Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
I alla trådar som behandlar liknande händelser men där de inblandade är mindre kända drivs en betydligt mer konstruktiv diskussion. Då i avsaknad av alla drev som ses här.
Att några har ansett att EA stod i beroendeställning och även kallat henne klient har väl förhastat att göra med att hon vände sig till GL för rådgivning. Han har i något svagt ögonblick kallat sig bonuspappa men att han sett henne som en bonusdotter ser jag som uteslutet. Han försakar henne på ett par timmar efter att han förstått vad hon har gjort. Det fanns alltså inget djupare dem emellan. Det fanns ingen beroendeställning.
Jag välkomnar en konstruktiv och saklig diskussion 🙂
Till att börja med kan vi titta på Lambertz egna ord om deras relation:
Citat:
Jag skäms för att jag var otrogen mot min kvinna och jag skäms för att jag blev så berusad så att jag inte kunde stå emot den frestelse som det innebar när hon var här på julafton. De här tjejen som jag hade tagit hand om och försökt hjälpa. Hon var så ensam i världen. Jag kanske inte ska prata alltför mycket om henne. Det kan bli lite integritets-jobbigt kanske.
----
Men, jag skämdes som sjutton för att jag hade haft sex med henne. Som var en preson som jag var lite av fadersfigur för, va. Jag skämdes som sjutton för det. Nu gör jag det inte längre, för nu ser jag henne som skurken i dramat, så att säga, va. Men jag tyckte att det kändes jättejobbigt att jag hade gjort något så tokigt.
------
Och, jag hade den relationen till henne. Jag tänkte att hon är en av dom personer som jag hjälper. Jag har ett antal sådana personer som jag hjälper lite grann. Och, hon kom hem här till mig på julaftonen. För hon hade ingen annan stans att vara. Och då borde jag absolut ha avstått från det här som vi gjorde till slut.
(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)
Lambertz kallar sig själv "
lite av fadersfigur" och han "
skämdes som sjutton "för att ha haft sex med henne för den sakens skull. Han skäms också för att han varit otrogen. Han säger att han tagit hand om henne och försökt hjälpa. "
Hon var så ensam I världen".
Jag rekommenderar alla som är intresserade att läsa
hela transkriptionen i länken.
Det fanns ingen beroendeställning mellan dem i juridisk mening, men det är fel att säga att det inte fanns något djupare mellan dem. Det är uppenbart både av Lambertz ord och hennes att de hade en rätt nära relation till varandra. Lambertz kallar sig lite av en fadersfigur, vilket jag tolkar som att han inte tyckte att de var jämbördiga. Därav hans känslor av skam. Innerst inne vet han ju med sig att han gjorde ett övertramp som hade sex med MÄ. Inte ett juridiskt övertramp utan ett psykologiskt och mänskligt övertramp.
MÄ har sagt att hon litade fullständigt på Lambertz. Vet inte om hon sagt något om att hon såg honom som en fadersfigur, men hon hade oaktat det ett stort förtroende för honom. Hon kanske såg honom som en snäll och harmlös äldre man. Kanske kände hon sig djupt sviken av att han ville ha sex med henne. Därav det som hände sedan. (nej, jag tror inte att MÄ är särskilt beräknande utan tvärtom rätt klantig i sina försök att styrka våldtäkten)
Citat:
Ursprungligen postat av
PooSausage
https://stoppapressarna.se/svenskt/goran-lambertz-nya-avslojanden-om-juridikstudenten
Du har fel med andra ord. Det var Göran som var den som var "packad". Det var därmed hon som var "in charge" och inte tvärtom som du hävdar.
Det är inte Lambertz egen uppfattning. Han kan inte ha varit packad eftersom han minns kvällen väldigt väldigt klart:
Citat:
Och min berättelse är gudskelov väldigt, väldig, väldigt klar och i mitt minne. Jag har ett antal väldigt tydliga minnen om hur det var. Och jag antar att det fällde utslaget till slut.
Någon av dem ljuger om berusningsnivån. Kanske gör båda det. Kanske bara en av dem. Det är ännu så länge inte klarlagt.