2021-03-11, 18:44
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Misstänkta brott mot tystnadsplikt med fängelse i upp till ett år i straffskalan:

"tre läkare som är verksamma i Region Stockholm har hånat och hängt ut patienter i en Facebookchatt. I chatten finns flera patientjournaler bifogade med kommentarer som ”idiot”. Bland de som hånas finns bland annat en patient med cancer. När vi når en av läkarna slänger hon på luren och raderar sitt Facebookkonto."

https://samnytt.se/avslojar-lakarna-...enter-i-chatt/

Jag kan bekräfta att mörkertalet är ENORMT! Förfarandet är tyvärr mer regel än undantag och jag har påpekat detta i många år utan resultat. Nu kanske det uppmärksammas lite mer.
Citera
2021-03-11, 18:47
Medlem
jbswebecks avatar
Vad bra att du kan bekräfta, då tror vi på det
Citera
2021-03-11, 18:52
Medlem
Läkare är bara vanliga människor, dvs dumhuvuden, naiva, trögskallar, narcissister, godtyckliga, och dessutom fast i lobbyisters och stora läkemedelsföretags käftar.
Citera
2021-03-11, 18:52
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vad bra att du kan bekräfta, då tror vi på det

Det är ett fritt land, du får tro på precis vad du vill
Citera
2021-03-11, 18:54
Medlem
TheJackets avatar
Negern verkar ju knappt kunna svenska. Som många andra "svenska" läkare.
Citera
2021-03-11, 18:55
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongBuketten
Läkare är bara vanliga människor, dvs dumhuvuden, naiva, trögskallar, narcissister, godtyckliga, och dessutom fast i lobbyisters och stora läkemedelsföretags käftar.

Nej, de flesta läkare har inte mycket med läkemedelsbolag att göra. Men i övrigt har du nog rätt. Dessutom tenderar många slentrianmässigt ta väldigt lätt på patientsekretessen.
Citera
2021-03-11, 18:56
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Det största problemet med vad som händer är egentligen inte att man bryter mot tystnadsplikten, som ju i sig är ett stort problem i sig, utan att läkarnas tankesätt tyvärr äventyrar patientsäkerheten. För att spara pengar slänger de in patienter i diverse fack och utgår från vad de själva anser och tror istället för att utgå från provresultat. Och detta är ett enormt problem. Det dör åtskilliga människor årligen p.g.a denna nonchalans.
Citera
2021-03-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nej, de flesta läkare har inte mycket med läkemedelsbolag att göra. Men i övrigt har du nog rätt. Dessutom tenderar många slentrianmässigt ta väldigt lätt på patientsekretessen.
Nu pratar jag inte om direkt kontakt. Inbillar du dig att du kan läsa på om olika mediciner och sen be din doktor skriva ut det, du ska ha tur isf. och dessutom har det du googlat dig fram till troligen också resulterat i vad som de stora jättarna har manipulerat sig fram till och därmed är vriden fakta.
Citera
2021-03-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det största problemet med vad som händer är egentligen inte att man bryter mot tystnadsplikten, som ju i sig är ett stort problem i sig, utan att läkarnas tankesätt tyvärr äventyrar patientsäkerheten. För att spara pengar slänger de in patienter i diverse fack och utgår från vad de själva anser och tror istället för att utgå från provresultat. Och detta är ett enormt problem. Det dör åtskilliga människor årligen p.g.a denna nonchalans.
Så har det sett ut i alla tider, och det var värre förr.
Citera
Medlem
Rassesvins avatar
Ha ha, jag tänkte direkt "det är antingen kvinnor, invandrare eller båda två".

Sen läste jag "hon la på".

Det slår aldrig fel.
Citera
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Misstänkta brott mot tystnadsplikt med fängelse i upp till ett år i straffskalan:

"tre läkare som är verksamma i Region Stockholm har hånat och hängt ut patienter i en Facebookchatt. I chatten finns flera patientjournaler bifogade med kommentarer som ”idiot”. Bland de som hånas finns bland annat en patient med cancer. När vi når en av läkarna slänger hon på luren och raderar sitt Facebookkonto."

https://samnytt.se/avslojar-lakarna-...enter-i-chatt/

Jag kan bekräfta att mörkertalet är ENORMT! Förfarandet är tyvärr mer regel än undantag och jag har påpekat detta i många år utan resultat. Nu kanske det uppmärksammas lite mer.

Har du några bevis för detta påstående..?
Citera
2021-03-11, 19:02
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Har du några bevis för detta påstående..?

Det finns många vittnen, varav kanske några få skulle våga framträda. Folk vill ju inte förlora jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in