• 1
  • 2
2021-03-19, 08:02
Medlem
ReiseReises avatar
Som rubriken lyder, är det någon norrlänning här på FB som sitter på lite information om hur det ser ut där uppe? Uppskattar gärna även de som en gång har bott där och sedan flyttat söder, som nu kan se jämförelse med andra städer i söder.
Anledningen är att jag funderar på att flytta hem till Sverige och vill gärna hitta en bra plats att slå mig ner och kanske bilda familj i framtiden.
Är främst intresserad av att höra kring Luleå, Skellefteå och Umeå.

Tackar för alla svar som ger en detaljerad och sanningsenlig bild.

Ber om ursäkt om tråden ligger i fel forum.
Citera
2021-03-19, 08:12
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Som rubriken lyder, är det någon norrlänning här på FB som sitter på lite information om hur det ser ut där uppe? Uppskattar gärna även de som en gång har bott där och sedan flyttat söder, som nu kan se jämförelse med andra städer i söder.
Anledningen är att jag funderar på att flytta hem till Sverige och vill gärna hitta en bra plats att slå mig ner och kanske bilda familj i framtiden.

Umeå skulle jag välja. Universitetsstad, många studenter livar upp stan med ungdomlig glöd. Skellefteå om jag var ute efter ett bra betalt jobb i nya Northvolt som nyss öppnat portarna. Skellefteå spås en lysande framtid och fastighetspriserna börjar ta fart.
Är själv uppvuxen i Sundsvall (Som tappat fart och fläkt, samt har mycket stor invandrad trasproletariat)

Luleå har jag aldrig varit i. Den stan verkar liiiite väl avlägsen från allting i princip
Citera
2021-03-19, 08:59
Medlem
Den stad som är minst och bondigt antagligen
Citera
2021-03-19, 09:06
Medlem
Piteå har jag varit i flera gånger. Aldrig sett en polisbil nästan. Skellefteå är tryggt tycker jag. Sovande städer längskusten men relativt tryggt

Västerbotten är tryggt och inåt landet.
Citera
2021-03-19, 09:09
Medlem
Säg inte! Helt plötsligt kommer det komma sosse bussar med kulturberikare som dränerar kommunens budget! Vill du flytta får du åka och göra research IRL. Man avslöjar inte ett bra svamp ställe.
Citera
2021-03-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Aldrig sett en polisbil nästan.

Ja om det inte finns några poliser så kan man slappna av och känna sig trygg...
Citera
2021-03-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ja om det inte finns några poliser så kan man slappna av och känna sig trygg...

Helt korrekt vet inte om ditt svar var sarkastisk . Men mindre poliser i samhället mer tryggt.
Senast redigerad av troy_mclure 2021-03-19 kl. 09:55.
Citera
2021-03-19, 10:02
Medlem
bomhulls avatar
Är det inte många norrländska små kommuner som tar emot en hel del kulturberikare? Blir mer pengar i kassan(kortsiktigt)
Citera
2021-03-19, 10:37
Avstängd
XX-Ambars avatar
I Sorsele kan du köpa en bostadsrätt för 1 kr och där finns det inte många babbeluringar alls.
Citera
2021-03-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise

Mycket smartare att flytta till en svensktalanda småstad i Finland.
Du kommer inte undan "berikning" i Sverige längre och om det nu finns något undantag så kommer det inte dröja länge innan det blir "berikat".
Sverige är kört på den fronten, gilla läget och anpassa dig.

Korsholm, Pedersöre och Jakobstad har invånare på ca. 10 000 - 20 000 och svensktalande majoritet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...uner_i_Finland
Citera
2021-03-19, 11:21
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
I Sorsele kan du köpa en bostadsrätt för 1 kr och där finns det inte många babbeluringar alls.

Detta stämmer inte så vida inte babbeluringarna alldeles nyligt flyttat därifrån.

Det är bara 2-3 år sen som Sorsele smälldes upp i riksnyheterna eftersom konflikter mellan svenskar och invandrare lett till att två separata fotbollslag bildats. Detta i en kommun med mindre 3000 invånare.
Citera
2021-03-19, 11:48
Medlem
IceEyess avatar
Undvik Umeå som dels har ådragit sig hög berikning de senaste åren och dels i hög utsträckningen befolkas av inhemska vänsterfeminister.

Östersund och Örnsköldsvik har relativt låg invandringsprägel. Dock är urinvånarna väldigt egendomliga.

Luleå, Piteå och Skellefteå är däremot trivsamma tillhåll.

Inlandsorterna bör inte ens övervägas av flera orsaker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in