2021-04-07, 16:55
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jag kommer inte att posta någon analys av MÄ:s person. Du får helt enkelt dö nyfiken när det gäller min slutsatser om henne.

De enda dokument jag sett är häktningsframställan i Lambertz-målet och hovrättsdomen mot DU.
Det säger sig självt att det är omöjligt att bilda sig någon uppfattning om MÄ:s inblandning i "de tre målen" utifrån det underlaget.

Du får be någon förklara för dig vad "brott ska beivras " betyder eftersom du inte förstår innebörden av begreppet.

Ja, men det är ju precis det jag finner intressant. Du är ju den enda i tråden som varit här sen starten som prompt vägrar diskutera MÄ's person, ansvar eller inblandning. Istället försöker du konstant gaslighta och skifta fokus till GL, trots att GL bara medverkar av slumpen och är ett offer i det hela.

Jag är väl medveten om vad brott ska beivras betyder, men det är just det som är min poäng, att du gaslightar och skiftar fokus på mig samt kommer med allmänna floskler istället för att besvara sakfrågan.

Citat:
Jag antar att Lambertz skrev någon sorts dokument i egenskap av en av landets ledande jurister på yttrandefrihetsfrågor och att dokumentet specifikt berör lagstiftningen kring förtal . Jag kan inte se hur Lambertz skulle ändra åsikt om just den aspekten av yttrandefrihet med anledning av hans personliga erfarenheter av MÄ.

Varför tror du det? Oavsett om GL skrivit som du säger, så ser jag absolut ingen logik i att GL skall hjälpa en bedragerska som EA. Det hade jag sagt även innan GL-målet, men det blir ju än tydligare när även GL blivit bränd av EA.

Förövrigt så tycker jag EA borde fortsatt göra porrfilm. Inte för att hon är särskilt snygg, eller hade varit speciellt framgångsrik, men det hade åtminstone inte gått ut över andra. Att falskeligen anmäla oskyldiga män för våldtäkt för att tjäna pengar är ett sattyg som förhoppningsvis bestraffas kraftigt.
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-07 kl. 17:13.
Citera
2021-04-07, 17:00
Medlem
Sandkakas avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du menar att om Lambertz återkallar ett intyg i vilket han försäkrar att EA är en trovärdig person så "kommer det att kasta en skugga på hela hans domargärning".
Vad tänker du med; röven eller?
Jag vet inte vad som står i det dokument som Lambertz ska ha skrivit till MÄ. Har du tagit uppgiften att "han försäkrar att EA är en trovärdig person" från din röv?
Citat:
Detta skriver bland annat Lambertz på sin blogg om EA:
ett bevis (av väldigt många) för att kvinnan som anmält mig hade ljugit

Det syntes ju så tydligt i utredningen att EP ljugit ihop sin berättelse och manipulerat bevis.

Själv hade jag ju vetat hela tiden att hon ljög, men nu förstod tydligen alla. Utan om mångas syn på min resp. EP:s (hon som ljög) skuld.
http://goranlambertz.se

Om han inte återkallar intyget så är Göran sannolikt mer körd än han är idag,
På vilket sätt påverkar detta domstolens bedömning av målet där MÄ står åtalat för förtal, menar du?
Senast redigerad av Sandkaka 2021-04-07 kl. 17:30.
Citera
2021-04-07, 17:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du menar att om Lambertz återkallar ett intyg i vilket han försäkrar att EA är en trovärdig person så "kommer det att kasta en skugga på hela hans domargärning".

Detta skriver bland annat Lambertz på sin blogg om EA:
ett bevis (av väldigt många) för att kvinnan som anmält mig hade ljugit

Det syntes ju så tydligt i utredningen att EP ljugit ihop sin berättelse och manipulerat bevis.

