2021-03-12, 14:21
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Du kunde valt Sydafrika som exempel annars och på namnet skulle du nog kunna gissat dig till att det ligger i Afrika.

I artikeln hade mamman sagt att hon förknippar fattigdom med Afrika..

Mycket att komma ihåg, jag frågar dig bara nästa gång vad som är okej att använda i mina egna exempel.
Citera
2021-03-12, 14:22
Medlem
kvastsvanss avatar
Är själv läkare och kan ibland känna en frustration över vissa fenomen, grupper (både patienter och personal), sökmönster eller liknande, och då välja att lufta detta med en kollega eller två utan att blanda in enskilda patienter eller journaler. Dessa diskussioner sker uteslutande på arbetet. Såna här saker går också att diskutera hemma vid köksbordet om man nu har ett starkt behov av det, utan att bryta mot sekretessen men det gäller såklart att hela tiden vara medveten om var den gränsen går och att se till att ingen patient kan identifieras.

Att spy galla över enskilda patienter kan ibland ligga nära till hands, men jag tror att det i de allra flesta fall egentligen bottnar i en frustration över ett vårdsystem som inte fungerar optimalt och det är därför viktigt att rannsaka sig själv och addressera vad man egentligen är irriterad på. Enskilda patientfall bör endast diskuteras med kollegor om man behöver hjälp med handläggning, diagnostik eller behandling och i dessa fall behöver man sällan nämna namn eller detaljer gällande patienten, räcker ofta att säga tex "kvinna i 70-årsåldern med tidigare sjukdomar i form av..."

Att diskutera enskilda patientfall utanför arbetet är inte ok och riskerar att bryta mot sekretessen.

Att göra så som de tre läkarna tråden handlar om gjort är givetvis både olämpligt och olagligt och bör medföra konsekvenser för dem.
Citera
2021-03-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Om du är läskunnig så framkommer det rätt så snabbt, även för dig, att det finns en visselblåsare här som har vänt sig till medier, då gissningsvis Samnytt. Varför skulle inte Samnytt ta upp en sådan här nyhet menar du? Känner du dig obekväm eftersom även du beter dig på samma sätt, som dessa tre personer som togs på bar gärning.

Att visa upp andras journaler är en sak men det är knappast relevant att veta att även folk inom vården kan skvallra eller prata skit om andra.

Precis som du skriver saker anonymt och knappast vill att din arbetsgivare ska veta allt vad du har att säga här.

Och givetvis beter jag mig på samma sätt ibland och det gör även du och alla andra här som låtsas förfasas över det, jag har privat talat flera gånger om om vilka nollor jag stött på i arbetet och vilka vänsterblivna imbeciller jag sett.

Men knappast någon av oss vill ha ett angivarsamhälle i någon slags DDR-stil där man ska oroa sig för att någon skvallrare ska ta skärmdumpar eller spela in ens konversation för att använda det mot varandra.

Sen vet jag inte om du brukar sjunga Kumbaya och gruppkramas med folk du stöter på i arbetslivet men
jobbar man inom vården förväntas man bara erbjuda bra vård åt sina patienter på samma vis som en bilmekaniker förväntas reparera bilen åt en bilkund. Jag förväntar mig inte att en läkare ska gilla varenda patient.
Citera
2021-03-12, 14:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är snarare en psykisk sjukdom. Är man en rasist så har man en psykisk sjukdom.

Men bra försök i att försöka provocera mig.

Detta skall bli intressant
Nu ger jag mig in i din och en annans diskussion, och jag själv är ingen rasist, tvärtom anser jag inte etnicitet har med något att göra.

MEN, vill du vänligen förklara för mig vilken "sjukdom", som du nämner, rasism är ett symptom för?
Citera
2021-03-12, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
I artikeln hade mamman sagt att hon förknippar fattigdom med Afrika..

Mycket att komma ihåg, jag frågar dig bara nästa gång vad som är okej att använda i mina egna exempel.

Gör du så, Venezuela var ett dåligt exempel på ett land i Afrika.
Citera
2021-03-12, 14:27
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ett år bara? Det är ju ingenting!

Visste att det förekommer bland uskor och inte särskilt ovanligt heller vad det verkar, men läkare?!

Djävla apor!
Citera
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Gör du så, Venezuela var ett dåligt exempel på ett land i Afrika.

Var det lika dåligt exempel på fattigdom som det egentligen handlade om? Din åsikt är viktig för mig
Citera
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men de är AT ska alltså inte fått sina leg ännu. Ska ju inte vara några konstigheter egentligen att de nu inte får bli läkare. Ungefär som det kuggas några poliser per år som är aspiranter men inte får bli poliser. Att ta leg från en läkare som fått det är ju oerhört svårt.

Har du något stöd för att det är lättare att hindra läkare som inte fått legitimation att få det än att återkalla en legitimation när det gäller olämplighet eller brottslighet?

