• 1
  • 2
2021-03-15, 07:36
https://discanalys.com/personlighetstest-farger/
https://www.utbildning.se/inspiratio...c-analys-13040
Citat:
Röda Rebecka
Typiska personlighetsdrag:
Extrovert, handlingskraftig, rättfram, dominant och extremt prestationsinriktad. Jag kan ibland uppfattas som lite bitsk eller hetsig av andra, men det är sällan något personligt, det är bara sådan jag är!
Vad är ditt livsmotto?
Livet är en tävling och jag tänker vinna!
Vad går du igång på?
Kontroll, makt, resultat och effektivitet.
Vad frustrerar dig allra mest?
Att misslyckas. Att behöva ta order från någon annan. När arbetstempot är för långsamt och kollegorna verkar sega. Jag vill ha action och engagemang! Jag blir också obehaglig till mods av alltför känslomässiga personer som plötsligt börjar gråta eller tar saker alltför personligt. Man måste tåla lite kritik ibland!
Hur vill du bli bemött?
Var snabb och effektiv! Håll dig till fakta, inte en massa privata detaljer eller känslor tack.
Utmana mig, bjud gärna på motstånd och våga stå för dina åsikter.
Var rak och säg till mig direkt om något stör dig, hellre än att gå och prata bakom min rygg, jag avskyr skitsnack!
Jobbar ofta:
I ledarpositioner, försäljare, politiker, börsmäklare, elitidrottsman eller liknande resultatorienterade yrkesroller.
Jag möter vissa så kallade röda personligheter med ovanstående karaktärsdrag. Jag retar mig på deras makt- och kontrollbehov, aggressivitet, rivalitet och tävlingskamp.

Själv är jag troligtvis blå till grönblå i färgen, helt utan varken gula eller röda drag. Jag tycker framförallt att röda drag som besserwisser och snabbhet till ilska eller frustration gör dessa människor svåra att se som vänner, trots att dom kanske är eller har varit det.

Jag vill undvika energikrävande konflikter och heta ordväxlingar så jag brukar gå och inte säga något men frustrationen byggs upp under en tid för att sedan pysa ut, och då förstår dessa människor ofta inte varför.
Hur ska man bemöta människor som sysslar med kontroll, makt, dominans och tävlan, när man själv inte alls är intresserad av sådant?

Jag blir förbannad, och funderar ibland på att visa en sida av ett visst våldsmonopol som jag kan sätta emot. Jag känner att dom är dominanta svin som behöver sättas på plats. Hur känner ni?
Citera
2021-03-15, 07:58
Medlem
JustZlatans avatar
Tycker det mer ser ut som blåa personligheter du beskriver.
Citera
2021-03-15, 08:14
Medlem
Ack ja, vi är vid det här laget rätt många som drabbats av att utsättas för personlighetstester. Oftast vid omorganisationer där man vill ”sätta ihop optimala grupper”. Det går lite mode i detta, det senaste åren har det varit tester där man får en färg som svar, blå, röd, gul eller grön. Beroende på väder, vind, hur god lunchen var, hur bra utsikt vi har från konferensrummet, xxx har jag fått olika svar. Jag har där varit alla färger, har alltid svarat ärligt och seriöst på alla frågor. Men det resultatet stämmer kanske, blandar man alla så blir det en grå färg, jag har kanske en grå personlighet.
Inser att dessa tester nog framför allt finns för att testföretagen ska tjäna pengar och cheferna kan säga att de ”satsat på personalen”.
Citera
2021-03-15, 08:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HETVIND
Jag möter vissa så kallade röda personligheter med ovanstående karaktärsdrag. Jag retar mig på deras makt- och kontrollbehov, aggressivitet, rivalitet och tävlingskamp.

Dessa här ska en behandla som narcissister. De är ganska värdelösa att ha och göra med. Förstör och saboterar. Jag brukar behandla dessa lite som original, de är annorlunda.

Det är också på en skala. En del är mera makt-törstande än andra och vill vara i centrum, för mycket och vi har en narcissist, vilka det är bäst hålla sig borta ifrån.

Många som är röda tycker inte om mig privat har jag märkt de blir arga, stressade av mig. Det är därför jag väljer bort sådana.
Citera
2021-03-15, 08:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tycker det mer ser ut som blåa personligheter du beskriver.

Det som står i rutan är typiskt för röd personlighet utifrån de tester som brukar använda färgen röd för att beskriva en personlighet som är = aggressivitet i botten och vilja att bestämma, tävlingsinriktad. Blåa personer är mera kyliga personer utåt. Granskande och analyserande personligheter.
Citera
2021-03-15, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HETVIND

Själv är jag troligtvis blå till grönblå i färgen, helt utan varken gula eller röda drag. Jag tycker framförallt att röda drag som besserwisser och snabbhet till ilska eller frustration gör dessa människor svåra att se som vänner, trots att dom kanske är eller har varit det.

Jag vill undvika energikrävande konflikter och heta ordväxlingar så jag brukar gå och inte säga något men frustrationen byggs upp under en tid för att sedan pysa ut, och då förstår dessa människor ofta inte varför.
Hur ska man bemöta människor som sysslar med kontroll, makt, dominans och tävlan, när man själv inte alls är intresserad av sådant?

Jag blir förbannad, och funderar ibland på att visa en sida av ett visst våldsmonopol som jag kan sätta emot. Jag känner att dom är dominanta svin som behöver sättas på plats. Hur känner ni?

