2021-03-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, inte nödvändigtsvis. Tvångsvård ska nog alltid fastslås av Förvaltningsrätt. Men klart att man kan överklaga Förvaltningsrättens dom.

Nej, tvångsvård skall inte slås fast av Förvaltningsrätten, det är en läkare som skriver vårdintyget och oftast en läkare till som gör bedömning om vårdintyg är berättigat. Är man som patient missnöjd med det beslutet kan man överklaga till FR.
Citera
2021-03-22, 11:52
Medlem
Jag vill härmed förtydliga att det går att vara skyldig till våldtäkt även om det påstådda offret har psykiska problem.
Citera
2021-03-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, inte nödvändigtsvis. Tvångsvård ska nog alltid fastslås av Förvaltningsrätt. Men klart att man kan överklaga Förvaltningsrättens dom.

Om chefsöverläkaren anser att tvångsvården måste fortsätta längre tid än fyra veckor ska det prövas av förvaltningsrätten. Då har patienten rätt till ett offentligt biträde. Det är en jurist eller annan lämplig person som kan vara ett stöd i förvaltningsrätten.

Förvaltningsrätten kan besluta om fortsatt vård under högst fyra månader. Därefter kan förvaltningsrätten göra en ny prövning och ge chefsöverläkaren rätt att fortsätta tvångsvården med högst sex månader åt gången. Tvångsvården kan pågå under flera år, men det är ovanligt.
Citera
2021-03-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abovesuspicion
Från 2008, av en studie från 2019 framgår ju tydligt att tvångsvård förekommer för anorexia:
"Studien utgår från en kvalitativ undersökningsmetod, där sju kvinnor runt om i Sverige intervjuades. Samtliga av kvinnorna har erfarenhet av att ha vårdats mot sin vilja på sluten allmänpsykiatrisk avdelning för anorexia nervosa"

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/60273/1/gupea_2077_60273_1.pdf

Jag förstår. Men hon tvångsvårdades ju 2012. Och då hade dessutom fyllt 20år så någon LVU kunde det inte vara frågan om. Hon fyller 30 år nu i slutet av april.
Citera
2021-03-22, 12:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag vill härmed förtydliga att det går att vara skyldig till våldtäkt även om det påstådda offret har psykiska problem.
Det går även att vara oskyldig till våldtäkt. Speciellt om den som anklagar en gjort tre tidigare falskanmälningar.
Citera
2021-03-22, 12:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Vill inte sprida lögner eller påhitt, Fick veta av en väns dotter att om det är samma tjej, EA så bodde hon på hem som ung, LVU... Nu efter detta med informationen om tvångsvård psykiatri så kan det stämma dom uppgifter jag fått, Hon ger ju uppfattningen att vara väldigt ensam. Kan mycket väl stämma hon växt upp på hem. Kan någon dubbel kolla detta? Kan någon fixa mer folk som känner henne? Vilken stad e hon ens ifrån? Om den infon jag fått stämmer e hon smålänning eller runt om där. Vad har hon för dialekt? Ingen som verka känna henne?

Intressant, jag vet ingenting, men man misstänker ju en uppväxt i 18 olika fosterhem och sedan HVB-hem.

Undrar om hon råkade ut för Kapten Klänning??

Citat:
Ursprungligen postat av kuckelimuckmedicin
Nej, tvångsvård skall inte slås fast av Förvaltningsrätten, det är en läkare som skriver vårdintyget och oftast en läkare till som gör bedömning om vårdintyg är berättigat. Är man som patient missnöjd med det beslutet kan man överklaga till FR.

Så du tror att staten kan tvångsvårda personer lite som de vill?? Tvångsvård betyder att du inte kan gå därifrån, lite som fängelse, klart att det måste fastställas av FVR.
Citera
2021-03-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Okej, ja jag vet faktiskt inte vad åklagaren sagt, även om "däckad" låter som lite märkligt språkbruk för en åklagare.

