Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag vet inte hur åklagaren har uttryckt sig, men den som jag i media har hört använda ordet "däckad" - med ett tydligt besvärat minspel och kroppspråk - är målsägandebiträdet. Min slutsats är att "däckad" är det ord som MÄ har använt för att beskriva sin situation.
"Däcka, däckad" Kan innebära allt från att någon förlorat medvetandet till att det bara är fråga om att man varit lite full men trött och därför gått har gått och lagt sig.
Hovrätten ansåg i det mål som prövats att EA ägnade sig åt överdrifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det går alldeles utmärkt, visst. Men när det kommer till trovärdighet i en ord-mot-ord-situation, så är det ingen fördel för ett föregivet offer att ha allvarliga psykiska problem.
Det har också en stor betydelse på vad det är för sort psykiska problem och hur dessa har artat sig tidigare. Har det tidigare handlat om förvriden verklighetsuppfattning och överdrifter så kan det vara så att personen inte inser detta själv och kan då lämna en trovärdig utsaga utan att medvetet ljuga men det kan bli en helt annan sak med tillförlitligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
abovesuspicion
Nu återstår det ju att fastslå att det handlar om just anorexia nervosa, men jag har vänner som haft kraftiga ätstörningar/ortorexi. Mer än en som fått behandling. Briljanta människor som nu fungerar utmärkt i livet, och att de alltid skulle ses som "svårt störda" på grund av deras tidigare sjukdom vore förnedrande.
Jag har läst domen som din 2008-uppsats handlade om, och där dömde en kammarrätt att enbart anorexia inte i sig utgör grund för LPT. Tvångsvård enligt LPT för anorexia nervosa i samband med destruktivt (självskade)beteende har utdömts både innan och efter den domen.
När det gäller EA är det troligen i så fall om det rör sig om anorexia nervosa en kombination med något annat. Enbart LPT för det borde innebära att hon var ett benrangel och att det var allvarlig fara för hennes hälsa och liv. Har någon sett bilder på EA från den här tiden? I vart fall måste omgivningen ha reagerat.