Citat:
Ursprungligen postat av
Robert-Arsleberg
Bra sammanfattning! Har du möjlighet att uppge källa till informationen?
Oroade kollegor, vänner och lite annat. Med ett (1) inlägg har man förstås inte mycket till förtroende på Flashback. Vad jag förstår så tillåts inte dokument om EA och hennes identitet(er) att postas i forumet. PM får man väl inte skicka eller ta emot som ny medlem?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Det stämmer inte att det skulle vara mycket svårt att bli tvångsvårdad i Sverige. Det är tvärtom vanligt inom den psykiatriska slutenvården. Du vet inte vad du pratar om.
Edit. Du vet väl att det är brottsligt att olovligen läsa någons journal? Gör inte det.
Det stämmer inte. Det är mycket svårt att bli tvångsvårdad i Sverige. Har mycket att göra med de enorma resurser som krävs för att tvångsvårda någon 24/7/365. Det kostar även som ni kan förstå enorma summor. Ett nyligt exempel är den vidriga Afghanen i Vetlanda. Mådde psykiskt dåligt men trots att han blev körd till akuten innan dådet så skickades han ut i samhället. Ska man vara ärlig, och det ska man, så är det förstås svårt att bedöma hur psykiskt störd en person är när detta ska bestämmas under en begränsad tid.
Ett annat exempel är, eller var, min vän brottaren Mikael Ljungberg. Thomas var världens snällaste och skulle förstås aldrig skada någon annan. Han mådde extremt dåligt på slutet men det var inte möjligt att få tvångsvård. Eller, jag räknar inte sista dagarna. Det finns många andra exempel men tvångsvård är svårt att "få". Och det är väl naturligt att det är på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackfollower
Det är inte tvångsvård om patienten accepterar inläggning.
Ursäkta om jag var otydlig. EA blev intagen för tvångsvård. Inte frivilligt. Efter en tid på psyket så beslutades det om fortsatt tvångsvård och EA motsatte sig inte detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Är du säker på årtalen?
Det finns nämligen bilder på EA från modelljobb 2012, dessutom var hon väl ihop med blivande maken LS 2013-2015?
Rejäl första-post oavsett! Välkommen.
Jag är säker på årtalen. Vad jag vet var hon hela tiden på psykavdelningen i Farsta. Jag har ingen info om permissioner men det låter inte sannolikt i hennes dåvarande tillstånd. EA blev intagen för tvångsvård i januari 2012. Då beslutades om tvångsvård under sex månader, eller så var det möjligtvis fyra månader. Efter denna bestämdes att tvångsvård skulle fortsätta eftersom hennes psykiska störning var väldigt allvarlig. Sedan förlängdes det ytterligare. Under början eller mitten av 2013 upphörde tvångsvården. Och det var då helvetet började för LS, DU och sedan GL.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provokatör
Enligt handlingar som jag läst har hon även haft ett annat efternamn, kan någon dra sig till minnes om hon tog Lektyrfotografens efternamn under giftermålet med honom?
/Provokatör
Jag har inte undersökt detta men det är möjligt. Jag tyckte det var konstigt att hon ändrade sina förnamn men jag har inte forskat mer i detta.
För mig är det självklart att EA är svårt psykiskt sjuk och behöver hjälp asap. Hon ska inte vistas i samhället. Har man en gång varit svårt psykiskt sjuk är det svårt att blir frisk igen. Viss förståelse finns för EA hur konstigt det än kan låta. Om man är svårt psykiskt sjuk så kan man ha en annan verklighet. EA kan möjligtvis var övertygad om att allt hon gör är helt korrekt och berättigat pga av sitt svåra psykiska tillstånd.