Att GL och EA haft sex tror jag inte det är någon som bestrider, men frågan är om man kan säga så mycket mer om situationen så länge vi egentligen bara har EA:s anklagelser att gå på.

Visst kan det väl vara så att EA var full som ett ägg och GL struntade i det, men det kan även vara så att EA överdriver den delen för att försöka få GL fälld, att båda var ordentligt på lyset vid tillfället, eller till och med att GL var den som var så på lyset att han inte fattade galoppen.
[..]
För övrigt håller jag med Enoch om att valet blir ganska enkelt om det står mellan att bli dömd för kränkande fotografering och att bli dömd för våldtäkt.
Det först fetade:
Sitter med en tröttsam mobil, men jag tror att det i tråden redan har konstaterats och kommenterats detta med vad åkl gick ut med. Hon använde ordet "däckad" -så minns jag det absolut. Just för att det var ett så hafse-slafsigt sätt att uttrycka att en person, här alltså EA, fått i sig för mycket alkohol, så var det fler än jag som reagerade över hennes ordval.
Iofs känns det som att om det där ordet var en 'slip-of-the-tongue' från åkl:s sida, så var det antagligen en talande bild av EA hon därigenom råkade förmedla. Dvs att mä EA är en kvinna som understundom "råkar däcka". Ok, om nu EA hade varit 19 istället gör 29, så kanske det hade kunnat passera mer obemärkt, men vid strax 30 bör en person inte behöva bli "däckad".

Jag tror att åkl genom sitt ordval ville förmedla intrycket av att GL försatt den stackars intet ont anande EA i vanmakt (underförstått att han hade för avsikt att utan hennes tydliga medgivande idka könsligt umgänge med henne, det som till vardags benämns 'våldtäkt').

Det andra fetade:
Måste ge Enoch rätt. Förfärligt integritetskränkande att dokumentera allt sex, men tendensen, med såna stjärnor som EA i farten, blir ju oundvikligen att den som är kille/man gör klokt i att på så vis försöka skydda sig.
Senast redigerad av Carinah78 2021-03-22 kl. 12:09.
Citera
2021-03-22, 12:08
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vart står det att hon är "svårt störd"?

Vill du göra någon semantisk invändning mot nedanstående eller?

”Domarna slår fast att hon lider av en allvarlig psykisk störning."
Citera
2021-03-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det går även att vara oskyldig till våldtäkt. Speciellt om den som anklagar en gjort tre tidigare falskanmälningar.

Om det var falskanmälningar vet ju varken du eller någon annan här.
Sen, var får du tre st. ifrån?
Citera
2021-03-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Vill du göra någon semantisk invändning mot nedanstående eller?

”Domarna slår fast att hon lider av en allvarlig psykisk störning."

Senast hon stod under tvingande vård var ju 2013, om det nu är sant det som står där.
Det tyder ju i så fall på att hon nu i en period av 8 år inte har behövt tvingande vård.
Citera
2021-03-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Om det var falskanmälningar vet ju varken du eller någon annan här.
Sen, var får du tre st. ifrån?

Citat:
Anklagad 2015: L*nnart Sjöb*rg (*=e), Ruda
Anklagad 2017: P*tric And*rsson (*=a,e)
Anklagad 2018: Dil*n Uh*n (*=a) (Svea Hovrätt 2018-09-06, B 5915-18)
Anklagad 2020: Göran Lamberz

Klipp ur sig "Lasternassumma" inlägg..
Citera
2021-03-22, 12:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Okej, ja jag vet faktiskt inte vad åklagaren sagt, även om "däckad" låter som lite märkligt språkbruk för en åklagare.
Jag vet inte hur åklagaren har uttryckt sig, men den som jag i media har hört använda ordet "däckad" - med ett tydligt besvärat minspel och kroppspråk - är målsägandebiträdet. Min slutsats är att "däckad" är det ord som MÄ har använt för att beskriva sin situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in