2021-03-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Om du ber din partner om en blowjob och hon börjar suga på en gång utan att bejaka frågan verbalt är det ingen "partner" du har hittat, det är ett thailuder.
Säger inget om huruvida GL är skyldig men du vet då inte mycket om kvinnor.
Citera
2021-03-15, 11:51
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fast så står det inte i lagen. Jag citerar:
"Om den andra personen inte säger ja så är det detsamma som ett nej."

https://www.1177.se/Kronoberg/liv--halsa/sexuell-halsa/sex-och-samtycke/
Det du citerar är ju Region Kronobergs tolkning av lagen, eller hur?

För att veta vad som står I lagen måste man när det gäller gå till brottsbalkens 6:e kapitel. Som framgår av det fetade kan frivilligheten komma till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. Det stämmer alltså inte att det står i lagen att man måste säga ja för att det inte ska vara ett nej. Det finns inget sådant krav i lagen.

Eftersom den här tråden handlar om Lambertz kan det vara av intresse att häktningsframställan inte rubricerad oaktsam våldtäkt utan våldtäkt. Om Lambertz döms för våldtäkt är straffet 2-6 år i fängelse.

Citat:
6 kap. Om sexualbrott
1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om
1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,
2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller
3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.

Är brottet med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Är brott som avses i första stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fem och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot som varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller offrets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2018:618).

1 a § Den som begår en gärning som avses i 1 § och är grovt oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte deltar frivilligt, döms för oaktsam våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Om gärningen med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarlig, ska det inte dömas till ansvar.
Citera
2021-03-15, 11:52
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag kanske uttrycker mig illa, jag menar att det inte behöver var våld eller tvång med i bilden. Att be eller tjata om sex är tydligen också våldtäkt.

Våld eller tvång är inte ett krav längre för att det ska klassas som våldtäkt. Men jag gissar att du har problem med det också
Citera
2021-03-15, 11:53
Medlem
Krickerts avatar
Undra om han blir särbehandlad av plitarna på häktet?
Citera
2021-03-15, 12:07
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Billy Butt ger GL lite råd.....

" Så länge han kallas för Toppjuristen i media föreligger risken att han kan bli föremål för lögner och överdrivna ryktesspridningar i massmedia som sedermera kan påverka målsäganden såväl som eventuella vittnen och kanske även någon av ledamötera i en eventuell domstolsprocess.

Det kan bli förödande för den häktade mannens rättssäkerhet. Jag vet – det har hänt mig, och resultatet var minst sagt förödande!"

https://www.dagensjuridik.se/debatt/publicering-av-toppjuristens-namn-skulle-oka-hans-rattssakerhet/?fbclid=IwAR2iTZftci17zOjpqeqiuzuUeZXZY6b_Dacb9eKr 9SQuFotr2vvSd7EULqk
Butts bestämda råd är att Lambertz ska träda fram i media omedelbums så fort restriktionerna lyfts. Ett välment råd, men är det så gott? Visserligen är Lambertz medievan men jag tvivlar på att han i så fall kommer att kunna hålla tyst om målet. Tänker att han kanske gör en Ebba och sätter sig ännu mer i klistret.
Citera
2021-03-15, 12:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Är det någon som vet huruvida MÄ har samma tilltalsnamn som 91:an Karlssons fästmö?
Citera
2021-03-15, 12:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Här får jag nog slänga in ett citat från Horace Engdahl.

" Det är ett misstag att försätta sig i en position där man kan klandras".
Citera
2021-03-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jaha nu passar det att använda wiki plötsligt.
Du påstod att det saknar betydelse vem som anmäler och det är helt klart fel som jag visade.

Det betyder inte att BO inte kan åka dit även när någon annan har anmält men risken med hennes saga är minimal. Hon har ju av allt att döma sagt att hon däckade på soffan eftersom hon var så full och kan därför lätt skylla på att hon var för full för att vara medveten om allt hon gjort. Hur falsk hennes historia än är lär hon inte kunna dömas.

Hur svårt är det att förstå det här?

Det spelar ingen roll vem som anmäler. Målsägande kan fortfarande göra sig skyldig till falsk tillvitelse om denne i förhör bekräftar vad anmälaren har sagt.

Wikipedia är ingen rättskälla. Jag hänvisade dit eftersom att du verkar ha så stor till Wikipedia. Det komiska är att även Wikipedia ger mig rätt och dig fel. Om du inte kan läsa vad som står där så är det inte mycket mer att orda om.
Citera
2021-03-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Är det någon som vet huruvida MÄ har samma tilltalsnamn som 91:an Karlssons fästmö?

Hörde ett rykte om ett annat namn. Men som börjar på samma bokstav.
Citera
2021-03-15, 12:52
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Om du ber din partner om en blowjob och hon börjar suga på en gång utan att bejaka frågan verbalt är det ingen "partner" du har hittat, det är ett thailuder.
Vilket trist liv du verkar ha haft, klart ens partner ska ställa upp på ett BJ, beror ju helt på ens relation. Om man är 60 plus och uppväxt i kyrkan kanske det är som du säger..
Citera
2021-03-15, 12:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Hur svårt är det att förstå det här?

Det spelar ingen roll vem som anmäler. Målsägande kan fortfarande göra sig skyldig till falsk tillvitelse om denne i förhör bekräftar vad anmälaren har sagt.

Wikipedia är ingen rättskälla. Jag hänvisade dit eftersom att du verkar ha så stor till Wikipedia. Det komiska är att även Wikipedia ger mig rätt och dig fel. Om du inte kan läsa vad som står där så är det inte mycket mer att orda om.

Jo det har betydelse om man anmäler eller inte, risken att dömas påverkas av det. Speciellt när hon efter anmälan kommer med en så smart saga som att hon somnade dyngrak på soffan. Hon kommer inte kunna beslås med lögn med den sagan oavsett hur falsk den än är. Smart, men så är hon sannolikt jurist också och har koll på detta.
Citera
2021-03-15, 12:56
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Precis, kraven på teknisk bevisning beror helt på vilket brott det är. För våldtäkt krävs det inte men för mord är det mycket högre krav på det.

Trots det såg vi hur det gick för TQ, han blev dömd för flera mord trots att han var oskyldig. Risken för detta är förstås ändå extremt mycket lägre i ett mordfall än i ett våldtäktsmål där det räcker med en trovärdig berättelse från kvinnan.
Om vi föreställer oss att Mats Alm hade dödat sin fästmö i närvaro av en annan person och att utredningen i övrigt ser ut exakt så som den gjorde, med skillnaden att denna andra person vittnar inför rätten och bedöms trovärdig av densamma. Hur tror du då att utgången hade blivit i det fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in