2026-09-26, 17:06
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
När sekulär arabnationalism var den ledande politiska rörelsen emot Israel var den palestinska nationalismen betydligt mer sekulär.

Vad har du för belägg för det?
Citera
2026-09-26, 17:39
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad har du för belägg för det?
All samlad dokumentation från perioden, även som den läggs fram i sionistiska verk

Om du inte spelar dum, utan på riktigt inte kan någonting om ämnet, så föreslår jag att du söker lite innan du skriver någonting mer. Det krävs en miniminivå av vilja att kolla upp saker för att det alls ska gå att ha en diskussion.
Citera
2026-09-26, 18:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
All samlad dokumentation från perioden, även som den läggs fram i sionistiska verk

Om du inte spelar dum, utan på riktigt inte kan någonting om ämnet, så föreslår jag att du söker lite innan du skriver någonting mer. Det krävs en miniminivå av vilja att kolla upp saker för att det alls ska gå att ha en diskussion.

Vad är det här för jävla trams? Visa vad du har för belägg att araberna ens hade någon plan att ha en stat din pantade jävla åsna. De började ens kalla sig palestinier förrän på 60-talet när Israel inte ockuperade en en enda jävla kvadratmeter av Västbanken.
Citera
2026-09-26, 18:37
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Vad är det här för jävla trams? Visa vad du har för belägg att araberna ens hade någon plan att ha en stat din pantade jävla åsna. De började ens kalla sig palestinier förrän på 60-talet när Israel inte ockuperade en en enda jävla kvadratmeter av Västbanken.
Hur skulle tidpunkten för den palestinska nationalismens uppkomst bestrida att rörelsen tidigare har varit mer sekulär? Du försöker att byta ämne igen, rimligen för att du vet att du inte har på fötterna.

Den palestinska nationalismen uppstod i reaktion på sionismen, innan Israel ens utropades. De äldre, konkreta sionistplanerna var olika varianter av tvåstatslösningar, så palestinsk nationalism var något som äldre tiders sionister också i många fall ställde upp på. Jag vet inte varför du specifikt nämner Västbanken, som bara är en del av Palestina. Alla gamla planer på en palestinsk stat har omfattat betydligt mer än så och sträcker sig tillbaka till kolonialtiden.

Men detta har som sagt ingenting att göra med dina tidigare påståenden i tråden. Det var bara nästa sak du kastade in, när du märkte att det där med sekularism inte höll.

Vilket i sig var någonting orelaterat du kastade in när du inte kunde bortförklara att Israel är illiberalt och att sionister sponsrar islamistiska terrorister i Syrien och annorstädes.

Vilket i sin tur var ett försök att trolla bort att det är omöjligt att försvara Israel på konservativ grund. Ghibellino försökte byta till att tala om liberalism i stället, i hopp om att ingen skulle märka det, men jag märkte det och då fungerade det inte.

Du försvarar ingenting Israel gör med något argument, för det finns inget som håller. Det enda som står till buds är att sopa bort frågan och försöka leda iväg diskussionen till något annat. Vilket bara stärker intrycket att sionismen inte går att försvara.
Citera
2026-09-26, 18:43
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Hur skulle tidpunkten för den palestinska nationalismens uppkomst bestrida att rörelsen tidigare har varit mer sekulär? Du försöker att byta ämne igen, rimligen för att du vet att du inte har på fötterna.

För att allt är lögn.

Citat:
Den palestinska nationalismen uppstod i reaktion på sionismen, innan Israel ens utropades.

Nej. Jag har läst krigsförklaringen som araberna skrev mot Israel. Den lyder: "vi araber tillåter inte en judisk stat i muslimskt territorium". Orden palestinier eller "Palestina" nämns inte en enda gång i dokumentet.

Citat:
De äldre, konkreta sionistplanerna var olika varianter av tvåstatslösningar, så palestinsk nationalism var något som äldre tiders sionister också i många fall ställde upp på.

Ja, och Jordanien skulle bli den arabiska staten. Men araberna nöjde sig inte med att få en stat, de skulle få två.

