2026-09-26, 20:50
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
"Sionistisk korruption"...

Hur många av alla dessa starkt Israel-kritiska svenskar som du talar om, skulle ens använda ett sådant språkbruk? Alla dessa illasinnade judar som smyger omkring i maktens korridorer, hur många delar din "klarsyn" kring dem?

Du får väl åka till Malmö eller någon annan av dessa muselmanska områden och sälja in dina högerperspektiv. Glöm då inte att påminna alla om det givande samarbetet mellan stormuftin och Hitler när det begav sig. De kommer förmodligen att vända vänstern ryggen direkt, alla bidrag och politiska förmåner till trots.

Ni på din kant kommer aldrig att påverka den politiska utvecklingen igen. Ni är en liten minoritet i en filterbubbla. Och skulle du mot förmodan lyckas alliera dig med araberna, ja då är du en landsförrädare och femtekolonnare.

Sen kan du flytta med dessa dina vänner om och när vi kastar ut dem, illasinnade främlingar som de är.
Det där är inte argument för sionism, utan för att den sionistiska korruptionen är så omfattande att den inte längre går att stoppa.

Det är dels orimligt sett till vilken existentiell panik sionister får när minsta kritik slinker igenom, dels en bekräftelse på att allt du har skrivit hittills i tråden har varit rent skitsnack och medvetna lögner.

Du försöker inte ens att vinna sympatier. Vilket förstås är vägs ände för sionister: manipulation är deras enda tillgängliga vapen. Hela Israels existens bygger på manipulation, eftersom den fysiska vapenmakten också är något man manipulerar till sig. I den stund sionister inte kan hålla masken uppe längre är det över.
Citera
2026-09-26, 20:55
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Det där är inte argument för sionism, utan för att den sionistiska korruptionen är så omfattande att den inte längre går att stoppa.

Det är dels orimligt sett till vilken existentiell panik sionister får när minsta kritik slinker igenom, dels en bekräftelse på att allt du har skrivit hittills i tråden har varit rent skitsnack och medvetna lögner.

Du försöker inte ens att vinna sympatier. Vilket förstås är vägs ände för sionister: manipulation är deras enda tillgängliga vapen. Hela Israels existens bygger på manipulation, eftersom den fysiska vapenmakten också är något man manipulerar till sig. I den stund sionister inte kan hålla masken uppe längre är det över.

När du kallar mig sionist tar jag det som en komplimang. Bara så du vet.

Leve Israel!
Citera
2026-09-26, 21:09
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det var dumt gjort av dig, eftersom det inte hade något att göra med det du skrev dessförinnan. Du bad mig att visa belägg för en arabisk plan för en stat, och jag kunde hänvisa till Arabiska högre utskottets krav på upprättandet av en självständig palestinsk stat år 1937.

Vilka araber skrev under den?
Citera
2026-09-26, 21:19
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
När du kallar mig sionist tar jag det som en komplimang. Bara så du vet.

Leve Israel!
Med andra ord: du har noll argument och orkar inte ens låtsas som något annat. Helt bankrutt.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vilka araber skrev under den?
Brevet skrevs under av Arabiska högre utskottet. Om du på riktigt vore intresserad skulle du säkert kunna gräva fram personnamn också, men det är förstås lika irrelevant som allt annat du försöker att byta ämne till.

Håller du med om att konservativa naturligt hamnar på palestiniernas sida i Palestinakonflikten? Det är nämligen vad allt du har skrivit här syftar till att avleda från. Du är ju bevisligen antikonservativ, men det skulle vara kuriöst att se dig försöka skriva ett inlägg som är inom trådens ämne, i stället för att bara försöka förhindra att ämnet diskuteras.
Citera
2026-09-26, 21:43
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Med andra ord: du har noll argument och orkar inte ens låtsas som något annat. Helt bankrutt.

Brevet skrevs under av Arabiska högre utskottet. Om du på riktigt vore intresserad skulle du säkert kunna gräva fram personnamn också, men det är förstås lika irrelevant som allt annat du försöker att byta ämne till.

Håller du med om att konservativa naturligt hamnar på palestiniernas sida i Palestinakonflikten? Det är nämligen vad allt du har skrivit här syftar till att avleda från. Du är ju bevisligen antikonservativ, men det skulle vara kuriöst att se dig försöka skriva ett inlägg som är inom trådens ämne, i stället för att bara försöka förhindra att ämnet diskuteras.

Det är du som är moraliskt bankrutt, din terroristkramare. Du påminner om vänsterpacket; som applåderar när terroristerna ställer till med blodbad och sedan börjar skrika när det blir svar på tal.

Men som tur är struntar israelerna i era tårar. De kommer att försvara sig hur mycket ni än bölar.
Citera
2026-09-27, 08:31
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Du vet alltså inte ens vilka som skrev under dokumentet men du vet att de var egalitära, liberala demokrater?
Citera
2026-09-27, 14:11
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Det är du som är moraliskt bankrutt, din terroristkramare. Du påminner om vänsterpacket; som applåderar när terroristerna ställer till med blodbad och sedan börjar skrika när det blir svar på tal.