Själv hade jag ju vetat hela tiden att hon ljög, men nu förstod tydligen alla. Utan om mångas syn på min resp. EP:s (hon som ljög) skuld.
http://goranlambertz.se

Om han inte återkallar intyget så är Göran sannolikt mer körd än han är idag,

I just det där blogginlägget säger GL tydligt att han menar att det är åklagaren, Annika Bokefors, som bär huvudansvaret för att GL låstes in och fick sitta inlåst i 15 dagar. Ett huvudansvar som hon enligt GL delar med EA.
«Så nog kände jag mig helt rentvådd. Men åklagaren, Annika Bokefors, valde att säga att ”bevisen inte räckte för fällande dom” fast hon rimligen borde ha sagt att "det framkommit att det inte var fråga om någon våldtäkt" e.d. Det måste väl ha berott på prestige eller ovilja att erkänna egna fel. Att meddela att jag var oskyldig kändes väl inget vidare för åklagaren när jag hade varit inlåst i 15 dagar mest på grund av henne och EP.»

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/
Han säger inte mycket om att vi har en lagstiftning och ett rättsväsende som gör det enkelt att få någon inlåst för våldtäkt med en falsk anklagelse. Kanske finns det prestige med där också? GL har ju bidragit till att det är enkelt att få någon inlåst för våldtäkt.

Å andra sidan...
«Lambertz riktade i en intervju i Sveriges Radio i januari 2006 hård kritik mot påstådda brister i det svenska rättsväsendet, som han ansåg leda till att oskyldiga döms.»

https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Lambertz
Citera
2021-04-07, 17:25
Medlem
Jonathaan5s avatar
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/debatt-sluta-svartmala-fororten/
Ovanstående länk exemplifierar försöket till att skriva ett debattinlägg oavsett ämne eller kunskap. Förstår därför inte vad avsikten är, är det ett försökt till att gå i svaromål för Yasin?

"Redan när det väcktes åtal kring det uppmärksammade fallet där en känd rappare blivit misstänkt för stämpling till människorov, började det cirkulera hejvilt på sociala medier om huruvida han var skyldig. Rapparen och andra som blivit misstänkta för diverse åtalspunkter har svarat “Ingen kommentar” under samtliga förhör, med all rätt.

Det är ett vanligt förekommande problem inom det svenska samhället, där man väljer att svartmåla en brottsmisstänkt person innan denne blivit dömd, vilket har skett i det här fallet då man svartmålat rap-artisten, men även förorten överlag. Oskuldspresumtionen negligeras helt i det här fallet och är absurt, då denna princip står för att den om är misstänkt för ett brott ska betraktas som oskyldig till dess att motsatsen bevisats."
Att på förhand t.ex döma Lambertz som skyldig anses okej men inte Yasin? Dessutom har är Yasin redan dömd i andra brottmål.
Sveriges feminister, tack Denise Chabo.
Citera
2021-04-07, 17:26
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad som står i det dokument som Lambertz ska ha skrivit till MÄ. Har du har tagit uppgiften att "han försäkrar att EA är en trovärdig person" från din röv?

På vilket sätt påverkar detta domstolens bedömning av målet där MÄ står åtalat för förtal, menar du?
Frågor kan ibland ge en svar.

Varför ville EA, enligt uppgift, att Göran skrev ett intyg till hennes förmån?

Fundera på det.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-07 kl. 17:40.
Citera
2021-04-07, 17:31
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Frågor kan bland ge en svar.

Varför ville EA, enligt uppgift, att Göran skrev ett intyg till hennes förmån?

Fundera på det.
Okej. Du svarar med en halmdocka.
Citera
2021-04-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Om vi bortser från alla de "personer" i tråden som försöker få tråden att spåra iväg åt alla möjliga håll så står vi ju inför ett antal intressanta frågor.

1. Vad kan GL ha för bevis för sina påståenden? Bloggen tänkte jag på, att tillvägagångssättet är liknande som i tidigare fall.

2. Vad kan EA tänkas röra upp för mer dy inför förtalsmålet som hon står inför? Är hennes trovärdighet så skadad att det inte går att reparera inför den rättegången?

