• 1
  • 2
2021-03-07, 05:56
Medlem
Olyckan inträffade på tisdagen inuti Public University of El Alto (Universidad Pública de El Alto)
Universitetet är beläget i det sydamerikanska landet Bolivia i staden El Alto.

Under en protest på universitetet ses en stor folksamling av elever på ett högt beläget våningsplan. Protesten äger rum på våning fyra och är beläget 16.7 meter över bottenplan.

Runt våningsplanens kanter löper ett räcke. Detta räcke ger vika för publikens tryck och resulterar i att elva-tolv elever faller från den 16.7 meter höga höjden.

Sju av dem faller till bottenplan och avlider.
Fyra-fem elever faller till underliggande våningar och vårdas efter på sjukhus.

Videos finns av olyckan på Youtube i flera olika vinklar.
Jag vill varna för starka bilder:

https://youtu.be/4ng92RwcFTM (står fem döda men enligt uppgift handlar det om sju dödsfall)

https://youtu.be/F2vdaugFl3M

https://youtu.be/aKwgDaV06cA

Det där räcket ser väldigt billigt ut. Talade med en som arbetar med att sätta upp sådana räcken och han sade att det ser ut som ett räcke i aluminium och att även ljudet av metallen gjorde ett sådant ljud aluminium skulle ha.

Vidare sade han att detta räcke inte verkar vara hopsvetsat utan att det är aluminiumrör som sitter ihop genom att föras in i varandra. Hur räcket böjer sig strax innan ser ut som en böjlig metall som aluminium.

Videon är lite grynig men tycker det ser ut som att räcket inte ''knäcks/bryts'' utan mer som att böjningen i mitten gör att rören lossnar från hörnet och sedan faller hela räcket.

Alltså böjningen av rören orsakar ju en förkortning av rören och kan leda till att kopplas ifrån.
Kanske kan vara så. Iallafall ser det otroligt undermåligt ut att ha ett sådan räcke kring kanterna. Borde väl för tusan sitta en solid vägg eller ett extremt starkt räcke runt om istället kan man tycka.

Vad är er analys utifrån vad ni kan se/höra?

Sedan anser jag att dem ansvariga för denna tragiska olycka till 100 % är skolan, inte eleverna.
Skolan ska agera ansvariga för att säkerhetsprotokoll följs.

I detta fall menar jag på att eleverna inte skulle tillåtits samlas i en sådan stor folksamling på en sådan uppenbart riskfylld plats. Vidare menar jag även att skolan borde sett till att skolområdet(räcke inkluderat) håller måttet rent säkerhetsmässigt.

Att elever inte hade lyssnat på lärare och rektor om dem blev tillsagda är möjligt det vet jag ingenting om i detta fall. Här behöver man knappast tvinga dem avbryta protesten utan kan istället hänvisa eleverna att hålla den på en säker plats istället, så jag menar.

Det är ett modernt problem att lärare och andra i auktoritära befattningar inte längre lyssnas på som förr. Att auktoritet inte lyssnas på i sammanhang av direkt livsfara är då väldigt beklagligt Vi vet dock inte om så var fallet här utan jag talar rent generellt om problematiken kring auktoritet.

För att spekulera lite, dem(skolan) kanske försökte skingra folkmassan och inte kunde det. Kan inte då polis tillkallas eller är jag naiv nu? Med facit i hand tycker jag inte jag är det.

Inser ju att polis(särskilt i ett så brottsdrabbat land som Bolivia) måste prioritera annat. Vakter på skolan då? Ja dom ska ju ha lön och skolan verkar knappast vara rik på pengar. Vad hade kunnat förhindra detta anser ni?

Anser ni att eleverna som höll i protesten får skylla sig själva eller borde skolan hållas ansvariga? Eftersom detta är i landet Bolivia som är ett mycket fattigt land får man anta att dem valde det billigaste räcket för att spara pengar eller åtminstone inte brydde sig tillräckligt för en genuin säkerhetsinspektion då det skulle framkomma att dem då skulle behöva punga ut pengarna.

Nu lär ju skolan bli stämda till tänderna av dem hjärtekrossade föräldrarna så dem förlorar mer än vad dem hade behövt betala för en godkänd säkerhet på området. Och trots skadestånd får föräldrarna aldrig se sina barn igen.
Senast redigerad av narniafinnsinte 2021-03-07 kl. 06:30.
Citera
2021-03-07, 07:05
Medlem
Vilken tråkig vinkel du vill diskutera kring händelsen.

Det intressanta här var ju att det var män som lyfte upp en kvinna som var halvvägs ner mot en säker död medan kvinnor sprang runt och skrek helt hysteriskt. Vad kan man lära sig av det? Jo, att när "shit hits the fan" så är det män som löser grejer medan kvinnor är helt odugliga (vilket förvisso många män är i sådana situationer också men det är enbart män som löser någonting). Notera även att man inte ser några som hinner fram till offren innan videon tar slut. Istället står folk och filmar och travar runt.

