Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Artikeln är bakom betalvägg, men om priset på bitcoin sjunker, så tvingas en del brytare som har för låga marginaler att stänga av sina maskiner. Följden blir att blocken kommer att hashas glesare än var tionde minut. Efter att 2016 block har fästs vid blockkedjan noterar systemet att blocken har hashats för glest, varpå svårighetsgraden för grävarna sänks för de kommande 2016 blocken. Då blir det något mer lönsamt att bryta bitcoin igen. Fler brytare kommer att ansluta sig, vilket medför att blocken hashas något snabbare. Så håller systemet på ständigt för att försöka hitta balansen mellan priset på bitcoin och kostnaden att bryta bitcoin så att blocken hashas ungefär var tionde minut. Jag kan egentligen inte se att det skulle bli några problem med brytningen för att priset går ner mer än att nätverkets säkerhet försämras, från en extremt hög nivå av säkerhet till en hög nivå av säkerhet.
Jag tror du missar poängen: det kostar elektricitet att bryta Bitcoins. Det kostar också elektricitet att underhålla och upprätthålla nätverket. Någon måste betala för brytningen samt upprätthålla/underhålla nätverket: således är det inte ett nollsummespel. Dessutom långt ifrån ett nollsummespel.
Det innebär, hur man än vrider och vänder på det att nya pengar måste in i nätverket för att nätverket ska upprätthållas.
Min fråga är alltså: hur ska Bitcoin överleva i det fall att priserna stagnerar eller sjunker? Någonstans finnas en brytningsgräns för när nätverket inte längre går att upprätthålla (även om nätverket i viss mån kan anpassa energiåtgången för brytningen). Jag bortser ifrån rent ideologiska skäl.
Kvarstår gör alltså, alltid, en minuspost som måste kompenseras.
Och det är här själva problematiken uppstår: eftersom inte Bitcoin är en värdeskapare i sig måste den som har Bitcoin - för att kunna gå med vinst - sälja till någon som är beredd att betala mer (trots att nätverket heller tiden går back sett till hela strukturen genom energiförlusten).
Här kan det vara värt att notera skillnaden genom att jämföra med att äga (en del av) ett företag som säljer en produkt eller en aktie (som kan ge avkastning).