3. Varför är EA bara anmäld för förtal i PA-fallet, inte de andra?

4. Vem är väninnan som anmält?

5. Varför hade hon kontakt med sin ex.sambo, (enligt GL) på natten hos GL?

6. Varför lades anmälan om falsk tillvitelse ner direkt av åklagare? (GL vs EA)

7. Vem är polisen som ringde EA i 35 minuter?

Fler intressanta frågor?
Fråga 8. Kommer svenskt rättsväsende nu att försöka bringa klarhet i, hur många som fällts i domstol på senare år - i "våldtäktsmål" - på grund av riggad/förfalskad "bevisning"?
Citera
2021-04-07, 18:12
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Fråga 8. Kommer svenskt rättsväsende nu att försöka bringa klarhet i, hur många som fällts i domstol på senare år - i "våldtäktsmål" - på grund av riggad/förfalskad "bevisning"?

Den frågan förtjänar nog nästan en helt egen tråd, stort ämne, men väldigt viktigt
Citera
2021-04-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Den frågan förtjänar nog nästan en helt egen tråd, stort ämne, men väldigt viktigt
Det kan nu så vara.
Men jag hoppas....hoppppas....att den gode GL nu ska skita i allt vad trasiga "dambesök" heter - och istället ägna sina krafter åt den fråga jag vill aktualisera.
Han har nu själv fått syna det skitiga lagföringsförsöket från en aktivistisk uppsalaåklagare (AB) och kan ju ta den hanteringen som en avstamp?!
Citera
2021-04-07, 18:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tror inte ett ögonblick att Lambertz har försäkrat att EA är en trovärdig person i sitt intyg. Den typen av karaktärsvittnesutsagor är redan i sig själva i princip värdelösa i svensk rättspraxis, men skulle dessutom, också i en rättstradition där man fäster mer vikt vid sådana, vara enbart löjliga om det gällde en person som karaktärsvittnet vid tidpunkten för intygets skrivande inte hade träffat alls IRL. Det enda rimliga är att Lambertz, utifrån sin position som auktoritet på yttrandefrihetslagstiftning har intygat att det, givet yttrandefrihetsgrundlagen, Europakonventionen för mänskliga rättigheter och bla, bla och bla är fullt tillåtligt att påstå att man blivit utsatt för brott också om den man anklagar för brottet har friats i domstol för brottet i fråga.

Och den frågan är ju i sig totalt oberoende av hurpass trovärdig EA är.
Citera
2021-04-07, 18:26
Medlem
Sandkakas avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, men det är ju precis det jag finner intressant. Du är ju den enda i tråden som varit här sen starten som prompt vägrar diskutera MÄ's person, ansvar eller inblandning. Istället försöker du konstant gaslighta och skifta fokus till GL, trots att GL bara medverkar av slumpen och är ett offer i det hela.

Jag är väl medveten om vad brott ska beivras betyder, men det är just det som är min poäng, att du gaslightar och skiftar fokus på mig samt kommer med allmänna floskler istället för att besvara sakfrågan.
Eftersom du har studerat mina inlägg i tråden vet du att jag skrivit om "MÄ's person, ansvar eller inblandning". Du vet också att jag inte håller med dig om att Lambertz "bara medverkar av slumpen och är ett offer i det hela" utan att jag ser hela skeendet på ett annat sätt. Jag har också motiverat varför jag ser saken som jag gör. Finns ingen anledning att tugga om samma sak igen. Om någon skulle vara intresserad är det som du vet bara att läsa igenom mina poster.

Det är väl i stort sett bara bergsturk i tråden som delar min uppfattning.

Citat:
Varför tror du det? Oavsett om GL skrivit som du säger, så ser jag absolut ingen logik i att GL skall hjälpa en bedragerska som EA. Det hade jag sagt även innan GL-målet, men det blir ju än tydligare när även GL blivit bränd av EA.
Jag har t ex läst Lambertz extrabetraktelse om domen mot Cissi Wallin. Lambertz tyckte inte att det skulle vara brottsligt att ett våldtäktsoffer på eget bevåg berättar offentligt om sin våldtäktsman. Han tyckte inte heller att det spelade någon roll om våldtäktsanklagelsen var sann eller inte.

