2021-03-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Fast det är ju sant också. Eller du kan byta ett hjärta lite sådär snitsigt med vinkelkapen nere på fabrikens arbetsbänk ifall det skulle knipa?
Det kan inte en läkare iheller krävs ju en kirurg för det! 🥱
Citera
2021-03-12, 14:38
Medlem
Wotans avatar
Den roligaste omständigheten är ju att den 27-åriga svenska läkaren är sambo med Gunnar Hökmark, den gamla grisen!
Citera
2021-03-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Den roligaste omständigheten är ju att den 27-åriga svenska läkaren är sambo med Gunnar Hökmark, den gamla grisen!
Nej det är hennes mamma som är det, haha.
Citera
2021-03-12, 14:42
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju hindra. Bara påtala att de är olämpliga att bli läkare. Det bör ju vara samma arbetssätt som det t.ex finns inom polisen. Därav att det finns det här med AT-tjänst. För att kontrollera om personerna har vad det krävs för att kunna verka som läkare.

Jo det har du rätt i patientsäkerhetslagen. Där blir ju faktiskt sådant här extremt mycket allvarligare än om en läkare blivit dömd för misshandel t.ex. Det senare anses kanske inte påverka han/hennes jobb som läkare men det här rör ju klart arbetsområdet.

Att bli avstängd från utbildningen i Högskolans avskiljandenämnd pga brott kräver faktiskt troligen mer än det gör för att neka den färdigutbildade särskilt förordnande eller legitimation eller återkalla legitimation.

I ett uppmärksammat fall har en våldtäktsdömd läkarstudent fått rätt att fullfölja sina studier. Personer lär dock med stor sannolikhet inte få sin läkarlegitimation vid ansökan hos Socialstyrelsen.

https://lakartidningen.se/Aktuellt/N...a-i-hovratten/
Citera
2021-03-12, 14:44
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muilak
Nej det är hennes mamma som är det, haha.

Aha, det förklarar ju saken! Det stod nämnligen i länken i första inlägget, men de kan ju ha missuppfattat, där stod ju även att hennes mamma är fd Moderat riksdagspolitiker. Men Gunnar hade nog hellre pökat dottern!
Citera
2021-03-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men kära någon så mycket nonsens och skitsnack.
Det är väl en jävla skillnad på att på ett forum skriva vad man tycker allmänt om saker och ting, och att vidarebefordra sekretessbelagd information om sin patient? Kan du ta fram ett enda exempel på där jag har gett ut sekretessbelagd information om enskilda patienter så lovar jag att säga upp mig från min tjänst med omedelbar verkan!
Varför skulle jag snacka skit om mina patienter? Beter de sig som idioter så gör de det, men för den sakens skull hånar man inte de och ger ut deras journaler till andra för att de skall få sig ett gott skratt?

Sådant beteende visar endast på ett mycket dåligt självförtroende, problem med att på annat sätt göra sig hörd och bli omtyckt och brist på fantasi för vad man kan göra för att framstå som en intressant människa. Svaga människor som dessa försöker göra sig roliga på andras bekostnad, för det är det enda de mäktar med. Och försöker plocka billiga poäng. Detta visar på tämligen låg intelligens i vissa kategorier.

Tja, läs inlägget igen. Jag har inga invändningar mot att man inte ska kunna dela journaler. Det är det nog få som tycker och är mig veterligen olagligt. Att man tyckt någon patient varit en idiot osv. är dock inget man behövt ta med i artikeln, sånt skitsnack pågår ju överallt, varenda dag.
Citera
2021-03-12, 15:10
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Negern verkar ju knappt kunna svenska. Som många andra "svenska" läkare.

Ja, tyvärr är det fel sorts invandrare som släpps in till läkaryrket. Det straffar sig genom att färre liv räddas, och att fler komplikationer uppstår p g a felaktig behandling.
Citera
2021-03-12, 15:51
Moderator
Lapapps avatar
Mycket sorgligt. Oerhört omdömeslöst. Hoppas att en brottsutredning initieras. Någon sorts officiell erinran borde de också få. Att säga att de aldrig skulle få jobba som läkare igen är dock inte helt självklart tycker jag. Får se vad brottsutredningen visar.