Att klaga på att räcken inte håller måttet är för övrigt efterblivet. Ungefär som att gå tillbaka till bilhandlaren och klaga på att bilen inte klarat av en frontalkrock i 200 km/h och nu är obrukbar.
På samma vis är inte räcken heller gjorda för att klara krafter med några hundra pers som står runt omkring och trängs och lägger tyngd på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Det är ett modernt problem att lärare och andra i auktoritära befattningar inte längre lyssnas på som förr. .

Det är ju precis tvärtom. Om någonting har världen blivit mesigare med fler bortskämda snorungar. Finns en anledning varför det här blivit en populär meme:

https://i.pinimg.com/originals/79/24...be65210c55.jpg
Senast redigerad av trevliggrabb 2021-03-07 kl. 07:11.
Citera
2021-03-07, 07:15
Medlem
Även om man visste att en olycka skulle ske så såg det fullkomligt livsfarligt ut, att man kunde förvänta sig att något illa skulle ske. Rangligt räcke på 25-20 meters höjd rakt ner!

Jag hade ALDRIG lutat mig mot det räcket om jag stod ensam på hela våningsplanet!

Anser att studenterna får skylla sig själva.

Noterar även att kvinnorna i total panik medan männen i stundens hetta agerar och drar upp kvinnan som var på väg att falla ner.
Citera
2021-03-07, 07:17
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Olyckan inträffade på tisdagen inuti Public University of El Alto (Universidad Pública de El Alto)
Universitetet är beläget i det sydamerikanska landet Bolivia i staden El Alto.

Under en protest på universitetet ses en stor folksamling av elever på ett högt beläget våningsplan. Protesten äger rum på våning fyra och är beläget 16.7 meter över bottenplan.

Runt våningsplanens kanter löper ett räcke. Detta räcke ger vika för publikens tryck och resulterar i att elva-tolv elever faller från den 16.7 meter höga höjden.

Sju av dem faller till bottenplan och avlider.
Fyra-fem elever faller till underliggande våningar och vårdas efter på sjukhus.

Videos finns av olyckan på Youtube i flera olika vinklar.
Jag vill varna för starka bilder:

https://youtu.be/4ng92RwcFTM (står fem döda men enligt uppgift handlar det om sju dödsfall)

https://youtu.be/F2vdaugFl3M

https://youtu.be/aKwgDaV06cA

Det där räcket ser väldigt billigt ut. Talade med en som arbetar med att sätta upp sådana räcken och han sade att det ser ut som ett räcke i aluminium och att även ljudet av metallen gjorde ett sådant ljud aluminium skulle ha.

Vidare sade han att detta räcke inte verkar vara hopsvetsat utan att det är aluminiumrör som sitter ihop genom att föras in i varandra. Hur räcket böjer sig strax innan ser ut som en böjlig metall som aluminium.

Videon är lite grynig men tycker det ser ut som att räcket inte ''knäcks/bryts'' utan mer som att böjningen i mitten gör att rören lossnar från hörnet och sedan faller hela räcket.

Alltså böjningen av rören orsakar ju en förkortning av rören och kan leda till att kopplas ifrån.
Kanske kan vara så. Iallafall ser det otroligt undermåligt ut att ha ett sådan räcke kring kanterna. Borde väl för tusan sitta en solid vägg eller ett extremt starkt räcke runt om istället kan man tycka.

Vad är er analys utifrån vad ni kan se/höra?

Sedan anser jag att dem ansvariga för denna tragiska olycka till 100 % är skolan, inte eleverna.
Skolan ska agera ansvariga för att säkerhetsprotokoll följs.

I detta fall menar jag på att eleverna inte skulle tillåtits samlas i en sådan stor folksamling på en sådan uppenbart riskfylld plats. Vidare menar jag även att skolan borde sett till att skolområdet(räcke inkluderat) håller måttet rent säkerhetsmässigt.

Att elever inte hade lyssnat på lärare och rektor om dem blev tillsagda är möjligt det vet jag ingenting om i detta fall. Här behöver man knappast tvinga dem avbryta protesten utan kan istället hänvisa eleverna att hålla den på en säker plats istället, så jag menar.

Det är ett modernt problem att lärare och andra i auktoritära befattningar inte längre lyssnas på som förr. Att auktoritet inte lyssnas på i sammanhang av direkt livsfara är då väldigt beklagligt Vi vet dock inte om så var fallet här utan jag talar rent generellt om problematiken kring auktoritet.

För att spekulera lite, dem(skolan) kanske försökte skingra folkmassan och inte kunde det. Kan inte då polis tillkallas eller är jag naiv nu? Med facit i hand tycker jag inte jag är det.

