2021-03-12, 00:07
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Nej!
Vad snackar du om? GL har publicerat artiklar om juridik i flera decennier. Här är en artikel från Svensk Juristtidning publicerad '86: https://svjt.se/svjt/1986/225.

GWs CV bör väl lämpligen diskuteras i en annan tråd kan jag tycka.
Citera
2021-03-12, 00:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Nja, ord mot ord plus sk stödbevisning är de formella kriterierna, exempelvis vittnesmål någon som kvinnan har berättat samma berättelse för. I ett fall där målsägandens berättelse inte är särskilt detaljrik borde sådan stödbevisning egentligen inte öka sannolikheten för det inträffade (nu är jag ingen matematiker, men jag kan inte se hur det skulle kunna vara fallet) på ett relevant sätt; men min uppfattning är att praxis följer formella kriterier – det ska finnas stödbevisning som åtminstone inte är motsägelsefull, och då har man uppnått beviskraven. Det är vad man inom juridiken brukar kalla legal bevisteori, som avskaffades vid processreformen men, i detta sammanhang ironiskt nog, återinförts av HD ”bakvägen”. Man har så att säga minskat bevisvärderingen och ersatt denna med några rutor man kan kryssa i.

Stödbevisningen är just att kvinnan har berättat sin historia för en väninna. Det enda som finns är alltså just en trovärdig historia från kvinnan som inte kan motbevisas.
Citera
2021-03-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Stödbevisningen är just att kvinnan har berättat sin historia för en väninna. Det enda som finns är alltså just en trovärdig historia från kvinnan som inte kan motbevisas.

Och hur fan vet du att den inte kan motbevisas?

Att bli häktad i Sverige är väldigt lätt.
Citera
2021-03-12, 00:11
Medlem
Citat:

Exakt. Det är precis det jag menar med att det finns ett krav på stödbevisning, men att det väsentliga inte är att bevisningen ger tillräckligt stöd ur en sannolikhetssynpunkt, utan att det är råkar vara sådan bevisning som kategoriskt är att hänföra till begreppet stödbevisning.
Citera
2021-03-12, 00:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Kvinnans berättelse är trovärdig eftersom den kan vara sann då den inte kan motbevisas.

https://youtu.be/KXN0qMdb264?list=PLs8dpMB0VRLoOfuR2HOXfSdCuYyvDJep d&t=570
Jag skulle nog säga att kvinnans berättelse är trovärdig eftersom hon anmälde honom. Betänk att de har haft kontakt länge, att han varit som en "extrapappa" för henne o.s.v. Något som kan sägas beläggas av att han bjuder hem henne att fira julafton med honom, på tu man hand antar jag.

Hur är egentligen hans civilstatus? Jag har länge undrat. Han är skriven i Luthagen tror jag, men ses ofta på buss 7, där han brukar kliva av i Norby. Jag har ofta funderat på vad han gör där och gissat på barnbarn, en exfru eller kanske något pök. Likaså ses han väl ofta i Gottsunda för att vara skriven i stan. På Willys köpte han bland annat godis i julas, därför min tanke om barnbarn (men även tonårstjejer och unga kvinnor gillar ju godis).

Alltså, att hennes anmälan bygger på sanning tycker åtminstone jag verkar vara rimligare än att hon skulle vara en kallhamrad, beräknande student som planerat detta länge.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2021-03-12 kl. 00:16.
Citera
2021-03-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltstenarna
Nu ska man inte lita på kvinnor men vi har här att göra med en sosse politruk som ridit höga hästar med sin sossenarcissism så nu får han allt svetas lite nu på sitt judearsle.

Är GL jude ? Någon som vet om GL är omskuren eller inte ?
Det borde i så fall kvinnan hållit reda på.GL kanske klarar sig på att det saknas teknisk bevisning, eller en DNA-fri ituklippt kondom ?
Citat:
Ursprungligen postat av RamaZotero
Hur menar du

Rättsväsendet kluddat med åtalet som aldrig blev av mot Julian Assange i så många år.
Jag menar att det är rätt åt dem allihopa att ha blivit uppslukade av konstiga feministiska idéer.
På det viset är det ju KARMA
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det förekommer oftare än man tror att kvinnor hittar på våldtäkter och sexuella trakaserier för att få skadestånd. Här är ett färskt exempel från Storbritannien:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9350959/Crispin-Odey-takes-stand-admit-making-pass-junior-banker-denies-indecent-assault.html

Finns väl till och med fall där den påstådda GM befann sig på helt annan plats vid det påstådda dådet.

