2021-03-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
I Sorsele kan du köpa en bostadsrätt för 1 kr och där finns det inte många babbeluringar alls.
Det var på TV eller hur? Blev den såld?
Citera
2021-03-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Kalixbygden är historiskt utpräglade svenskbygder. Jag känner människor därifrån. Det finns inte ett dugg utländskt över dom.

Inflyttade människor från inlandet är knappast riktiga kalixbor, eller hur? Och även om en och annan av dessa skulle ha delvis samiskt påbrå lär det knappast ha påverkat befolkningen i stort. Kalix är som du säkert kan gissa ingen expansiv metropol. Snarare tvärtom minskar befolkningen och har gjort så länge.

Tycker du att K-G Bergström ser finsk eller samisk ut? För mig utgör han iaf själva urtypen för ett svenskt gubbutseende.

Är inte Kalix typ i Tornedalen? Eller vad hör dit?
Citera
2021-03-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Mest är ju verkligen att ta i, men helt klart mer Finska/Samer än andra städer söderut. Är det något fel med det dock? Det är ingen kulturkrock, du ser lite mer finsk mat, hör några extra finska ord och ser fler med gröna ögon. Bastu är också något som finns i alla hus och på alla arbetsplatser.
Kollar man dock hur det är att röra sig i t.ex Göteborg/Stockholm där man många dagar inte ens hör svenska på stan och många i butiker/restauranger knappt kan prata svenska alls.
90%+ ser ju sig som Svenskar där, den riktiga blandningen mellan finska och svenska kommer i Haparanda/Övertorneå osv.

Man slipper ju problem som finns på andra orter. Besöker man fel område i Umeå över helgen får man bilen sönderslagen, samma med Luleå (och såklart alla städer söder om Luleå). Jag bor i en hårt berikad stad just nu (inte eget val, hoppas vara tillbaka i Norrbotten om något år) och kontrasten från Kalix är helt brutal. På ett år har det varit tre försök att elda upp hyreshuset jag bor i, det är inbrott på bilar runt huset varje helg, polishelikopter uppe hela kvällarna, polisbilar och gående patruller i kvarteret varje dag och efter 18:00 vågar knappt tjejer ut.

Kalix är tryggt, lugnt, billigt och vackert. Plus att man har nära till allt, vill man resa finns det två flygplatser inom en timmes bilväg. Kolla antal överfallsvåldtäkter, 0st på 30+år (en invandrare på besök från Boden gjorde ett försök 2020), antal personrån är typ 5 på 20 år och det är invandrare mot invandrare eller pundare mot pundare. Som tjej kan man ta en promenad vilken tid som helst utan att oroa sig.
Kalix ligger också i toppen i skola, akutvård, vatten och friluftsliv över hela landet. Så planerar man familj och barn lär det ju vara väldigt attraktivt.
Har inte finnar mer blå ögon och samer bruna? Trodde inte de hade gröna direkt.
Citera
2021-03-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliepie
Piteå känns mycket mindre berikat än Luleå, Umeå, Boden. Väldigt trevlig liten sommarstad med lägre huspriser än Luleå och Umeå. Aningen sämre med arbetsmöjligheter men det beror såklart på vad du har för utbildning och erfarenheter.

Nu inte bott i Luleå sen 2012. Men är nog det bästa valet ni kan göra. Är enbart Tunastigen, Edeforsgatan och delar av Hertsön som har blattar. Men det är typ på marginalen,

Däremot är huspriserna helt galna i Luleå vs. dom andra städerna kring norrlandskusten.

Random småkass 50 årig villa i ex. Gammelstad går för +4.2 mill nu.

Plusidan är riktigt potent IT-samhälle. Ett av sveriges bästa teknikska universitet. Otroligt bra idrottsstad. Otroligt vacker kuststad.

Extremt stora industrisatsningar på G nu. Bland annat ett helt nytt "grönt" stålverk i Boden (grannstaden 30 km bort). Sen Hybrit (fixa stål utan att bränna kol)...

1000 tals miljarder som kommer satsas i Norrbotten nästa 15 åren. Å det gäller både Kusten och gruvsamhällene i Gällivare och Kiruna.

Grymt grymt bra framtid för Norrbotten. Det samma gäller även för Västerbotten, där dom i Skellefteå bygger upp världens störsa batterifabrik som kommer förse Tesla och Toyota med batterikapacitet,
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-03-19 kl. 20:23.
Citera
2021-03-19, 20:45
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Undvik Umeå som dels har ådragit sig hög berikning de senaste åren och dels i hög utsträckningen befolkas av inhemska vänsterfeminister.

