Citat:
Ursprungligen postat av
DivJunk
Skulle du vilja bli åtalad för något där åtalet bygger på en 5 årings vittnesmål. Där brottet är så hemskt och tabubelagt att man automatiskt räknas som skyldig så fort man misstänks för brottet?
Pöbeln här vill ju helst ha omedelbar avrättning utan rättegång.
Som du framställer det så låter det som att ”femåring påstår något, alla rusar som galna hyenor åt det håll femåring pekar” och riktigt så har det ju inte gått till.
Jag håller med om att det är tunt med konkreta bevis, dock påstår jag att en normalbegåvad predator som i detta fallet är såpass förslagen att han röjer undan de bevis som finns. För även om det här är tunt med bevis för hans skuld så är det ännu tunnare med bevis för hans oskuld.
Han har minst sagt agerat märkligt både i anslutning till det inträffade och i förhör.
Vi ska ha i åtanke att den sammanfattande utskriften av flickans förhör helt saknar mimik, kroppsspråk och detaljer hon visar på sig själv (t.ex det smällande ljudet från mannens kalsonglinning) men att domstolen både sett och hört henne berätta då det filmades.
Samt att barnförhörs poliser är specialutbildade och inte har som agenda att sätta dit någon utan att få en så sann och objektiv bild av skeendet som det bara går.
Försvaret har i dessa fall möjlighet till kompletterande förhör av barnet (de ger sina frågor till polisen som hör barnet ytterligare gånger), detta har man helt avstått från -enda anledningen till detta är ju för att man inte vill gräva gropen ännu djupare.
Här vill jag även påstå att ett brott som detta är så svårt att ta in att det hänt att de allra flesta till en början nog slår ifrån sig det hela med saker som ”det kan väl aldrig vara sant, han som är så trevlig/normal/engagerad i barn...” och det är ju just detta -omgivningens tro på det goda som gör att pedofiler som Brandlöv kan glida under radarn i åratal.
Men visst är det en helt fruktansvärd misstanke att få på sig om man är oskyldig, dock med de beviskrav svenska domstolar trots allt har så är det nog ytterst få människor som blir oskyldigt dömda. Ett vanligare problem är snarare det antal skyldiga som går fria.
Och som sagt, min övertygelse är att han begått detta brott.