2021-03-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Jo, det bör vara obligatoriskt att omtala enskilda fall innanför sjukhusets fyra väggar och inte öppet doktorer emellan dela känslig information. Sedan har vi även yrkesutövare här på FB som Ducadream som låter påskina att det minsann ligger i patientens intresse att försöka vara sympatisk och inte tvärtom, annars kanske doktorn får för sig att agera offentligt som dessa läkare gör i det här fallet. Helt absurt och verklighetsfrånvänt, ryser i hela kroppen av blotta tanken

Ja, sympatiska människor får ofta bättre service än osympatiska. Det gäller i alla serviceyrken och är väl ändå inget att förvånas över.
Citera
2021-03-12, 16:43
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nongming
Man stöter på en massa idioter om man jobbar mot allmänheten. Förmodligen är läkarna reko och patienterna helt puckade.
Det snackas rätt mycket skit om gäster, kunder, patienter, medlemmar och klienter på våra arbetsplatser ska jag lova, och det med goda skäl.

Ja, som ett gäng klimakteriekärringar som 4 timmar om dagen lusläser Se & Hör, Hänt i veckan och annan jävla dynga till skvallertidningar.

Fast till skillnad från verkstadsarbetarna på närmsta däckfirma där de kanske diskuterar en jobbig kund, så handlar detta exempel om läkare som har ett uppdrag att hjälpa dessa människor på bästa möjliga sätt.
Dessa läkare är oftast fullständigt inkompetenta, ja, de har klarat läkarutbildningen, men that's it. De är i övrigt inkompetenta. Sådana idioter skall vi inte ha och det bästa för alla inblandade vore att dra in läkarlegitimationen med omedelbar verkan, så får de väl börja arbeta på McDonald's och prata skit om De kunderna. Då gör de åtminstone mindre skada i samhället.
Citera
2021-03-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, som ett gäng klimakteriekärringar som 4 timmar om dagen lusläser Se & Hör, Hänt i veckan och annan jävla dynga till skvallertidningar.

Fast till skillnad från verkstadsarbetarna på närmsta däckfirma där de kanske diskuterar en jobbig kund, så handlar detta exempel om läkare som har ett uppdrag att hjälpa dessa människor på bästa möjliga sätt.
Dessa läkare är oftast fullständigt inkompetenta, ja, de har klarat läkarutbildningen, men that's it. De är i övrigt inkompetenta. Sådana idioter skall vi inte ha och det bästa för alla inblandade vore att dra in läkarlegitimationen med omedelbar verkan, så får de väl börja arbeta på McDonald's och prata skit om De kunderna. Då gör de åtminstone mindre skada i samhället.

Då har du inte många läkare kvar sen
Citera
2021-03-12, 16:47
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Jo, det bör vara obligatoriskt att omtala enskilda fall innanför sjukhusets fyra väggar och inte öppet doktorer emellan dela känslig information. Sedan har vi även yrkesutövare här på FB som Ducadream som låter påskina att det minsann ligger i patientens intresse att försöka vara sympatisk och inte tvärtom, annars kanske doktorn får för sig att agera offentligt som dessa läkare gör i det här fallet. Helt absurt och verklighetsfrånvänt, ryser i hela kroppen av blotta tanken

Det är väl självklart att det ligger i patientens intresse att vara ödmjuk och sympatisk när den lägger sitt liv i en läkares händer. Jag vet inte varför detta kommer som en överraskning för dig, men vi är människor också. Det innebär dock inte att jag ger sämre vård till en patient jag ogillar. Däremot kommer jag snacka lite skit om patienten under lunchtiden med mina kollegor. Alla snackar skit. Sluta göra en sådan stor grej av detta.
Citera
2021-03-12, 16:54
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:

Däckfirmor får ibland försöka hantera idioter till kunder, läkare får ibland försöka hantera idioter till patienter. Om en kund försöker få en bilfirma att fylla på blinkerolja och blir upprörd om det inte tas på allvar när mekanikerna förklarar att det inte finns "blinkerolja" i bilar, tror du inte det kommer ventileras internt då kollegor emellan?