Citat:
Jag vet inte varför du specifikt nämner Västbanken, som bara är en del av Palestina. Alla gamla planer på en palestinsk stat har omfattat betydligt mer än så och sträcker sig tillbaka till kolonialtiden.

Nej, innan 1960-talet fanns inga planer på en palestinsk stat.

Citat:
Vilket i sig var någonting orelaterat du kastade in när du inte kunde bortförklara att Israel är illiberalt och att sionister sponsrar islamistiska terrorister i Syrien och annorstädes.

Du har bara deflekterat frågan jag ställde. Hur kan du läsa den palestinska konstitutionen och påstå att "Palestina" är mer egalitärt, sekulärt och liberalt än Israel?
Citera
2026-09-26, 19:25
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
För att allt är lögn.

Nej. Jag har läst krigsförklaringen som araberna skrev mot Israel. Den lyder: "vi araber tillåter inte en judisk stat i muslimskt territorium". Orden palestinier eller "Palestina" nämns inte en enda gång i dokumentet.

Ja, och Jordanien skulle bli den arabiska staten. Men araberna nöjde sig inte med att få en stat, de skulle få två.

Nej, innan 1960-talet fanns inga planer på en palestinsk stat.

Du har bara deflekterat frågan jag ställde. Hur kan du läsa den palestinska konstitutionen och påstå att "Palestina" är mer egalitärt, sekulärt och liberalt än Israel?
Palestinska upproret 1936 och reaktionerna på Peelkommissionen innefattade uttryckliga planer på en palestinsk stat. Du har troligen läst någon sionisttext som förlitar sig på semantik för att lura folk, men utan att själv förstå de finstilta fulknepen i den. Om man hittar mer ursprungliga versioner av det där påståendet om Palestinastatens kronologi är formuleringarna med stor sannolikhet utstuderat grumliga och ormaktigt kringringlande.

Mitt påstående var att den palestinska nationalismen tidigare har varit mer sekulär, särskilt i förhållande till de islamistiska terrorister som sionister stödjer i t.ex. Syrien. Det motsägs inte av vad som står i Palestinska myndighetens s.k. interrimförfattning från 2005. För att bestrida mig skulle du tvärtom behöva visa att författningen är mer sekulär än äldre varianter av pallenationalism.

Och detta var som sagt från början en diskussion som uppstod för att du och Ghibellino ständigt har försökt att byta ämne, eftersom ni inte kan argumentera för er sionism. Trådens ämne är konservatism i förhållande till Palestinakonflikten, och där hamnar konservativa på pallesidan. Liberalism, sekularism och nu (anti)nationalism är andra ämnen som ni försökte att fly till, utan att det hjälpte.
Citera
2026-09-26, 19:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Palestinska upproret 1936 och reaktionerna på Peelkommissionen innefattade uttryckliga planer på en palestinsk stat.

Nej. Visa var i dokumentet det står.
Citera
2026-09-26, 19:45
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Då har du ljugit fram till nu genom att prata om konservatism. Om du inte vill fortsätta med det längre skriver du i fel tråd, men vi kan ta det här iallafall.

Hur får du ihop sionismen - som helt handlar om etniska och religiösa privilegier - med din liberala ideologi? Borde du inte ha mer sympati för sekulära arabledare? Sådana som Israel har sponsrat islamister för att avsätta.

Och hur får du ihop denna urtyp för österländskhet med ditt eget åberopande av Väst?

Med din definition, där Väst är lika med liberalism, är inga klassiska verk och personer som föregick liberalismen västerländska. Om du inte är oärlig här också är du otroligt historielös. Men oavsett om man använder din definition eller någon mer konventionell så hamnar Israel och sionism så långt från västerländska dygder som det går att komma.

Opinionsmätningar visar konsekvent att svenskarna är emot sionism och invandring. Såväl Tidöpartierna som Sossarna går till val på vad de kallar ansvarsfull invandringspolitik, och fördömer s.k. naiv politik på området. Det är vad folk röstar för, men valen avgör inte vilken politik som förs. De används för att distrahera folk och skylla korruption på folket, så som du gör.

