2021-03-12, 01:06
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamaZotero
Om du har psykiska problem och går på piller kan din verklighetsuppfattning vara förvrängd, minnesluckor, osv osv.

Då kan vanligt fyllesex bli omformulerat som våldtäkt i deras huvuden. Detta plus ångest eller depression de börjar se saker nattsvart helt plötsligt var inte de där roliga fylleknullet så roligt i efterhand och man börjar se allt mörkare på saken och börja tycka illa om den man haft sex med och hur dom betett sig och vill hämnas med anklagelser om våldtäkt. Osv.

Tänk dig själv om du är manlig musiker och får knulla 70-åriga Agneta Fältskog (ABBA) när du själv är 30 år. Det är väl kanske en rolig grej först på fyllan men sen när man tänker på hennes skrynkliga fitta börjar man ångra sig och känner sig våldtagen för hon tog för sig rejält

Jo, jo. Och nu när jag tänker efter så måste det ju vara precis så det ligger till. Vem ringer försvararen och berättar lösningen? Fria Lambertz...
Citera
2021-03-12, 01:06
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kvinnans ord anses vara bevis och om hon har spridit sitt ord till andra innan hon anmäler så anses bevisningen vara stark.

https://youtu.be/KXN0qMdb264?list=PLs8dpMB0VRLoOfuR2HOXfSdCuYyvDJep d&t=570
Det räcker inte med att en eller flera personer återupprepar målsägandes berättelse för att det ska bli fällande dom.

NJA 2010 s. 671

Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Efter en "rökpaus" (på balkongen tillsammans)i den s.k. våldtäkten startade hon sin mobil och spelade in när Glenn fortsatte att ta på henne, rummet intill låg Glenns sambo Monika, varför inte bara skrika, det fallet borde du läsa in.

Detta fallet tror jag att GL är fullständigt skyldig och hoppas att han åker dit rejält.

(Varför jag tog upp GS fall var bara som svar till en annan skribent.)
Jag läser gärna domen om jag får tag på den. Det är alltid bäst att gå till källan när man diskuterar.
Kan det ha handlat om frozen fright i det fallet?

Det ska bli intressant att läsa FUPen när den kommer. Just nu vet jag inte vad jag ska tro. För mig var det en chock att Lambertz blivit häktad misstänkt för våldtäkt. Om han är skyldig hoppas jag naturligtvis att han blir fälld.
Senast redigerad av Sandkaka 2021-03-12 kl. 01:11.
Citera
2021-03-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreigner
Snälla. När ska dårar som du lära sig att hålla käften? ”Våldtagen”. Suck. Varför är han häktad då tror du?

För oskyldiga har ju aldrig suttit häktade menar du?
Citera
2021-03-12, 01:08
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Hur sannolikt är det att hon ljugit ihop hela händelseförloppet för att skyla över att hon faktiskt ville ha sex med honom?
Som Erik Axel Karlfeldt skrev:
"Blott en gång om året ömsar ormen skinn, men åtta dar i veckan byter flickan sinn."

Det kan mycket väl vara så att hon absolut inte ville innan hon åkte hem till GL och under middagen, men att hon ville efter lite vin, smicker och smekningar, men sedan absolut inte ville dagen efter. Sådant händer – även män.

Och som jag skrev, kan kommunikationen med en väninna eller polisen, där hon söker sympati för sin situation och upplevelse leda till att någon annan får intrycket eller bara misstänker att hon blivit våldtagen och gör en anmälan, som hon sedan dras med i mer eller mindre frivilligt – som den där kvällen.
Jag har läst om sådana fall där kvinnan/flickan först inför rättegången inser fullt ut att det inte bara är en sak mellan henne och polisen, utan att någon faktiskt kan få sitt liv förstört av en i stort påhittad historia och då erkänner att hon ljugit och/eller överdrivit.

https://norrahalland.se/doms-for-falsk-valdtaktsanklagelse/
https://www.hbl.fi/artikel/24-arig-kvinna-domd-for-falsk-angivelse/
Citera
2021-03-12, 01:08
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Fyfaaan vad sjukt ju!!!!!

Man blir mörkrädd!

Kolla även upp antalet anmälda våldtäkter och personer lagförda för brott
Citera
2021-03-12, 01:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det räcker inte med att en eller flera personer återupprepar målsägandes berättelse för att det ska bli fällande dom.

NJA 2010 s. 671

Jo i praktiken räcker det i Sverige om kvinnan kan berätta sin historia trovärdigt och inte kan motbevisas. Det är alltså i praktiken omvänd bevisbörda i dessa fall, mannen måste kunna bevisa sin oskuld för att inte bli dömd.
Citera
2021-03-12, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Han har ju hävdat att "ingenting har skett emot hennes vilja". Det är ju, som jag ser det, ett medgivande om att någonting ändå har skett. Så han är nog körd, skulle jag tro. Och kanske lika bra det, han ger irl intryck av att kunna vara en snuskgubbe. Brukar småvissla för sig själv, något undanglidande, i kassakön när man kollar in honom. Liksom "tralla la la la, jag är ingen speciell person". Ja, ja. Det är svårt att beskriva men hoppas ni fattar vibbarna han ger.