Om ambulans blir tillkallad för att någon skurit sig lite i fingret när de hackat lök och behöver plåster, då förstår du väl att det måste ventileras lite kollegor emellan internt? Eller om någon kommer in på akuten för att de är lite snoriga och begär förstklassig behandling med sängplats tills de är friska?

Problemet i det här fallet är att de inte hållit detta internt, utan använt sig av spionprogrammet facebook. INTE så smart. Att de däremot behöver ventilera att stå ut med ibland riktiga stolpskott till patienter förstår jag till fullo. Dessutom ska de när de ventilerar ALDRIG nämna saker så att patienten i fråga går att identifiera, utan behålls som "patient x" i konversationen.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2021-03-12 kl. 16:57.
Citera
2021-03-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är väl självklart att det ligger i patientens intresse att vara ödmjuk och sympatisk när den lägger sitt liv i en läkares händer. Jag vet inte varför detta kommer som en överraskning för dig, men vi är människor också. Det innebär dock inte att jag ger sämre vård till en patient jag ogillar. Däremot kommer jag snacka lite skit om patienten under lunchtiden med mina kollegor. Alla snackar skit. Sluta göra en sådan stor grej av detta.

Nej. Alla snackar inte "skit", om nu info som enligt lag skall vara konfidentiell går under beteckningen skit. Har arbetat på ställen där sekretess var en del av jobbet och nära nog ingen pratade om saker man inte skulle prata om. Enbart en dålig ledning tillåter det här.

Det finns ju litet annat på den här planeten man kan prata om? Eller?
Citera
2021-03-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Okej så det rör sig om 27-åriga Ebba Jernbeck, 27-åriga Maame Kumah och 27-åriga Bera Endam.

Ingen som känner dessa, är bekant med dem, råkar ha dem som läkare eller går på de berörda vårdcentralerna?

Japp, Jernberg stötte jag på under läkarprogrammet. Lite arrogant näsan-i-vädret-attityd i största allmänhet och kläcker gärna ur sig elakheter om folk när de vänder ryggen till.
Inte unik, det fanns många med kass attityd och unken människosyn på det stället. Läkarprogrammet är nog lite av en kuvös för brats från övre medelklass, attityderna blir därefter.
Citera
2021-03-12, 17:21
Medlem
Citat:

Dom har problem med att förstå att läkaryrket handlar i grund och botten om en kallelse till den och inget serviceyrke i mängden
Citera
2021-03-12, 17:23
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:

Åter igen, du kommer med helt bisarra utsagor. Om du nu verkligen är läkare och inte ett troll får så fick vi alla nu svart på vitt hur rubbad verklighetsuppfattning du har,

Man måste alltså vara BÅDE ödmjuk och sympatisk för att få ett korrekt och professionellt bemötande från dig. Har du något slags mindervärdeskomplex?

P.S. jag noterar att du inte kunde/ville svara på mina tidigare frågor...
Citera
2021-03-12, 17:30
Medlem
Citat:

Det är en stor grej att dela med sig av patienters journaler till obehöriga. Det är en stor grej att hänga ut möten mellan dig och patienten till obehöriga.

Det är inte en stor grej om du säger: "åh jag har en jättejobbig patient som är inbildninssjuk" bland kollegorna eller i köket hemma.

Klarar man inte att förhålla sig till tystnadsplikten har man inget i sådana yrken att göra.
Citera
2021-03-12, 17:45
Det är inte många vettiga läkare man stött på i livet. De kan gärna dra in legitimationerna för de här tre idioterna. Karriärmässigt självmord. Det är ju extremt svårt att bli av med legitimationen men det här kanske räcker.
Citera
2021-03-12, 17:47
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Nej. Alla snackar inte "skit", om nu info som enligt lag skall vara konfidentiell går under beteckningen skit. Har arbetat på ställen där sekretess var en del av jobbet och nära nog ingen pratade om saker man inte skulle prata om. Enbart en dålig ledning tillåter det här.

Jo lilla vän, på de flesta arbetsplatser så snackar man skit. Om jag gör det på ett sätt att jag inte bryter mot patientsekretessen.

Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Det finns ju litet annat på den här planeten man kan prata om? Eller?

Ja, och ett av dem är att prata skit just om patienter som varit jobbiga. Om jag känner för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in