Enligt Pew research center i juni 2026 har 78% av svenskarna en negativ syn på Israel. Ändå är makthavarna kompakt pro-israeliska. Även Vänsterpartiet utesluter direkt sina företrädare om Expo och liknande pekar ut dem som antisionister. Detta vittnar om att något helt annat än opinionen styr politikernas ställningstaganden. Och korruptionen/lobbyismen för Israel är omfattande och väldokumenterad.

Hur förklarar du den enorma diskrepansen mellan opinionen emot Israel och politiken för Israel utan att väga in korruptionen som faktor? Du skriver att vissa sympatiserar med Israel, men förklarar inte varför - eller rättare sagt, när du har antytt någon förklaring har du direkt backat så fort jag har synat den, och i fallet med kristendom även erkänt att du själv inte egentligen trodde på den.

Vet du ens själv varför du stödjer Israel? Kan du formulera i ditt huvud varifrån du får din impuls att skaka fram dina ombytliga svepskäl?

Att du stödjer folkutbyte och är emot återvandring är föga förvånande. Det gör sionister alltid när man pressar dem lite. De kan använda insinuationer för att manipulera fram sympatier från invandringskritiker, men om man ställer kritiska frågor faller snart masken.

Du tillskriver mig åsikter jag inte har. En meningslös diskussion.

Det är förbannat enkelt: judarna har rätt till sin nationalism (sionism), precis som vi har rätt till vår. Judarna i Europa kommer att inse att vi vettiga nationalister är deras verkliga bundsförvanter. Jag vill ha detta högpresterande folk på vår sida. Och där är inte du.

För mig är du bara palestinavänsterns nyttiga idiot.

Leve Israel!
Citera
2026-09-26, 19:52
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Nej. Visa var i dokumentet det står.
Det är inget dokument utan uttalanden från ledande palestinska nationalister. Om du hade gjort den minimala ansträngning som krävs för att delta i en diskussion skulle du direkt hittat åtskilliga böcker och artiklar som bekräftar detta, många av dem skrivna av sionister.

Här är första bästa jag hittade med Google böcker, Futile diplomacy av Neil Caplan:
Despite a few feeble flickers of possible acceptance, Palestinian Arab rejection of the Royal Commission report was widespread and vehement. In a letter to the Permanent Mandates Commission of the League of Nations, the Arab Higher Committee on July 23rd [1937] declared that "peace in the land" could only be achieved based on the following principles:

a. the recognition of the right of the Arabs to complete independence in their own land;
b. the cessation of the experiment of the Jewish National Home;
c. the cessation of the British Mandate and its replacement by a treaty similar to treaties existing between Britain and Iraq, Britain and Egypt and between France and Syria, creating in Palestine a sovereign state;
d. the immediate cessation of all Jewish immigration and of land-sales to Jews pending the negotiation and conclusion of the treaty.

https://books.google.se/books?id=7ZlhCQAAQBAJ&pg=PR68
Det där med 60-talet som du har plockat upp handlar om något annat: något finstilt knep som du själv har fallit för, och därför misslyckas med att reproducera.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Du tillskriver mig åsikter jag inte har. En meningslös diskussion.

Det är förbannat enkelt: judarna har rätt till sin nationalism (sionism), precis som vi har rätt till vår. Judarna i Europa kommer att inse att vi vettiga nationalister är deras verkliga bundsförvanter. Jag vill ha detta högpresterande folk på vår sida. Och där är inte du.

För mig är du bara palestinavänsterns nyttiga idiot.

Leve Israel!
Detta är ett helt annat argument än allt du tidigare har framfört. Bestod fina tidigare inlägg bara av lögner? Varför ska jag tro att detta inte också är lögn?