Citat:
Ursprungligen postat av schartau
Vad konstigt att (S)(V)T, SR m fl inte nämner att "toppjuristen" är sprungen ur socialdemokratin. Aktiv i SSU i sin ungdom och sedan en karriär bara tack vare sin politiska läggning.
Det är inte svårt att bilda sig en egen uppfattning om honom när man läser på lite om hur han "utredde" Quick-fallet. Som jurist kan han ju inte ens tyckt själv att det: "finns utomordentligt övertygande bevis om Bergwalls skuld". Ren skandal redan då.
Ja, vad säger man? KARMA!

Jo, det tyckte Göran Lambertz (GL) nog, att Bergwall var skyldig. Det skriver ju också GL om.
Eftersom det påstods ju att polisutredningen såg välgjord ut.
Med många vinklingar på att det var rätt GM.
Fast det mesta var påhittat.
Ja utan teknisk bevisning alls.
Inte så lätt att sätta sig in i ihåligheter i argumentationen.
Som domare så är din uppgift bara att lyssna på åklagarens argumentation plus advokatens försvarstal.
Så på det viset så hade ju Göran Lambertz ryggen fri.

Du kan vanligen inte som domare komma att kräva att Polisen ska göra ytterligare utredningsarbete. Eller som domare sitta själv och dra i trådarna, och kräva tex allt fler DNA-prover, whatever.
Det är åklagarens och advokatens jobb att begära ytterligare utredningsarbete.
Om inte Polisens utredning räcker.

Teorier om alternativa gärningsmän förekommer ofta i USAs TV deckarserier.
Men i en hel del fall kan man utesluta alternativa gärningsmän just för att det inte fanns någon sådan alls vid tidpunkten och platsen vid det påstådda dådet.

Göran Lambertz ska dock ha credd för att han ansåg att det han hade fått se i utredningsmaterialet, angående Sture Bergwall, det räckte för fällande domar då.
Utifrån domarens perspektiv så var det ett riktigt beslut då, i alla fall.

Sorglig historia, och mycket riktigt som Hannes Rådström fick nys om att det fanns stora "hål" i utredningen. Bla att teknisk bevisning saknades helt.
Inte så lätt att se.
Det är ju ett omfattande material.
Jag vet inte om Hannes Rådström kollat igenom allt, hade han inte hjälp ?
Måste ju varit ett skitdrygt jobb.
Troligen hade han en insiderinfo inifrån tex Polisen, tex annan avdelning
om att utredningen hade stora brister som knappt syntes.
Vilken murvel skulle lägga ner så mycket jobb om det inte fanns en väldigt säker källa på att
utredningarna var BS ?

Det var nämligen så att utredningarna kring Sture Bergwalls dåd såg ut att vara välgjorda vid en första anblick. Inte tu tal om saken. Därför tyckte väl åklagaren att det räckte för att väcka åtal.

Synd att det gick som det gick.
Men otroligt lyckosamt att någon murvel intresserade sig för fallet.
Det kommer att gå till svensk kriminalhistoria.
Faktiskt så borde Hannes Rådströms bok översättas till tex engelska.Och kan bli en kommande storsäljare. För tex juridik-studenter.
Senast redigerad av DrSvenne 2021-03-12 kl. 01:13.
Citera
2021-03-12, 00:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Och hur fan vet du att den inte kan motbevisas?

Att bli häktad i Sverige är väldigt lätt.

Av det som kommit fram hittills är det extremt svårt att se hur den historien ska kunna motbevisas. Hon säger att hon somnade full med kläderna på och vaknade när han hade sex med henne. Hur ska detta gå att motbevisa såvida han inte har en filminspelning av kvällen vilket är osannolikt.
Citera
2021-03-12, 00:20
Medlem
Citat:
Av det som kommit fram hittills är det extremt svårt att se hur den historien ska kunna motbevisas. Hon säger att hon somnade full med kläderna på och vaknade när han hade sex med henne. Hur ska detta gå att motbevisa såvida han inte har en filminspelning av kvällen vilket är osannolikt.

Är det så enkelt att bli fälld för våldtäkt i Sverige?

Krävs det bara att man som tjej säger att man somnade full, och vaknade av att en man hade sex med henne? Vaknade hon inte av att han tog av henne kläderna?

Är inte så insatt i sånt här, ska tilläggas.

Kan ju lika gärna ha hittat på skiten ju.
Citera
2021-03-12, 00:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag skulle nog säga att kvinnans berättelse är trovärdig eftersom hon anmälde honom. Betänk att de har haft kontakt länge, att han varit som en "extrapappa" för henne o.s.v. Något som kan sägas beläggas av att han bjuder hem henne att fira julafton med honom, på tu man hand antar jag.

