Mycket sorgligt. Oerhört omdömeslöst. Hoppas att en brottsutredning initieras. Någon sorts officiell erinran borde de också få. Att säga att de aldrig skulle få jobba som läkare igen är dock inte helt självklart tycker jag. Får se vad brottsutredningen visar.
Att få ventilera sin frustration över sin arbetssituation är ett måste för många, men det måste givetvis göras på rätt sätt. Helt anonymiserat så klart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bure
Det jag ibland kan skrämmas av är insikten: I mitt yrke finns det de som är helt värdelösa som bara glider runt på möten nickar, kokar kaffe och ber någon annan göra jobbet.
Sådana personer måste ju finnas inom sjukvården också.
Ja, precis så är det, och det är verkligen en skrämmande tanke. Har jobbat på sjukhus (och VC för den delen) med extremt inkompetenta läkare (och sjuksköterskor). Så att man blivit rädd. Den observation jag gjort är dock att det faktiskt går ganska bra ändå. Trots att de är så inkompetenta påverkar det oftast inte resultatet så mycket. Speciellt på sjukhus finns det ofta flera läkare inblandade, så även om några är komplett värdelösa fångas ändå de viktiga bitarna upp av de icke värdelösa läkarna. På vårdcentral är det lite värre eftersom man jobbar så självständigt. Men även där går det ofta ok. Om patienterna inte känner sig nöjda brukar de söka igen, och då är nästa läkare förhoppningsvis inte lika värdelös.