Av detta drar jag slutsatsen att Lambertz inte heller tyckte att det spelade någon roll om de våldtäktsanklagelser som MÄ riktade mot PO på Facebook var sanna eller inte. Lambertz verkar mena att den som upplever sig ha blivit våldtagen ska ha rätt att tala om våldtäkten och namne gärningsmannen offentligt. Eftersom MÄ upplever sig vara utsatt för våldtäkt av PO förstår jag inte varför Lambertz skulle dra tillbaka sitt stöd för henne i förtalsmålet. I sak har ju ingenting förändrats i förtalsmålet genom anklagelserna mot Lambertz själv utan Lambertz uppfattning om förtal borde vara densamma som när han skrev sin extrabetraktelse 2019.

Jag tror att det dokument som Lambertz skrev till MÄ var en fortsättning och fördjupning på det resonemang han förde i extrabetraktelsen. Den som läst vad Lambertz skrivit inser att det är trams att han skulle ha intyget hennes trovärdighet eller liknande.

Citat:
Visserligen är det kanske inte önskvärt att ett våldtäktsoffer på eget bevåg berättar offentligt om sin våldtäktsman. Men ska det för den skull vara brottsligt? Det tycker inte jag. Och jag menar att detta borde vara tämligen självklart. De flesta jurister har nog emellertid en annan uppfattning. Jag tror att det hänger samman en del med att de sedan juristutbildningen har fått veta att det är förtal inte bara om man sprider osanningar utan också om man sprider obehagliga sanningar om folk.

För mig är det en orimlig kränkning av ett våldtäktsoffer att straffa henne för att hon berättar offentligt vem gärningsmannen var. Och att hon dessutom får betala ett mycket högt skadestånd.

Som om det inte skulle spela någon roll att hon faktiskt blev våldtagen. (Det utgår vi alltså från. Frågan om hon verkligen blev det är irrelevant.)

Som om det inte skulle spela någon roll att vi i princip har yttrandefrihet, och att den friheten rimligen bör sträcka sig långt för den som har blivit utsatt för ett allvarligt brott.

Som om det inte skulle spela någon roll att det är brottsoffret själv som berättar, inte någon annan som sprider uppgifterna vidare.

Som om det inte skulle spela någon roll att den som blir våldtagen utsätts för en mycket värre kränkning än den våldtäktsman som får sitt namn offentliggjort.

Som om det inte skulle spela någon roll att man i tveksamma fall hellre ska fria en åtalad än fälla.

Och en gång till: Jag har ingen aning om vad som är sant angående den påstådda våldtäkten. Men vad som är sant spelar alltså ingen roll.

http://goranlambertz.se/extrabetraktelse-om-domen-191209-mot-cissi-wallin/

Citat:
Förövrigt så tycker jag EA borde fortsatt göra porrfilm. Inte för att hon är särskilt snygg, eller hade varit speciellt framgångsrik, men det hade åtminstone inte gått ut över andra. Att falskeligen anmäla oskyldiga män för våldtäkt för att tjäna pengar är ett sattyg som förhoppningsvis bestraffas kraftigt.
Citera
2021-04-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Haha!! Nat.vis så kan GL fritt ge in en BEVISUPPGIFT till sth Tr, i målet med falskanmälande EA i morgon.
Där han önskar komplettera den PERSONUTREDNING...som man får anta är gjord redan betr. EA?!
Citat:
Ursprungligen postat av Untilted
Hur fan skriver du? Är totalt ointresserad av dina åsikter men ser på textmassan att du är skriftligt efterbliven. Tror du att det utdelas stilpoäng på hemmasnickrade förkortningar eller har du bara mentala problem?
Skit i gnällspiken untitled, tror inte jag är ensam av att glädjas åt dina uttrycksfulla och målande formuleringar.

EA drog väl en vals också om att hon blivit drogad i taxin vid den riggade våldtäckten no 2?
Vid blodtest så visade sig att det också var en bluff i avsikt att rendera sitt offer på flera års fängelse..
Senast redigerad av 90510 2021-04-07 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in