Det låter helt sunt att undvika energikrävande situationer samt personer som utövar kontroll, makt och dominans. Personer som röda Rebecka bränner ut sig till slut om dom inte ändrar sig i tid. Enligt mig är det bästa man kan göra ta det lugnt och inte dras med i deras tävlingstempo, var smidig och ta inga onödiga diskussioner (eftersom alla diskussioner är en konflikt att vinna för röda personer). Se det som en möjlighet för dig att lära dig metoder för att hålla dig lugn och sansad runt stormiga människor. Det går aldrig att sätta någon på plats om dom själva inte vill inte det. En nyttig floskel, det är lättare att förändra sitt eget beteende än sin kompis beteende.
Citera
2021-03-15, 08:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Det där med färger tycker jag är lite fånigt eftersom det finns flera olika typer av tester med olika färger. Men menar du DISC där du möter en med kraftigt D (Dominant) så är världen för dem främst hierarkier, helheter och resultat. De är kanske inte mottagliga för input (och detaljer), men beröm (och potential), det skulle kunna vara ett råd. Och visst känns det fånigt att smickra.
Citera
2021-03-15, 08:40
Medlem
Buteljens avatar
Det TS beskriver här är inga naturliga personlighetsdrag utan kommer från en amatörteori som i bästa fall sammanfattar vissa personligheters gemensamma böjelser i samtiden. Svag intuition och överskott på handlingskraft leder till machiavelliska drag och strebermentalitet, vilket ger övertag i vissa tekniska, sociala och andra sammanhang. Vi möter dem ofta som mellanchefer i näringslivet och offentlig sektor. Dessa människor blir dock sällan starkare än sin samhällsposition och är tämligen outhärdliga i det civila.
Citera
2021-03-15, 09:41
Medlem
Rassesvins avatar
Jag undviker dem som pesten, både professionellt och privat. För egen del har något gott aldrig kommit ur en sådan personlighetstyp du beskriver, varken affärsmässigt eller socialt.

De tenderar att vara extremt egocentriska, ha ett stort ego och svåra att samarbeta med. Av erfarenhet är de duktiga på att suga energin ur folk, men även göra något roligt och intressant, till en tråkig börda.

Människor som kan diskutera, dela idéer och ge andra utrymme är nyckeln till en bra relation och affär. Vi är trots allt vuxna människor, och inte skrika barn eller araber/afrikaner.

Vad som förvånar mig är att företag anställer dessa narcissister som mellanchefer. Jag menar, hur många avdelningar och företag har inte gått under på grund av den här personlighetstypen? Varenda person som arbetat i mer än 10 år vet ju vad det här är för typ av karaktär och vilka resultat de bringar.
Citera
2021-03-15, 10:03
Citat:
Ursprungligen postat av Buteljen
Dessa människor blir dock sällan starkare än sin samhällsposition och är tämligen outhärdliga i det civila.
Det är ungefär så jag menar. En chef på ett arbete eller som en president kanske behöver vara röd i personligheten,
men på vilket sätt är dessa personer trevliga som vänner eller bra människor utanför arbetslivet och chefspositioner?
Enligt mig så kan röd färg inte bli annat än otrevligt.

Jag vet ett antal röda personer, både kvinnor och män.
Kan man sätta dessa på plats samtidigt som man behåller vänskap, eller vore det något som röda inte skulle kunna acceptera och i så fall hellre hade brutit?

Jag ser USA som ett rött land. Aggressivt och dominant med en viss form av fientlighet. Hur kommer det bli när Kina blir militärt överlägset USA?
EU är grönt men kan ställa om till blått. Kan EU utmana det röda Turkiet? Skulle EU kunna dominera och pressa Erdogan till underkastelse?
Kommer Kina patrullera hangarfartyg utanför Amerikas kust, spänna musklerna, utan att det röda USA vågar utmana eller konfrontera?
Hur agerar röda nationer eller röda personer i underlägen?
Citera
2021-03-15, 10:09
Citat:
Ursprungligen postat av Rassesvin
Jag undviker dem som pesten, både professionellt och privat. För egen del har något gott aldrig kommit ur en sådan personlighetstyp du beskriver, varken affärsmässigt eller socialt.

De tenderar att vara extremt egocentriska, ha ett stort ego och svåra att samarbeta med. Av erfarenhet är de duktiga på att suga energin ur folk, men även göra något roligt och intressant, till en tråkig börda.

Människor som kan diskutera, dela idéer och ge andra utrymme är nyckeln till en bra relation och affär. Vi är trots allt vuxna människor, och inte skrika barn eller araber/afrikaner.

Vad som förvånar mig är att företag anställer dessa narcissister som mellanchefer. Jag menar, hur många avdelningar och företag har inte gått under på grund av den här personlighetstypen? Varenda person som arbetat i mer än 10 år vet ju vad det här är för typ av karaktär och vilka resultat de bringar.
Jag håller med. Jag tom hatar röda attityder. Men ibland har man kommit i röda personers närhet och blivit kränkt. Då backar inte jag, utan väntar istället på att smörja om nyllet på en sådan person, eller i allmänhet bara förpesta och jävlas tillbaka.

Det är kanske ingen trevlig eller ärlig egenskap från min sida men det är så jag bemöter röda.
Jag hatar översitteri. Jag hatade Donald Trump. Ett svin var han. Jag hade haft lust att plocka honom. Tänk så skönt att få sparka på aset.
Det var kanske så Mitch McConnell och den amerikanska allmänheten kände.
Senast redigerad av HETVIND 2021-03-15 kl. 10:19.
Citera
2021-03-15, 10:20
Medlem
Buteljens avatar
Du ställer frågor som bara kan besvaras genom konst och Baba Yagas kaffesump. Men för guds skull släpp kopplingen mellan färger och denne arme amtörpsykolog. Röda tomater är goda, Röda armé-fraktionen mindre lättsmält. Du gillar blodet i din älskades ådror men vill helst inte se dom uppfläkta. Färger alltid flertydiga och beror av tid och sammanhang, liksom personlighetsdrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in