Östersund och Örnsköldsvik har relativt låg invandringsprägel. Dock är urinvånarna väldigt egendomliga.

Luleå, Piteå och Skellefteå är däremot trivsamma tillhåll.

Inlandsorterna bör inte ens övervägas av flera orsaker.

Berätta mer. På vilket sätt är urinvånarna "väldigt egendomliga"? Genuint intresserad..
Citera
2021-03-19, 20:56
Medlem
minnesdus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Nu inte bott i Luleå sen 2012. Men är nog det bästa valet ni kan göra. Är enbart Tunastigen, Edeforsgatan och delar av Hertsön som har blattar. Men det är typ på marginalen,

Däremot är huspriserna helt galna i Luleå vs. dom andra städerna kring norrlandskusten.

Random småkass 50 årig villa i ex. Gammelstad går för +4.2 mill nu.

Plusidan är riktigt potent IT-samhälle. Ett av sveriges bästa teknikska universitet. Otroligt bra idrottsstad. Otroligt vacker kuststad.

Extremt stora industrisatsningar på G nu. Bland annat ett helt nytt "grönt" stålverk i Boden (grannstaden 30 km bort). Sen Hybrit (fixa stål utan att bränna kol)...

1000 tals miljarder som kommer satsas i Norrbotten nästa 15 åren. Å det gäller både Kusten och gruvsamhällene i Gällivare och Kiruna.

Grymt grymt bra framtid för Norrbotten. Det samma gäller även för Västerbotten, där dom i Skellefteå bygger upp världens störsa batterifabrik som kommer förse Tesla och Toyota med batterikapacitet,

Är det inte ändå runt 10-20% invandrare i varje kommun? Kikade för ett tag sen på flertal kommuner, små kommuner dessutom.
Citera
2021-03-19, 21:08
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetektivBlomkvist
Är inte Kalix typ i Tornedalen? Eller vad hör dit?

Kalix hör inte till Tornedalen men gränsar till T. Som jag tidigare skrev i tråden, Kalix är historiskt och kulturellt ett svenskt område men ligger alldeles där den historiska språkgränsen mellan svenska och finska går.
Citera
2021-03-19, 21:13
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetektivBlomkvist
Har inte finnar mer blå ögon och samer bruna? Trodde inte de hade gröna direkt.

Finnar har mycket riktigt ofta blå och ffa grå ögon. Historiskt sett har bruna ögon varit det vanligaste bland samer men gröna ögon är också vanligt.

Sen finns det naturligtvis variationer. Jag har träffat flera blåögda samer och jag är säker på att det finns brunögda finnar också även om jag inte kan erinra mig att jag någonsin träffat någon.
Citera
2021-03-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minnesdu
Är det inte ändå runt 10-20% invandrare i varje kommun? Kikade för ett tag sen på flertal kommuner, små kommuner dessutom.

skulle tippa på under 3 procent blattar/araber i Luleå.

Däremot finns det en hel del aghanpojkar som smyger omkring.

Skulle nog säga att dom är kring 100 pers. I stort sett alla av dom känns som kriminella.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-03-19 kl. 21:20.
Citera
2021-03-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minnesdu

Skulle tippa att Luleå har högst 2-3 procent Araber.
Citera
2021-03-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Som rubriken lyder, är det någon norrlänning här på FB som sitter på lite information om hur det ser ut där uppe? Uppskattar gärna även de som en gång har bott där och sedan flyttat söder, som nu kan se jämförelse med andra städer i söder.
Anledningen är att jag funderar på att flytta hem till Sverige och vill gärna hitta en bra plats att slå mig ner och kanske bilda familj i framtiden.
Är främst intresserad av att höra kring Luleå, Skellefteå och Umeå.

Tackar för alla svar som ger en detaljerad och sanningsenlig bild.

Ber om ursäkt om tråden ligger i fel forum.

Piteå.
Citera
2021-03-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Undvik Umeå som dels har ådragit sig hög berikning de senaste åren och dels i hög utsträckningen befolkas av inhemska vänsterfeminister.

Östersund och Örnsköldsvik har relativt låg invandringsprägel. Dock är urinvånarna väldigt egendomliga.

Luleå, Piteå och Skellefteå är däremot trivsamma tillhåll.

Inlandsorterna bör inte ens övervägas av flera orsaker.

På vilket sätt är urinvånarna väldigt egendomliga i Östersund och Örnsköldsvik?

Och vilka är inlandsorterna och varför bör inte dessa ens övervägas av flera orsaker - vilka orsaker tänker du på här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in