Jag tror nämligen att Socialstyrelsen (utfärdande myndighet) följer samma lagstiftning (patientsäkerhetslagen) och rättspraxis som Inspektionen för vård och omsorg (anmälande myndighet) gör när de yrkar återkallelse i Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Hur fick Samnytt tag i chattkonversationen?

Det ska ju vara andra studenter (kallar det för det eftersom de inte är färdiga läkare) som reagerat på tonen och brottsligheten hos de här tre. Därav har de nog tipsat media varav Samnytt var den första som nappade. Sedan har ju även Expressen följt upp.
Citera
2021-03-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag skall tala om för er, att det kräver inte särskilt mycket "hjärna" för att bli läkare. Det man måste klara av är att studera med bibehållen koncentration, vara uthållig med detta, och kunna återge det man har pluggat in på proven. That's it. Sen kan man t.o.m. få glömma det man har läst på, eller åtminstone stora delar av det. Man behöver inte vara särskilt intelligent i övrigt.
Detta tror jag du har helt rätt i . De jag känner som har dubbla examen från KTH och läkarlinjen säger att läkarlinjen handlar om att vara duktig på att memorera inför tentan och betydligt lättare än de tekniska utbildningarna. Men däremot har det ju varit svårt att komma in på utbildningarna om man inte kvoterar in sig eller har höga betyg från Junior College of Mogadishu.

Om man läser på lite i Wikipedia artiklar om den sjukdomen som man har så springer man snabbt förbi en trött allmänläkare i kunskap om den specifika sjukdomen. Men jag tycker det fungerar att man ödmjukt resonerar med läkaren. Kanske slänger lite med facktermer också så fungerar samarbetet.

Det jag ibland kan skrämmas av är insikten: I mitt yrke finns det de som är helt värdelösa som bara glider runt på möten nickar, kokar kaffe och ber någon annan göra jobbet.
Sådana personer måste ju finnas inom sjukvården också.
Citera
2021-03-12, 14:31
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Att visa upp andras journaler är en sak men det är knappast relevant att veta att även folk inom vården kan skvallra eller prata skit om andra.

Precis som du skriver saker anonymt och knappast vill att din arbetsgivare ska veta allt vad du har att säga här.

Och givetvis beter jag mig på samma sätt ibland och det gör även du och alla andra här som låtsas förfasas över det, jag har privat talat flera gånger om om vilka nollor jag stött på i arbetet och vilka vänsterblivna imbeciller jag sett.

Men knappast någon av oss vill ha ett angivarsamhälle i någon slags DDR-stil där man ska oroa sig för att någon skvallrare ska ta skärmdumpar eller spela in ens konversation för att använda det mot varandra.

Sen vet jag inte om du brukar sjunga Kumbaya och gruppkramas med folk du stöter på i arbetslivet men
jobbar man inom vården förväntas man bara erbjuda bra vård åt sina patienter på samma vis som en bilmekaniker förväntas reparera bilen åt en bilkund. Jag förväntar mig inte att en läkare ska gilla varenda patient.

Men kära någon så mycket nonsens och skitsnack.
Det är väl en jävla skillnad på att på ett forum skriva vad man tycker allmänt om saker och ting, och att vidarebefordra sekretessbelagd information om sin patient? Kan du ta fram ett enda exempel på där jag har gett ut sekretessbelagd information om enskilda patienter så lovar jag att säga upp mig från min tjänst med omedelbar verkan!
Varför skulle jag snacka skit om mina patienter? Beter de sig som idioter så gör de det, men för den sakens skull hånar man inte de och ger ut deras journaler till andra för att de skall få sig ett gott skratt?

Sådant beteende visar endast på ett mycket dåligt självförtroende, problem med att på annat sätt göra sig hörd och bli omtyckt och brist på fantasi för vad man kan göra för att framstå som en intressant människa. Svaga människor som dessa försöker göra sig roliga på andras bekostnad, för det är det enda de mäktar med. Och försöker plocka billiga poäng. Detta visar på tämligen låg intelligens i vissa kategorier.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2021-03-12 kl. 14:33.
Citera
2021-03-12, 14:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Har du något stöd för att det är lättare att hindra läkare som inte fått legitimation att få det än att återkalla en legitimation när det gäller olämplighet eller brottslighet?

Jag tror nämligen att Socialstyrelsen (utfärdande myndighet) följer samma lagstiftning (patientsäkerhetslagen) och rättspraxis som Inspektionen för vård och omsorg (anmälande myndighet) gör när de yrkar återkallelse i Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.

Det är ju hindra. Bara påtala att de är olämpliga att bli läkare. Det bör ju vara samma arbetssätt som det t.ex finns inom polisen. Därav att det finns det här med AT-tjänst. För att kontrollera om personerna har vad det krävs för att kunna verka som läkare.

Jo det har du rätt i patientsäkerhetslagen. Där blir ju faktiskt sådant här extremt mycket allvarligare än om en läkare blivit dömd för misshandel t.ex. Det senare anses kanske inte påverka han/hennes jobb som läkare men det här rör ju klart arbetsområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in