2021-03-19, 15:13
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Mest samefinska blandningar som bor där uppe. Är de verkligen svenskar? Kallt, grått och tråkigt är det i alla fall.

Okunskapen om övre Norrland är stor i den här tråden. Majoriteten av kalixborna är vanliga svenskar. K-G Bergström är ett bra exempel.
Citera
2021-03-19, 15:23
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Okunskapen om övre Norrland är stor i den här tråden. Majoriteten av kalixborna är vanliga svenskar. K-G Bergström är ett bra exempel.

Har du tagit ättartavla på han? Jag upplever att Kalix har ett stort inslag av samisk och finsk kultur. Gnöl om urfolk, kväner och samer är ganska vanligt där uppe. Många i det där området är blandade. Många som kommer från nybyggen i det norrländska inlandet har samiskt påbrå.
Citera
2021-03-19, 15:49
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Har du tagit ättartavla på han? Jag upplever att Kalix har ett stort inslag av samisk och finsk kultur. Gnöl om urfolk, kväner och samer är ganska vanligt där uppe. Många i det där området är blandade. Många som kommer från nybyggen i det norrländska inlandet har samiskt påbrå.

Kalixbygden är historiskt utpräglade svenskbygder. Jag känner människor därifrån. Det finns inte ett dugg utländskt över dom.

Inflyttade människor från inlandet är knappast riktiga kalixbor, eller hur? Och även om en och annan av dessa skulle ha delvis samiskt påbrå lär det knappast ha påverkat befolkningen i stort. Kalix är som du säkert kan gissa ingen expansiv metropol. Snarare tvärtom minskar befolkningen och har gjort så länge.

Tycker du att K-G Bergström ser finsk eller samisk ut? För mig utgör han iaf själva urtypen för ett svenskt gubbutseende.
Citera
2021-03-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Undvik Umeå som dels har ådragit sig hög berikning de senaste åren och dels i hög utsträckningen befolkas av inhemska vänsterfeminister.

Östersund och Örnsköldsvik har relativt låg invandringsprägel. Dock är urinvånarna väldigt egendomliga.

Luleå, Piteå och Skellefteå är däremot trivsamma tillhåll.

Inlandsorterna bör inte ens övervägas av flera orsaker.
Berätta om urinvånarna, blev nyfiken! Några speciella särdrag på dem?
Citera
2021-03-19, 16:18
Medlem
Citat:
Mest samefinska blandningar som bor där uppe. Är de verkligen svenskar? Kallt, grått och tråkigt är det i alla fall.

Mest är ju verkligen att ta i, men helt klart mer Finska/Samer än andra städer söderut. Är det något fel med det dock? Det är ingen kulturkrock, du ser lite mer finsk mat, hör några extra finska ord och ser fler med gröna ögon. Bastu är också något som finns i alla hus och på alla arbetsplatser.
Kollar man dock hur det är att röra sig i t.ex Göteborg/Stockholm där man många dagar inte ens hör svenska på stan och många i butiker/restauranger knappt kan prata svenska alls.
90%+ ser ju sig som Svenskar där, den riktiga blandningen mellan finska och svenska kommer i Haparanda/Övertorneå osv.

Man slipper ju problem som finns på andra orter. Besöker man fel område i Umeå över helgen får man bilen sönderslagen, samma med Luleå (och såklart alla städer söder om Luleå). Jag bor i en hårt berikad stad just nu (inte eget val, hoppas vara tillbaka i Norrbotten om något år) och kontrasten från Kalix är helt brutal. På ett år har det varit tre försök att elda upp hyreshuset jag bor i, det är inbrott på bilar runt huset varje helg, polishelikopter uppe hela kvällarna, polisbilar och gående patruller i kvarteret varje dag och efter 18:00 vågar knappt tjejer ut.