Hur är egentligen hans civilstatus? Jag har länge undrat. Han är skriven i Luthagen tror jag, men ses ofta på buss 7, där han brukar kliva av i Norby. Jag har ofta funderat på vad han gör där och gissat på barnbarn, en exfru eller kanske något pök. Likaså ses han väl ofta i Gottsunda för att vara skriven i stan. På Willys köpte han bland annat godis i julas, därför min tanke om barnbarn (men även tonårstjejer och unga kvinnor gillar ju godis).

Alltså, att hennes anmälan bygger på sanning tycker åtminstone jag verkar vara rimligare än att hon skulle vara en kallhamrad, beräknande student som planerat detta länge.

Kvinnans ord räcker alltså enligt dig och det är så rätten resonerar också om historien är rimlig och inte kan motbevisas. I praktiken innebär detta att en kvinna som är någorlunda smart kan få en man fälld om hon bara kan lyckas få mannen att spendera tid med henne i samma bostad utan vittnen och sedan kan hitta på en historia som håller ihop.
Citera
2021-03-12, 00:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Är det så enkelt att bli fälld för våldtäkt i Sverige?

Krävs det bara att man som tjej säger att man somnade full, och vaknade av att en man hade sex med henne? Vaknade hon inte av att han tog av henne kläderna?

Är inte så insatt i sånt här, ska tilläggas.

Kan ju lika gärna ha hittat på skiten ju.

Jag har gett nedanstående länk tidigare där du får bra info om vad som krävs:

Citera
2021-03-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Är GL jude ? Någon som vet om GL är omskuren eller inte ?
Det borde i så fall kvinnan hållit reda på.GL kanske klarar sig på att det saknas teknisk bevisning, eller en DNA-fri ituklippt kondom ?

Rättsväsendet kluddat med åtalet som aldrig blev av mot Julian Assange i så många år.
Jag menar att det är rätt åt dem allihopa att ha blivit uppslukade av konstiga feministiska idéer.
På det viset är det ju KARMA

Finns väl till och med fall där den påstådda GM befann sig på helt annan plats vid det påstådda dådet.

Jo, det tyckte Göran Lambertz (GL) nog, att Bergwall var skyldig. Det skriver ju också GL om.
Eftersom det påstods ju att polisutredningen såg bra ut.
Med många vinklingar på att det var rätt GM.
Fast det mesta var påhittat.
Ja utan teknisk bevisning alls.
Inte så lätt att sätta sig in i ihåligheter i argumentationen.
Som domare så är din uppgift bara att lyssna på åklagarens argumentation plus advokatens försvarstal.
Så på det viset så hade ju Göran Lambertz ryggen fri.

Du kan vanligen inte som domare komma att kräva att Polisen ska göra ytterligare utredningsarbete. Eller som domare sitta själv och dra i trådarna, och kräva tex allt fler DNA-prover, whatever.
Det är åklagarens och advokatens jobb att begära ytterligare utredningsarbete.
Om inte Polisens utredning räcker.

Teorier om alternativa gärningsmän förekommer ofta i USAs TV deckarserier.
Men i en hel del fall kan man utesluta alternativa gärningsmän just för att det inte fanns någon sådan alls vid tidpunkten och platsen vid det påstådda dådet.

Göran Lambertz ska dock ha credd för att han ansåg att det han hade fått se i utredningsmaterialet, angående Sture Bergwall, det räckte för fällande domar då.
Utifrån domarens perspektiv så var det ett riktigt beslut då, i alla fall.

Sorglig historia, och mycket riktigt som Hannes Rådström fick nys om att det fanns stora "hål" i utredningen. Bla att teknisk bevisning saknades helt.
Inte så lätt att se.
Det är ju ett omfattande material.
Jag vet inte om Hannes Rådström kollat igenom allt, hade han inte hjälp ?
Måste ju varit ett skitdrygt jobb.
Troligen hade han en insiderinfo inifrån tex Polisen, tex annan avdelning
om att utredningen hade stora brister som knappt syntes.
Vilken murvel skulle lägga ner så mycket jobb om det inte fanns en väldigt säker källa på att
utredningarna var BS ?

Det var nämligen så att utredningarna kring Sture Bergwalls dåd såg ut att vara välgjorda vid en första anblick. Inte tu tal om saken. Därför tyckte väl åklagaren att det räckte för att väcka åtal.

Synd att det gick som det gick.
Men otroligt lyckosamt att någon murvel intresserade sig för fallet.
Det kommer att gå till svensk kriminalhistoria.
Faktiskt så borde Hannes Rådströms bok översättas till tex engelska.Och kan bli en kommande storsäljare. För tex juridik-studenter.

GL verkade verkligen inte var helt psykiskt frisk när han försökte försvara utredningen mot Quick.
Citera
2021-03-12, 00:24
Medlem
Citat:
Jag har gett nedanstående länk tidigare där du får bra info om vad som krävs:

Fyfaaan vad sjukt ju!!!!!

Man blir mörkrädd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera