2021-03-28, 18:26
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jodå, lilla vän, du har fått ett svar på ditt icke-problem ett antal gånger. Men nu tycker jag vi håller oss till trådämnet, vilket är de roterande golven i "gaskamrarna", inte krematorieinhängnadernas utgångar, vilka vätte mot huvudvägar i lägret. Jag har redan tvingats rapportera flera inlägg för OT.
Dessa krematorier hade öppningen ut mot huvudvägen genom lägret, vilket inte uteslutande var ett järnvägsspår; ha i åtanke att döda tyfuskroppar lastades på vagnar och lastbilar dagligen för transport till krematoriernas bårhus (enligt order från Höss två gånger per dag); av naturliga skäl låter man alltså öppningen vätta mot den största tillgängliga vägbanan i lägret. Då man hade åtminstone två dagliga transporter av ackumulerade kroppar på vagnar och lastbilar fanns det alltså inget behov av direkttillgång till krematorierna från barackområdet.

Krematorierna II och III hade mycket riktigt ingen direkt öppning mot barackområdet; av vilket skäl skulle man ge direkttillgång till krematorielokalerna för fångstyrkan? Barackområdena var inhängnade och krematorieområdena hade i sin tur en egen inhängnad, vilket även var fallet med Krema IV och V, som inte låg strax intill järnvägen (men på vardera sida av en av huvudvägarna genom lägret, precis som Krema II och III), vilket alltså kategoriskt motbevisar din tes om att placeringen av krematorierna var central för att låta tågtransporter släppa av judar direkt vid "gaskammaren". Dessutom hade dessa krematorier redan sin plats i planritningen långt innan de omvandlades till "dödskammare". Dina teorier om placeringen av Krema II och III är alltså ogrundade och långsökta antagelser baserade på den redan förutfattade meningen att deras syfte utrotning av judar.

Krema IV och V har en utgång mot barackområdet en bit bort från kremeringsområdets inhängnad, men ingenstans i närheten av en tågräls. Ditt argument var att man placerat Krema II och III längsmed tågrälsen "för att kunna släppa av judar direkt vid gaskammaren", men det faktum att de senare byggda Krema IV och V inte var placerade vid någon järnvägsrälls utan precis som Krema II och III vätte mot en av huvudvägarna genom lägret motbevisar kategoriskt denna ogrundade och konspiratoriska tes. Då kremeringsbehovet påstås ha ökat explosionsartat under våren 1944 är det märkligt att dessa akut behövda krematorier inte också placerades längsmed en järnvägsräls. Kombinera detta med det faktum att vi vet att man transporterade lik två gånger per dag med lastbil och vagn, och att man vid bränslebrist lät kroppar ligga i mer än 24 timmar, vilket överläkare Wirths varnade för av hygienskäl. Du vill göra gällande att intagna själva bar/släpade kroppar mot krematorierna istället för att följa de riktlinjer som angav att kroppar skulle lastas för transport till bårhusen två gånger per dag, vilket naturligtvis skedde på de vägbanor som löpte genom lägret, på vilka vagnar och lastbilar kunde köras!

Det vet vi inte alls, jag har frågat efter detta dokument flera gånger.

Därför de byggde KREM IV o V med öppning utåt med barackområderna, lagom placering så man kunde lätt kunde komma till från barack områdena. KREM II o III hade ingen logiskt placering till barack områdena. Så din så kallade teorier går bra till KREM IV o V , men ej till KREM II o III. Det är lång omvägar nå dem från barack områdena. Logiskt? nope!!

Sedan att de skulle använda lastbil finns inga belägg för det i heller. Inga bilder finns på dessa "lastbilar". Sedan var det ransonering också bruka du säga!! Du har inte visat någon bevis på dina teorier hitills!!
Citera
2021-03-28, 18:29
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Tänker du hålla dig till trådämnet eller ska jag behöva rapportera dina inlägg?

Jag vill att du förklarar vittnesmålen om de roterande golven med dina egna ord. Är det uppfattat?

