2021-03-17, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är just sånt här havkom utreder. Undantagen är ju exprimental och mindre flygmaskiner där utredningen inte anses ge någon större vinst för flygsäkerheten i stort.

Är det inte så att Statens haverikommission utreder alla luftfartsolyckor? Att en utredning blir annorlunda och mindre resursintensiv när andra än talrika och typgodkända flygplan är inblandade är iofs självklart.
Citera
2021-03-17, 17:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Är det inte så att Statens haverikommission utreder alla luftfartsolyckor? Att en utredning blir annorlunda och mindre resursintensiv när andra än talrika och typgodkända flygplan är inblandade är iofs självklart.

Nej.

De gjorde det förut men bad att slippa de olyckor som inte anses ha bäring mot ökat flygsäkerhet i perspektivet ”gemene man”.
Tex ger utredningar om exprimentella flygmaskiner ofta svaret att ägaren hittat på en egen lösning vilket sedan inte alls visade sig vara bra. Ägaren dog och ingen kan lära sig jättemycket av utredningen.
(Vi har avhandlat detta flera ggr i olika trådar så det torde gå att söka på havkom + icao eller ngt annat för att få mer info)

Enbligt ICAO’s kapitel 13 som avhandlar utredning av olyckor behöver man inte utreda olyckor som handlar om maskiner som har en maximal startvikt om mindre än 2000kg(tror det är 2000kg, minnet kan ev. svajja lite). Så när havkom begjorde hos regeringen att få ett justerat uppdrag eller motsvarande fick man ja.

Vissa länder, utreder allt. Bokstavligen, fortfarande.
Sverige har valt att lägga sina pengar på andra kostader och var säkerligen glada när havkom begjorde att slippa utreda, istället för att begära mer pengar och fortsätta utreda allt.
Frågar man mig, hade det andra alternativet smakat bättre i munnen.
Citera
2021-03-17, 18:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att Sjöfartsverket bara har sju helikoptrar är ju ett jävla skämt. Jag vågar inte gissa på hur många mil kust det blir per helikopter. Och sen har vi några tusen kvadratmil hav och sjöar på det. Nä men missiler mot ryssen ska vi ha. Dåligt prioriterat är ju bara förnamnet.

Dom står bara och rostar, det är inte särskilt många seriösa uppdrag på ett år. Nä ryssen vill inte att vi har några missiler alls.
Citera
2021-03-17, 18:53
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag börjar lite mörkrädd nu.
Med tanke på hur ofta en Robinson flyger över min skalle varje sommar.
Jag kommer ihåg kraschen 2004 och hörde ljudet.

Hittade 12 år senare en halv rotor i skogen när jag plockade kantareller.

Vågar man ta en tur som en turist över mitt hus. NEJ!!!

Har kommer några bilder från förra sommaren. Ser ut som nästan en Mast Bump ju

https://imgur.com/a/Lpfhl0A
Citera
2021-03-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag börjar lite mörkrädd nu.
Med tanke på hur ofta en Robinson flyger över min skalle varje sommar.
Jag kommer ihåg kraschen 2004 och hörde ljudet.

Hittade 12 år senare en halv rotor i skogen när jag plockade kantareller.

Vågar man ta en tur som en turist över mitt hus. NEJ!!!

Har kommer några bilder från förra sommaren. Ser ut som nästan en Mast Bump ju

https://imgur.com/a/Lpfhl0A

Hur får du det där till mast bumping?
Citera
2021-03-17, 19:06
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Hur får du det där till mast bumping?

Som amatör som jag är.
Vinkeln på rotorn.
Citera
2021-03-17, 19:07
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lite nytt från media.

Statens haverikommission: ”Helikoptern har inte flugit en längre stund”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...n-langre-stund
Citera
2021-03-17, 20:56
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Som amatör som jag är.
Vinkeln på rotorn.

Det är inget konstigt på bilderna.
Mitt tips är att inte låsa för mycket på begreppet mast bumping eller mast rocking.
Citera
2021-03-17, 22:48
Medlem
Citat:
Det är inget konstigt på bilderna.
Mitt tips är att inte låsa för mycket på begreppet mast bumping eller mast rocking.

Intressant att läsa tråden när du kom in i bilden. För mig, som är okunnig, verkar du ha din dagliga gärning med flygverksamhet. Eller så är du ovanligt väl påläst, tack.
Citera
2021-03-18, 00:11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Flightradar ser i första hand flygmaskiner som har ADS-B och/eller Transponder Mode S.
...
Flightradar kan även se flygmaskiner med Mode C-transponder om det är minst tre flightradarmottagare som ”ser” en flygmaskin. I Sverige är detta sannolikt ovanligt eftersom jagf tippar att vi inte har så många sådana att Sverige täcks så att tre ser samma maskin samtidigt.

Nej nu blev det tokigt.

ADS-B-data innehåller GPS-position och planen positionerar sig själva.
Mode-S / TCAS/ACAS sänder inte egen position men flygfartygets ICAO-hex-ID, en kod som är unik för varje flygplan. Dessa kan positioneras med multilaterering och FR24 har sådan täckning över hela Sverige på hög höjd och lokalt ner till mellan mark och 4000ft som lägstahöjd.

Hkp i fråga hade ingen av dessa men troligen Mode A/C, den svarar bara en frågande SSR-radar med omväxlande höjd och squawk-kod med 4 siffror. Squawk är oftast 7000 när man flyger VFR.

Då Mode-A/C-svar inte innehåller några unika data, så kan de inte presenteras som ett flyg, man vet helt enkelt inte vilken individ som svarar, eller var den befinner sig.

/capmac
Citera
2021-03-18, 00:18
Medlem
Vilken ynkligt liten skräphelikopter. Ser ut som om någon gjort en kopia i garaget på Huey. Löjligt långa rotorblad och två istället för tre eller fyra som ser betydligt stabilare ut.

Jag har flugit i en liten helikopter som den här:

https://en.wikipedia.org/wiki/MD_Hel...g-bioa.arp.jpg

Att jag var livrädd är väl inte en överdrift, ändå kändes den tämligen kraftfull.

Men i en Robinsson skulle jag aldrig sätta mig. Snacka om att ha dödslängtan.
Senast redigerad av Elder-of-Sirius 2021-03-18 kl. 00:22.
Citera
2021-03-18, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elder-of-Sirius
Vilken ynkligt liten skräphelikopter. Ser ut som om någon gjort en kopia i garaget på Huey. Löjligt långa rotorblad och två istället för tre eller fyra som ser betydligt stabilare ut.

Jag har flugit i en liten helikopter som den här:

https://en.wikipedia.org/wiki/MD_Hel...g-bioa.arp.jpg

Att jag var livrädd är väl inte en överdrift, ändå kändes den tämligen kraftfull.

Men i en Robinsson skulle jag aldrig sätta mig. Snacka om att ha dödslängtan.
med en kolvmotor på ca 200hkr , framtagen på 50talet, som skall hålla alla 800kg uppe. Och där ventiler när som helst kan kärva. Eller - som i ett fall med en tvärstannad liknande motor i örebro (ej hkp) där vevhuset var fyllt med blyslam.
Nej - att operera denna R44 på låg höjd över skogslandet verkar vara en klart osund ide.
Hade de två paxen någon som helst insikt i, vad de gav sig in på,?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in