Kalix är tryggt, lugnt, billigt och vackert. Plus att man har nära till allt, vill man resa finns det två flygplatser inom en timmes bilväg. Kolla antal överfallsvåldtäkter, 0st på 30+år (en invandrare på besök från Boden gjorde ett försök 2020), antal personrån är typ 5 på 20 år och det är invandrare mot invandrare eller pundare mot pundare. Som tjej kan man ta en promenad vilken tid som helst utan att oroa sig.
Kalix ligger också i toppen i skola, akutvård, vatten och friluftsliv över hela landet. Så planerar man familj och barn lär det ju vara väldigt attraktivt.
Citera
2021-03-19, 17:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Umeå är väldigt lugnt

Visst finns det blattar men dom flesta håller sig för sig själva så är man inte en del av deras umgänge så märker man inte av dom.
Svinhöga skatter däruppe bara. Och hela Västerbotten verkar bestå av lite knepiga, vänsterinriktade människor. Och så klimatet...
Citera
2021-03-19, 17:27
Medlem
Bor i Örnsköldsvik och blir ofta chockad av hur det ser ut i andra städer. Vi har också grupper av män som står och blänger utanför Western Union hela dagarna, men det präglar liksom inte staden på samma sätt som andra platser. Det finns ingen gängkriminalitet vad jag känner till i alla fall, men det kanske är för att jag rör mig i fel (rätt) cirklar?
Senast redigerad av kortnamn 2021-03-19 kl. 17:30.
Citera
2021-03-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Som rubriken lyder, är det någon norrlänning här på FB som sitter på lite information om hur det ser ut där uppe? Uppskattar gärna även de som en gång har bott där och sedan flyttat söder, som nu kan se jämförelse med andra städer i söder.
Anledningen är att jag funderar på att flytta hem till Sverige och vill gärna hitta en bra plats att slå mig ner och kanske bilda familj i framtiden.
Är främst intresserad av att höra kring Luleå, Skellefteå och Umeå.

Tackar för alla svar som ger en detaljerad och sanningsenlig bild.

Ber om ursäkt om tråden ligger i fel forum.

Piteå känns mycket mindre berikat än Luleå, Umeå, Boden. Väldigt trevlig liten sommarstad med lägre huspriser än Luleå och Umeå. Aningen sämre med arbetsmöjligheter men det beror såklart på vad du har för utbildning och erfarenheter.
Citera
2021-03-19, 18:18
Medlem
smoerreboms avatar
Umeå är Sveriges mest libtardade vänster stad. Springer det in afrikaner på rullskidbanan där har du noll stöd av orten, de har lika mycket rätt att springa där som du.

Luleå är det rätt koncentrerat till hertsön men det är för bonnigt och wt. Ta hellre Pite i så fall

Ösd har mkt afghanska drägg och en irakisk klan som styr från någon pizzeria men det är rätt lugnt kring ösk på kvällarna.
Citera
2021-03-19, 18:22
Medlem
maxinns avatar
Kramfors är förslagsvis ett mysigt ställe att bo på , hyggligt folk och tryggt centrum knappt någon polisnärvaro alls borgar för att det är låg kriminalitet...
Citera
2021-03-19, 19:07
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetektivBlomkvist
Berätta om urinvånarna, blev nyfiken! Några speciella särdrag på dem?

Jämtlänningarna är allmänt sura och verkar lida av mindervärdeskomplex gentemot Umeå och Sundsvall. Invånarna i Örnsköldsvik verkar vara mer aggressiva och bråkiga än genomsnittet, i synnerhet om man är tydlig med att man sympatiserar med Timrå IK i hockey
Citera
2021-03-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Jämtlänningarna är allmänt sura och verkar lida av mindervärdeskomplex gentemot Umeå och Sundsvall. Invånarna i Örnsköldsvik verkar vara mer aggressiva och bråkiga än genomsnittet, i synnerhet om man är tydlig med att man sympatiserar med Timrå IK i hockey
Aha, ja Timrå ligger väl bra till lr hur?

Aggressiva invånare: Usch vad trist att det blir så, är de släkt med släkten månne..

Östersund verkar trist. Hämtade en bil därifrån en gång. Trodde aldrig jag skulle komma till civilisationen när jag körde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in