Det bruka du väl själv göra, eller hur?

Du bröt det precis det själv nu!!Börja det bli jobbigt?

Jag är väl inne inom området, eller hur?
Jag nämnde precis väl om det texten! vad pratar du om?
Citat:
Du slingra ifrån det faktum dina rökridåer för att få folk tro att gaskammarna inte var gaskammare.

Fast vi vet det fanns gaskammare, hittills har du inte lyckats bevisa det inte är det. Som sagt vi har gaskamamre, zylkon b, dokumenter m.m om det var gaskammare men inte enda sak om dessa roterade golv. Det har inte alls någon relevans med verkligheten att göra!! Varför försöker du göra rökridåer?

Har du gett upp på de andra områdena?
Citera
2021-03-28, 18:31
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag är väl inne inom området, eller hur?
Jag nämnde precis väl om det texten! vad pratar du om?

Vad bra! Hade du några fler poänger att ta upp angående de roterande golven eller vill du hellre ducka för sakfrågan?
Citera
2021-03-28, 18:49
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Vad bra! Hade du några fler poänger att ta upp angående de roterande golven eller vill du hellre ducka för sakfrågan?
Fast varför tar du upp dessa vittnen då? När det är mest osannolikt?
Sedan hur vet du de stämmer överens med vad de nämnde?

Var de ungersktalande som skulle förklara för engelsktalande förhörsledare?
Som nämnt innan det kan bli svårt förklara när man inte behärska språket!!

Som då tidens google översättnings tolkningar!, eller hur?

Detta är bara lägga ut en rökridåer för att för få gaskammarna osannolikt, eller hur?

Har du inte något bättre ämne ta itu med i stället?
Citera
2021-03-28, 18:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har aldrig hört talas om det där med öppningsbara golv i vagnarna, och då har vi ändå matats mycket med info kring Förintelsen.
Tycker det där är så pass absurt att det borde ha kommit fram.
Måhända det är en skröna och att TS försöker göra en höna utav en fjäder i nån slags förnekartaktik.
Har dessa vagnar förekommit så visar det ännu mer på hur - rent ut sagt - sjukt det hela var.
Citera
2021-03-28, 18:55
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Sedan hur vet du de stämmer överens med vad de nämnde?

Var de ungersktalande som skulle förklara för engelsktalande förhörsledare?
Som nämnt innan det kan bli svårt förklara när man inte behärska språket!!

Vittnesmålen är publicerade i sina ursprungsspråk, men bra förklaring. Vittnet "G. E." skrev t.ex. att "ez egy köralaku padló volt, ami gépszerkezetre vált kétté", och att golvet öppnades "autómataszerüen".

Har du några andra förklaringar som du kan gå in mer i detalj på, till varför så många "vittnen" pratade om påhittade golv som öppnades upp och dumpade ner kropparna till underjordiska krematorier?
Citera
2021-03-28, 18:58
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Vittnesmålen är publicerade i sina ursprungsspråk, men bra förklaring. Vittnet "G. E." skrev t.ex. att "ez egy köralaku padló volt, ami gépszerkezetre vált kétté", och att golvet öppnades "autómataszerüen".

Har du några andra förklaringar som du kan gå in mer i detalj på, till varför så många "vittnen" pratade om påhittade golv som öppnades upp och dumpade ner kropparna till underjordiska krematorier?

Så många? hur många var det? Det ska jämföras med vittnen som pratar om gaskammarna.

Intressant! ursprungs språket? har du primärkälla på det då?
Citera
2021-03-28, 18:58
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har aldrig hört talas om det där med öppningsbara golv i vagnarna, och då har vi ändå matats mycket med info kring Förintelsen.
Tycker det där är så pass absurt att det borde ha kommit fram.

