2021-03-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filifjonkenponken
Nej, då skulle jag till exempel kunna ringa och anmäla Ebba Busch för förtal av Esbjörns dömda pedofilsläkting. Det kan jag inte. För jag har inte med saken att göra. Lika lite som den vuxna kvinnans väninna har med den eventuella våldtäktssaken att göra.

Skillnad så klart att ringa om pågående brott eller brott mot personer som inte själva kan anmäla.

Tjenare!

Jag har jobbat för polisen. Visserligen är det några år sedan, men åtminstone då kunde man anmäla vem som helst för vad som helst. Jag kunde anmäla dig för att vara en grön gubbe från mars som har kidnappat drottningen, trots att hon bevisligen ligger i sin säng.

Den anmälan skulle omedelbart läggas ner. Men den skulle tas upp.

Men du påstår att det har ändrats? Länk?
Senast redigerad av Nejnu... 2021-03-11 kl. 17:15.
Citera
2021-03-11, 17:13
Medlem
Citat:
Nej, då skulle jag till exempel kunna ringa och anmäla Ebba Busch för förtal av Esbjörns dömda pedofilsläkting. Det kan jag inte. För jag har inte med saken att göra. Lika lite som den vuxna kvinnans väninna har med den eventuella våldtäktssaken att göra.

Skillnad så klart att ringa om pågående brott eller brott mot personer som inte själva kan anmäla.

Vissa brott kräver att det är målsäganden själv som driver. Det gäller långt från alla brott.
Citera
2021-03-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Stötande på sätt och vis att häktningsförhandlingen tillåts pågå så länge. Bara för att det är GL det gäller.

Hade det varit Nisse i Hökarängen som begärdes häktad, misstänkt för våldtäkt skulle max 30 min ha satts ut för förhandlingen. Sen hade ordföranden knorrat "vi har en annan förhandling på tur" eller liknande. Det är skillnad på folk och folk.

Hade de varit en kvinna hade de behövts barnvåldtäkt för å häkta

Svenska domstolar är inte stället där folk döms enlig likhet inför lagen osv.
Citera
2021-03-11, 17:14
Medlem
Citat:

Du kan ringa och anmäla Ebba Busch. Står dig fritt. Inleds FU kommer naturligtvis polisen vilja höra den utpekade MÄ och då får man ju hoppas att denne samarbetar.

Mycket vanligt att det är vänner och eller släktingar som anmäler misstänkt våld i relationer men som tar stopp pga att den utpekade MÄ inte vill medverka.

I det här fallet är det inte MÄ som anmält. Det är en väninna till MÄ som anmälde efter att MÄ vaknat upp bakfull och ångrat att hon låg med GL. Väninnan ansåg att det måste vara en våldtäkt och anmälde till polisen.
Citera
2021-03-11, 17:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Det låter ju helt normalt i mina öron, fast man ska kanske inte penetrera en sovande kvinna, om det är det det handlar om...
Väldigt bra att ha blanketten Samtycke 1:1, undertecknad. Helst bevittnade av två ojäviga personer, dvs version Samtycke 1:2.
Kanske kan det till nöds gå med en liveinspelning där frågan behandlas.
Men om detta vet nog Göran besked. Han är studerat frågan.
Citera
2021-03-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamaZotero
Bra för karriären för kvinnan att fälla en högre uppsatt jurist än henne som också var jurist.

Nu kommer många kvinnor vilja anställa henne, plus många män bli rädda för henne, samt 100 000 kr i skadestånd som plåster på såren för vad jag antar är en bidragstagande student

Många skäl att ljuga för kvinnan

Jo, men finns inga hårda bevis så blir det snarare så att hon får skämmas och får ge upp tanken på ett yrke som jurist.
Jag hade aldrig vågat chansa.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chef.Skinner
Kanske man till och med kan hoppas på en JK-anmälan från han? Den borde bli episk

Det skulle vara något! Oj oj vad han kommer orera om det här. Om han nu blir frikänd (alltså går inte till åtal). Vad kvinnor ljuger och har säg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är ju litet förvånande det här med julfest och dricka en massa. Helt givet eftersom han erkänner sexakten så var det hans plan från första början, medan hon alltså trodde det var inget sexuellt alls trots julfest med allt vad det innebär. Får se vad Cissi säger om det där. Verkar mycket gå efter hennes erfarenhet. Hon ville bara dricka med en man och vaknade sedan med honom över sig.

Varför skulle hon tro att det var något sexuellt? Kvinnor går ju sällan omkring och tror att gubbar, gamla nog att vara deras farsa, skulle våldta dem. Särskilt inte gamla åsnor 70+
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Nu har det varit så många turer om datum att jag avvaktar tills reella fakta dyker upp i skriftlig form. Först var det två månader, sedan var det mellan jul och slutet av januari, sedan mellan juldagen och den 4 januari, och nu mellan jul och början av januari som anmälan gjordes.

Har den vuxna kvinna som söp sig full hemma hos GL några skador att visa upp? Blåmärken? Skadat underliv/anal? Spermier? Har hon kanske sparat graverande saker i frysen, som kvinnor gjort i flera andra kända fall?

Eller är det bara - återigen - ord mot ord? Och även om det skulle finnas spermier i hennes vuxna fitta, så vet ju ingen utomstående hur de kom dit.

Det svenska rättsväsendet bygger på att man är oskyldig tills motsatsen bevisats - men i ett sådant här fall - vuxen kvinna, frivilligt berusad, anmäler VÄLDIGT sent, inga skador, ingen övrig fysisk bevisning - så är det ju helt orimligt att mannen skulle kunna dömas för detta.
Enligt Sjöshult på Expressen gjordes anmälan "i januari". Därefter bedrevs undersökningar. Den 8 mars ansåg åklagare att Lambertz kunde gripas.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/fredrik-sjoshult-om-fallet-med-valdtaktsmisstankte-toppjuristen/
Citera
2021-03-11, 17:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Våldtäkt faller under allmänt åtal. Det gör (oftast) inte förtal, utan här måste i de flesta fall initiativet till åtal ligga hos den person som anser sig ha blivit utsatt för sådant brott.
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-03-11 kl. 17:18.
Citera
2021-03-11, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Enligt Sjöshult på Expressen gjordes anmälan "i januari". Därefter bedrevs undersökningar. Den 8 mars ansåg åklagare att Lambertz kunde gripas.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/fredrik-sjoshult-om-fallet-med-valdtaktsmisstankte-toppjuristen/

Sjöshult har fel. Anmälan gjordes i slutet av december.
Citera
2021-03-11, 17:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Varför skulle hon tro att det var något sexuellt? Kvinnor går ju sällan omkring och tror att gubbar, gamla nog att vara deras farsa, skulle våldta dem. Särskilt inte gamla åsnor 70+

Våldta nix. Men julfest allena där det dricks mycket. Hon är ju runt 30 har lite skinn på näsan. Gubben var nog ute efter lite partaj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in