Ja alltså han medger ju vissa nödvändiga omständigheter, men samma princip jag beskrev gäller för de tvistiga omständigheterna, är min uppfattning. Jag motsäger inte heller att den troligaste hypotesen är att kvinnan talar sanning. I de flesta andra måltyper dömer man dock inte efter den hypotes som är mest sannolik utan man har lite högre krav på den bevisning som åklagaren ska prestera.
Citera
2021-03-12, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGazella
Är du på riktigt? Hur kan man ens med att uttrycka sig som du gör? SÅ tydligt att du själv är personligt engagerad i detta, har du själv horat runt och legat med tjejer och blivit anklagad eller? Säger mer om DIG än någon kvinna. Borde inte bli provocerad men jag blir det ändå. Som kvinna blir man så jävla trött på att läsa tråd efter tråd här fylld av kvinnohat. Var är ert problem? Svårt att få tjejer? Eller kan det vara så att det egna låga intellekt gör att ni umgås och drar till er samma typ av tjejer😩🤢🤯
Dina åsikter är just det, bara dina ruttna åsikter helt utan fakta.
Nästan alla har psykiska problem, ljuger och har inga pengar🤔 Du pratar nog om dig själv, för fakta är inget du sysslar med. Hjälp, jag önskar dig verkligen lycka till med dina relationer för det behövs. Gå över till killar så blir det succe!

Som tur är så vet jag att det finns mängder av bra, smarta män. Hade man utgått från de puckade åsikter man läser här så hade man HELT givit upp hoppet om män

Snarare du som är pucko "alltid tro på kvinnan", finns mängder av skäl varför hon ljuger, har du satt foten i en domstol inser du varje målsägande ljuger i varierande mängder, förvisso ibland om saker som saknar betydelse för målets utgång.

- Kvinnan kan vilja ha skadestånd på 100 000 kronor för våldtäkt (ekonomiskt skäl att ljuga)
- Kvinnan kan vilja boosta karriären, få stöd av andra kvinnor, få anställning av kvinnor (karriärsskäl att ljuga)
- Kvinnan kan vilja sjukskriva sig ifrån jobbet (lata skäl att ljuga)
- Kvinnan vill inte riskera horstämpel inom juristyrket efter sex (skylla ifrån sitt horbeteende)

Sen kan även hämndmotiv till att ljuga finnas, eller rent politiska motiv till att ljuga finnas.

Sen kanske man inte rakt av ljuger, men överdriver gör alla i sin polisanmälan, sen när de hamnar i domstol brukar målsägande ta tillbaka delar eller hela av anmälan när dom vet det är straffbart att ljuga

Om du är kvinna överdriver du sex till våldtäkt om du har skäl till det. Sen i domstolen med korten på borden kan de va att man inte alls hör samma berättelse längre

Är nämligen skillnad att berätta vad som hände till ens väninnor eller psykolog samt polisen -- där kan man ljuga sönder och slippa svåra frågor. Sen i domstol framför en domare och nämndemän blir det större press på ärlighet och svåra frågor ifrån försvaret.

Brudar brukar i polisutredningar göra som så att dom först och främst, överdriver sönder i sin polisanmälan för att få uppmärksamhet av polisen och att polisen utreder deras anmälan. Ok?

Sen i domstolen får brudarna backa ifrån sin anmälan i stora delar och ta tillbaka stora delar osv osv som varit helt felaktiga.
Citera
2021-03-12, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamaZotero
Inte på samma sätt. Men visst kan dom sparkas på längre sikt, genom politiken.

Uhm... Politiken...? Nä.

Du blandar ihop domare/rådmän med nämndemän nu.
Citera
2021-03-12, 01:14
Medlem
Såklart GL är skyldig. våldtäckter görs av psykiskt sjuka personer. GL är det. Alla som är insata i Quick målet vet det.
Citera
2021-03-12, 01:16
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tog det två månader för kvinnan att upptäcka att hon blev "våldtagen"?
Nej.
Åklagaren har arbetat två månader med att samla bevis och argument som hon anser räcka för rättegång.
Citera
2021-03-12, 01:17
Medlem
Citat:

NJA 2010 s. 671

Haha, valde du fallet efter referenten?

Jag skulle dock säga att den där domen delvis har förlorat sin aktualitet och att ett par domar som kom häromåret är mer representativa. Minns inte om det var i NJA 18 eller 19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in