Visst låter vittnesmålen absurda, det tror jag ingen kan förneka. Nästa nivå av absurditet uppnås i vittnesmålen som pratar om hur judarna utrotades med elektriska golv. De elektriska golven var den dominerande utrotningsmetoden i de tidigaste vittnesmålen från bl.a. Treblinka, Sobibor och Belzec, men förekom även i "vittnesmål" från Auschwitz.

Denna kategori av "konvergerande vittnesmål" är så klart ganska pinsam för ortodoxa historiker, varför de sällan eller aldrig diskuteras eller problematiseras i den historiografiska litteraturen.
Citera
2021-03-28, 19:02
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ett av de absolut vanligaste vittnesmålen från Auschwitz var skrönan om hur golvet i "gaskammaren" automatiskt öppnades upp som en fälla från Indiana Jones, och tömde de gasade judarna ner i underjorden för att kremeras. I vissa versioner av berättelsen så tömdes judarna rakt ner i vagnar på räls, som sedan skjutsade iväg judarna till krematoriet. I andra versioner så tömdes kropparna rakt ner i ugnarna, som påstods ligga under "gaskammaren".

Är du förvånad? Då har du inte läst de flesta "vittnesmålen" från Auschwitz. Rövarhistorierna om de automatiska golven som tömde judarna ner i krematoriet var ett dominerande inslag i tidiga vittnesmål, hur absurt det än må låta. Dessa vittnesmål är naturligtvis ytterst pinsamma för ortodoxa förintelseforskare, som helst vill sopa dem under mattan och rikta blicken mot mer bekväma skrönor såsom "gasningar" med Zyklon B.

Viktigt att förstå i sammanhanget är att segermakterna i detta tidiga skede fortfarande inte beslutat om vilken utrotningsmetod som skulle tillskrivas tyskarna. Myten om "gasningar" med avlusningsmedel stadfästes först i samband med Nürnbergrättegångarna, när man haft tid att plocka russinen ur kakan och filtrera bort de mer vansinniga och påhittiga utrotningsanklagelserna. Men i det tidiga skedet så slängde man allt man kunde hitta på väggen för att se vad som fastnade.

Här är några av mina personliga favoriter om de automatiska golven.

....

En fråga jag ställer mig är var alla dessa vittnen stod för att studera detta?
Dessa metoder de sprider gör ju gällande att man inte överlevde?
Varför görara det så komplicerat, varför inte bara ställa upp fångarna i en rad och skjuta dem, för att sen lasta dem och köra dem till krematoriet?
Citera
2021-03-28, 19:20
Medlem
LenaPauls avatar
Har aldrig hört talas om det för allt jag vet så kan det vara du som har hittat på det där.??

Men det finns ju gott om vittnesmål om metoderna som faktiskt användes

Det är nästan så att man kan tro att du endast är intresserad av vad som du tror inte har har hänt istället för vad som bevisligen har hänt.

Det blir en väldigt konstig historiebeskrivning med din utgångspunkt, ???
Efterblivet.
Citera
2021-03-28, 19:30
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Visst låter vittnesmålen absurda, det tror jag ingen kan förneka.

Vad man kan förneka är att vittnesmålen är många som pratar om detta golv?
Hur många vittnen har berättat om detta golv?

/VV
Senast redigerad av Vänlige Viktor 2021-03-28 kl. 19:43.
Citera
2021-03-28, 20:32
Medlem
fluffypuffys avatar
Vi vet att människor gärna lyder order och gör som vi blir tillsagda, det är inget konstigt med det, vi är helt enkelt skapade till samarbete och gemensam ansträngning. Det ligger i vår natur.

Med det sagt så är det ändå ganska långt till att acceptera teorin om att unga tyska killar i armén för 70 år sedan skulle gått med på att massmörda människor på detta viset på löpande band. För den som använder sitt förnuft och eget tänkande faller hela denna saga om "förintelsen" platt fall på sin egen orimlighet.

Sen kan ni diskutera detaljer bäst ni vill hit och dit. Den som bara analyserar denna påhittade händelse ur ett mänskligt perspektiv förstår ganska omgående att "förintelsen" bara är sagor och hittepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in