Citat:
Ursprungligen postat av
Capulca
Om man bortser från de tidigare anmälningarna och framförallt då den som hon har blivit anmäld för förtal för så är det inte så enkelt som att tidigare brottsanmälningar ska vara ett tecken på falsk anmälan.
Vet inte varför tvångsvård på psyket skulle vara relevant, och det vore rätt otäckt om poliser började ta in den typen av uppgifter och använda emot eventuella våldtäktsoffer.
Det räcker med att det finns en stor risk för självskadande eller självmord för att läggas in med LPT om du besöker akutpsykiatrin. Det säger inget om huruvida en person har blivit utsatt för brott eller inte.
Vad jag vet är det inte kutym att beslagta anmälares telefoner eller liknande för att kolla deras historia. Det är väl först när någon påtalar att det finns info där som är av intresse.
Och i detta fall är det väl när man har förhör med GL som det faktiskt kommer fram andra saker som man kan undersöka gällande teknisk bevisning?
Nej, man kan inte bortse från tidigare brott i form av falsk tillvitelse, när modus är samma.
Klart det är relevant att EA blivit tvångsvårdad på psyket. Likväl är det relevant när andra brottslingar har suttit i finkan, begått brott eller blivit tvingade till psykvård tidigare.
Vad jag vet så har ingen nämnt att det är kutym att polisen beslagtar telefoner från MÄ? Snyggt försök till en halmgubbe.
Det borde dock vara kutym att inte ta en person som har historik av att falskeligen anmäla våldtäkter - på särskilt stort allvar. I synnerhet om det inte finns något som helst som tyder på våldtäkt utöver vad som kommer ur hennes mun.
Gällande sista stycket så handlar det givetvis inte om vad GL säger eller inte säger, som vi alla vet. Det handlar om b.la. teknisk bevisning i form av SMS och samtal från EA's telefon under tiden hon var "däckad och blev våldtagen" - samt givetvis att polisen lyckades knyta ihop säcken gällande tidigare modus och falskeligen anmälda våldtäkter.
Poängen är alltså att polisen borde ha listat ut allt detta
innan GL blev häktad på sannolika skäl.
Med det sagt så är jag ändå lite glad att det blev på det här viset. Förhoppningsvis kan GL-fallet bli en ögonöppnare för många samt ev. nya prejudikat.