Citat:
Ursprungligen postat av
MrATPL
Men det är ett brott mot trafikreglerna och då är det ett luftfartsbrott. Även om det inte har samband med haveriet är ett brott ett brott. Då är det ju rimligen också klandervärt.
Eftersom du kallar dig ’mrATPL’ tänker jag att du borde ha bättre koll än så på hur det fungerar i flygvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrATPL
Human Factors är den enskilt vanligaste enskilda faktorn vid flyghaverier och incidenter.
Korrekt. Det
är mänskligt att fela.
Att glömma saker är nog bland de vanligaste felen man gör och det är en av anledningarna till att man skapat checklistor.
Flygsäkerhet bygger egentligen kring att försöka ordna det så att ett misstag eller ett tekniskt fel inte leder till haveri.
På de ställen där transpondern hade haft någon praktisk betydelse hade flygledaren kontrollerat transpondersvaret efter start eller före inträde i kontrollerad luft och sett till om den inte verkade aktiv.
Att man numera har lagt till att transpondern alltid ska vara på är för att flygmaskiner med TCAS ska få information och minska risken för kollisionstillbud/kollision.
Vi har antagligen olika tolkning av begreppet klandervärd.
Jag skulle inte kalla det klandervärt att glömma transpondern.
Det är väldigt ovanligt med att man lagför någon pilot i Sverige. Att någon skulle försöka göra detta m.ht transpondern är ytterst osannolikt.
Civilflyget har följt efter det militära med tanken att det är fördelaktigt att folk delar med sig av misstag, tex glömska. Meningen är att man rapporterar frivilligt och att flygvärlden lär sig av misstaget eller vad det kan vara, och att flygsäkerheten därför ökar. Skulle man jaga folk med blåslampa för att brännmärka skulle man nog inte frivilligt lämna in rapporten. ”Var det någon som såg? -Nej, vad bra. Då mörkar jag det”
I detta fall vet vi ganska lite om flygningen, men om min tolkning av det havkom sa om flyghöjd och fart och att det troligen skett över inte nödlandningsbar terräng, skulle kanske begreppet klandervärd kunna komma att passa in där.
.