket i viss mån kan anpassa energiåtgången för brytningen). Jag bortser ifrån rent ideologiska skäl.

Kvarstår gör alltså, alltid, en minuspost som måste kompenseras.

Och det är här själva problematiken uppstår: eftersom inte Bitcoin är en värdeskapare i sig måste den som har Bitcoin - för att kunna gå med vinst - sälja till någon som är beredd att betala mer (trots att nätverket heller tiden går back sett till hela strukturen genom energiförlusten).

Här kan det vara värt att notera skillnaden genom att jämföra med att äga (en del av) ett företag som säljer en produkt eller en aktie (som kan ge avkastning).
Det här är ju helt basala saker som diskuterats sedan 2009. Mimers finaninsieras genom lätt inflation och senare av transaktionsavgifter.
2022-09-11, 09:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det här är ju helt basala saker som diskuterats sedan 2009. Mimers finaninsieras genom lätt inflation och senare av transaktionsavgifter.

Så i det långa loppet är det miners som sitter på alla pengar i världen? Bra system.
2022-09-11, 09:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Att Bitcoin sedan är unik i sin förmåga att kunna gå på elektricitet som annars gått som waste, är också relevant att ta in i diskussionen när energi kostnader diskuteras. Men det är redan avhandlat här: (FB) Bitcoin är bra för miljön!

Det är väl inte alls unikt. Jag kan köra vilka beräkningar som helst på den energin (som enbart beror på arbitrage pga slappa regleringar för tillfället).
2022-09-11, 09:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så i det långa loppet är det miners som sitter på alla pengar i världen? Bra system.
Dom behöver inte betala för elen?

Du har tidigare visat brist på förståelse för vad utbud och efterfrågan gör för ett marknads pris. Och här om dagen tycker du att simpel utlåning mot ränta är samma sak som pyramidspel. Och nu detta...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in