Att få ventilera sin frustration över sin arbetssituation är ett måste för många, men det måste givetvis göras på rätt sätt. Helt anonymiserat så klart.
Citat:
Ursprungligen postat av Bure
Det jag ibland kan skrämmas av är insikten: I mitt yrke finns det de som är helt värdelösa som bara glider runt på möten nickar, kokar kaffe och ber någon annan göra jobbet.
Sådana personer måste ju finnas inom sjukvården också.
Ja, precis så är det, och det är verkligen en skrämmande tanke. Har jobbat på sjukhus (och VC för den delen) med extremt inkompetenta läkare (och sjuksköterskor). Så att man blivit rädd. Den observation jag gjort är dock att det faktiskt går ganska bra ändå. Trots att de är så inkompetenta påverkar det oftast inte resultatet så mycket. Speciellt på sjukhus finns det ofta flera läkare inblandade, så även om några är komplett värdelösa fångas ändå de viktiga bitarna upp av de icke värdelösa läkarna. På vårdcentral är det lite värre eftersom man jobbar så självständigt. Men även där går det ofta ok. Om patienterna inte känner sig nöjda brukar de söka igen, och då är nästa läkare förhoppningsvis inte lika värdelös.
Citera
2021-03-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvastsvans
Är själv läkare och kan ibland känna en frustration över vissa fenomen, grupper (både patienter och personal), sökmönster eller liknande, och då välja att lufta detta med en kollega eller två utan att blanda in enskilda patienter eller journaler. Dessa diskussioner sker uteslutande på arbetet.

Att göra så som de tre läkarna tråden handlar om gjort är givetvis både olämpligt och olagligt och bör medföra konsekvenser för dem.

Jo, det bör vara obligatoriskt att omtala enskilda fall innanför sjukhusets fyra väggar och inte öppet doktorer emellan dela känslig information. Sedan har vi även yrkesutövare här på FB som Ducadream som låter påskina att det minsann ligger i patientens intresse att försöka vara sympatisk och inte tvärtom, annars kanske doktorn får för sig att agera offentligt som dessa läkare gör i det här fallet. Helt absurt och verklighetsfrånvänt, ryser i hela kroppen av blotta tanken
Citera
2021-03-12, 16:24
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Var det lika dåligt exempel på fattigdom som det egentligen handlade om? Din åsikt är viktig för mig
Nu snackar vi om Sverige.
Citera
2021-03-12, 16:26
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Tja, läs inlägget igen. Jag har inga invändningar mot att man inte ska kunna dela journaler. Det är det nog få som tycker och är mig veterligen olagligt. Att man tyckt någon patient varit en idiot osv. är dock inget man behövt ta med i artikeln, sånt skitsnack pågår ju överallt, varenda dag.

Så det är okej för dig om du går till läkaren och i förtroende berättar saker för denna, en läkare som låtsas ta dina problem på allvar och beter sig som om den brydde sig och ville hjälpa dig.

Sen när du går därifrån, så sätter sig samma läkare och skrattar åt dig och hånar dig tillsammans med en annan läkare som utan ditt medgivande även den har fått tillgång till diverse uppgifter om dig och ditt tillstånd.

Du har alltså stort förtroende för att en sådan läkare kommer ge dig bra vård?

Måste säga att du är något otroligt naiv.
Citera
2021-03-12, 16:28
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
I artikeln hade mamman sagt att hon förknippar fattigdom med Afrika..

Mycket att komma ihåg, jag frågar dig bara nästa gång vad som är okej att använda i mina egna exempel.
och du jobbar som?

Du ljuger om att bara du i hela Sverige har ditt "jobb" och att du har det jobbet😀 Finns inget jobb som bara en person har i hela landet. Knäppgöken där.

Jag sysslar med sekretessfrågor.
Senast redigerad av storpungen 2021-03-12 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in