Men som tur är struntar israelerna i era tårar. De kommer att försvara sig hur mycket ni än bölar.
Då är du tillbaka där du började: med att insinuera att du är sionist som en reaktiv identitetsmarkör mot vänstern, utan någon substans bakom det. Vilket dels är en idiotisk ingång till politik till att börja med, dels inte håller eftersom högermänniskor också avskyr Israel (vilket du nu är inne på genom att likna mig vid vänstern), och dels krockar med att du samtidigt stödjer Israel för att du kopplar det till vänsterideologi. Du har snurrat in dig totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du vet alltså inte ens vilka som skrev under dokumentet men du vet att de var egalitära, liberala demokrater?
Det var inte påståendet. Du försöker att vimsa bort vad du själv har skrivit.

Du påstod nu senast att det inte fanns någon plan för en palestinsk stat före 1960-talet, vilket var lögn.

Du kom med det påståendet för att avleda från att Assads Syrien var mer sekulärt än de islamister som sionister stödjer, och att palestinsk nationalism även den har varit mer sekulär än den är idag. Det är dessa jämförelser som är relevanta. När du körde fast där bytte du ämne och drog den där lögnen om 60-talet i stället.

Håller du med om att konservativa naturligt hamnar på palestiniernas sida? Det där om egalitarism handlar nämligen inte om konservativa, utan om vilken sida liberaler hamnar på. Detta efter att Ghibellino först ljög om att han var konservativ och sionist, för att sedan gå över till att säga att han är liberal och sionist, vilket även det haltar. Förstår du ens vad trådens ämne är?
Citera
2026-09-27, 16:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Du påstod nu senast att det inte fanns någon plan för en palestinsk stat före 1960-talet, vilket var lögn.

Visa dokumentet och vilka araber som var involverade.
Citera
2026-10-06, 15:47
Medlem
Dr Scriptums avatar
Grundfrågan är intressant. En anledning till behovet att välja sida är att konflikten är så pass medialt uppmärksammad och omfattande omdebatterad. Ytterligare en anledning är att Israel-lobbyn är en sådan maktfaktor att en konservativ politiker eller tänkare eller debattör måste överväga sina yttranden och ställningstaganden utifrån denna lobby och dess makt. Framförallt i USA är en konservativ politiker mer hotad än sina kollegor åt vänster - i och med att den amerikanska judiska minoritet överlag är liberal kan de som väljare och politiska donatorer skänka sitt stöd till politiker som måhända inte är besatta av Israel men judiskt liberala inom andra politiska frågor. I någon mån är det dock en icke-fråga; den amerikanska utrikespolitiken är pro-israelisk närmast oberoende vilket parti som för tillfället besitter mest makt.

Samtidigt är det en anledning för en konservativ att välja sida - konflikten får än mer relevans på grund av dess relevans i USA. Israel vs Palestina har även en politisk-existentiell laddning som påverkar även många icke-konservativa - man kan nämna de vänster-inriktade som ser Israel som en till USA användbar allierad, en underhuggare. Andra grundar sitt stöd för Palestina på teorier om västerländsk kolonialism och woke-ideologi. För liberaler är det istället en konflikt mellan demokrati och diktatur. Man kan se mycket om man betraktar saker noggrannt. För mig är konflikten ideologisk, känslomässig och i någon mån realpolitisk.

Men om man bortser från ovanstående - varför ska en konservativ välja sida (förutsatt att denna individ inte redan är inblandad i konflikten)? Enligt mig finns det en rimlighet att politik tar i beaktande mänskliga känslor - ett anti-ideologiskt perspektiv jag ser som konservativt - och anser därmed att vår politik i konflikten bland annat kan vägledas av enkelt medlidande. Känslomässigt är jag på Palestinas sida - en känsla förstärkt av de mörkare aspekterna av Israel; från hycklande storhetsvansinne till massmorden á la Gamla Testamentet. Detta inte menat som ett allsidigt försvar för Palestina. Och som nationalist ser jag den ideologiska lösningen i två stater, två folk, och som konservativ bör man vara medveten om verkligheten och realpolitiskt inriktad - som läget är finns ingen annan lösning åt något håll. Ett annat för mig utifrån konservatism centralt är skapandet, bevarandet och försvaret av vår västerländska civilisation. Men jag ställer inte upp på diskursen om att Israel skulle vara någon slags bastion mot terrorism eller till och med islam i allmänhet - Israel föder snarare mycket terrorism och restriktiv invandringspolitik är ett rimligare försvar av vad som är Europa. Jag ser heller inget värde i en allians mellan olika former av europeisk nationalism och den israeliska staten. Och man tycker väl att en konservativ bör bli förbannad över de anti-kristna tendenserna i Israel.

Vad som är en allmän konservativ utrikespolitik vore förresten en intressant diskussion. Världen är mer än Israel vs Palestina.
Senast redigerad av Dr Scriptum 2026-10-06 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in