Hur som helst är sionismen inte nationalistisk, eftersom Israels existens hänger på att en permanent sionistisk diaspora korrumperar fram aktivt och kompromisslöst stöd till Israel i andra länder. Sionismen är hela denna internationella maktapparat, med alla dess institutioner. Det är en globalistisk ideologi i konflikt med nationalism. Allra tydligast krockar den förstås med den palestinska nationalismen, men även europeiska länder och i synnerhet USA har förlorat sin sälvständighet till sionistisk korruption.
Senast redigerad av Nix-registret 2026-09-26 kl. 19:55.
Citera
2026-09-26, 19:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det är inget dokument utan uttalanden från ledande palestinska nationalister. Om du hade gjort den minimala ansträngning som krävs för att delta i en diskussion skulle du direkt hittat åtskilliga böcker och artiklar som bekräftar detta, många av dem skrivna av sionister.

Jag refererade till krigförklaringen mot Israel, du refererar till en västerländsk författare.
Citera
2026-09-26, 20:29
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Jag refererade till krigförklaringen mot Israel, du refererar till en västerländsk författare.
Det var dumt gjort av dig, eftersom det inte hade något att göra med det du skrev dessförinnan. Du bad mig att visa belägg för en arabisk plan för en stat, och jag kunde hänvisa till Arabiska högre utskottets krav på upprättandet av en självständig palestinsk stat år 1937.

Därtill var detta bara något du kastade in för att avleda från att palestinsk nationalism tidigare har varit mer sekulär, i synnerhet i jämförelse med de islamister som sionister är så angelägna att stödja idag. Vilket i sig var en avledning från att konservativa naturligt hamnar i konflikt med sionismen.
Citera
2026-09-26, 20:37
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:

Här är första bästa jag hittade med Google böcker, Futile diplomacy av Neil Caplan:
Despite a few feeble flickers of possible acceptance, Palestinian Arab rejection of the Royal Commission report was widespread and vehement. In a letter to the Permanent Mandates Commission of the League of Nations, the Arab Higher Committee on July 23rd [1937] declared that "peace in the land" could only be achieved based on the following principles:

a. the recognition of the right of the Arabs to complete independence in their own land;
b. the cessation of the experiment of the Jewish National Home;
c. the cessation of the British Mandate and its replacement by a treaty similar to treaties existing between Britain and Iraq, Britain and Egypt and between France and Syria, creating in Palestine a sovereign state;
d. the immediate cessation of all Jewish immigration and of land-sales to Jews pending the negotiation and conclusion of the treaty.

https://books.google.se/books?id=7ZlhCQAAQBAJ&pg=PR68
Det där med 60-talet som du har plockat upp handlar om något annat: något finstilt knep som du själv har fallit för, och därför misslyckas med att reproducera.

Detta är ett helt annat argument än allt du tidigare har framfört. Bestod fina tidigare inlägg bara av lögner? Varför ska jag tro att detta inte också är lögn?

Hur som helst är sionismen inte nationalistisk, eftersom Israels existens hänger på att en permanent sionistisk diaspora korrumperar fram aktivt och kompromisslöst stöd till Israel i andra länder. Sionismen är hela denna internationella maktapparat, med alla dess institutioner. Det är en globalistisk ideologi i konflikt med nationalism. Allra tydligast krockar den förstås med den palestinska nationalismen, men även europeiska länder och i synnerhet USA har förlorat sin sälvständighet till sionistisk korruption.

"Sionistisk korruption"...

Hur många av alla dessa starkt Israel-kritiska svenskar som du talar om, skulle ens använda ett sådant språkbruk? Alla dessa illasinnade judar som smyger omkring i maktens korridorer, hur många delar din "klarsyn" kring dem?

Du får väl åka till Malmö eller någon annan av dessa muselmanska områden och sälja in dina högerperspektiv. Glöm då inte att påminna alla om det givande samarbetet mellan stormuftin och Hitler när det begav sig. De kommer förmodligen att vända vänstern ryggen direkt, alla bidrag och politiska förmåner till trots.

Ni på din kant kommer aldrig att påverka den politiska utvecklingen igen. Ni är en liten minoritet i en filterbubbla. Och skulle du mot förmodan lyckas alliera dig med araberna, ja då är du en landsförrädare och femtekolonnare.

Sen kan du flytta med dessa dina vänner om och när vi kastar ut dem, illasinnade främlingar som de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in