Inser ju att polis(särskilt i ett så brottsdrabbat land som Bolivia) måste prioritera annat. Vakter på skolan då? Ja dom ska ju ha lön och skolan verkar knappast vara rik på pengar. Vad hade kunnat förhindra detta anser ni?

Anser ni att eleverna som höll i protesten får skylla sig själva eller borde skolan hållas ansvariga? Eftersom detta är i landet Bolivia som är ett mycket fattigt land får man anta att dem valde det billigaste räcket för att spara pengar eller åtminstone inte brydde sig tillräckligt för en genuin säkerhetsinspektion då det skulle framkomma att dem då skulle behöva punga ut pengarna.

Nu lär ju skolan bli stämda till tänderna av dem hjärtekrossade föräldrarna så dem förlorar mer än vad dem hade behövt betala för en godkänd säkerhet på området. Och trots skadestånd får föräldrarna aldrig se sina barn igen.
Man kan som vuxen undra över varför dessa ungdomar samlas så många på sån liten yta ? Den samlade IQ:n måste definitivt minska dramatiskt ju fler ungar som samlas. Tragiskt och helt jäkla onödigt. Skulle även vara intressant att veta exakt vad för kulturmarxistisk övning som föranledde denna olycka?
Citera
2021-03-07, 07:22
Medlem
Deagle66s avatar
Här är en video utan åldersverifiering.

https://youtu.be/jstZVuoGo9o

Tragisk olycka.
Citera
2021-03-07, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacterial
Man kan som vuxen undra över varför dessa ungdomar samlas så många på sån liten yta ? Den samlade IQ:n måste definitivt minska dramatiskt ju fler ungar som samlas. Tragiskt och helt jäkla onödigt. Skulle även vara intressant att veta exakt vad för kulturmarxistisk övning som föranledde denna olycka?

Läste att det var något bråk om deras undervisningsavgift och det var ett möte längst upp och sen stod folk utanför mötet och skrek och var arga på grund av någon konflikt gällande det.

Men intressant ändå hur snabbt livet kan förändras. På loppet av 5 sekunder gick de från att stå och protestera på toppen av byggnaden till att ligga döda med mängder av frakturer på ett betonggolv på botten.
Citera
2021-03-07, 07:31
Medlem
Machiavellys avatar
Jag har alltid undrat varför/hur man dör av såna fall. Är det huvudet/hjärnan som krossas eller vad är det avgörande fatala i att falla?

Nu faller ju alla med huvudet före och överkroppen är ju den tyngsta delen/punkten, så de kan ju inte vända sig i luften. Men om man hade fallit rakt ner med benen först - hade man då kunnat överleva trots att fötter, smalben, knän, lår och höfter (kanske rygg med?) krossas?

Om huvudet är intakt så har jag svårt att se varför man skulle dö så där omgående som de gjorde.

Någon som kan upplysa mig?
Citera
2021-03-07, 08:21
Medlem
Självklart ska dem som agerade istället för att bara reagera applåderas här. Men glöm inte att dem som springer gör det av naturliga skäl. Ren självbevarelsedrift. Så jag dömer inte någon här.

Dem som står kvar och filmar vet inte hur dem ska reagera, till skillnad från min tid i skolan lever dessutom elever i sina telefoner idag ska allt filmas så jag personligen kan inte relatera..Men chock kan få människor att reagera irrationellt det är inget nytt. Dem är knappast blasé eller ovidkommande utan chockade tror jag och inget konstigt med det alls.

Jag skulle heller inte gått i närheten av det där uppenbart farliga räcket då jag innehar självbevarelsedrift. Jag tror så här: Dem var helt uppe i sin protest och glömde allt vad säkerhet är. Och som elev tror man nog att skolan är en säker plats där sådant här inte kan ske. En falsk trygghet. Dem trodde väl att skolan satt ett tillräckligt starkt skydd som inte kunde ge vika.

Jag förstår om man skyller på elevernas oförmåga att se faran där och då. Men jag vidhåller ändå att skolan har det slutgiltiga ansvaret att bryta upp folksamlingen då eleverna själva inte gjorde det. Samt att skolan borde ha förutsett sådana här olyckor och satt upp ordentliga skyddsbarriärer runt om, särskilt på dem höga höjderna.

Vad väntar dem sig? Elever är unga och har inte samma tänk som vi vuxna därför måste vi kunna förutse vad en ung person kan tänkas göra för farligt och vidta förebyggande åtgärder för deras egen skull.

Det är vuxna som får se till att dessa ungdomar tänker rätt, iallafall inom skolområdet. Utanför skolan är det deras eget och föräldrars ansvar men under skoltid på skolområdet är det faktiskt skolan som ansvarar.
Citera
2021-03-07, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DingDongDelux79

Noterar även att kvinnorna i total panik medan männen i stundens hetta agerar och drar upp kvinnan som var på väg att falla ner.

Ja, snacka om änglavakt, det där var nära ögat. Verkar ju har varit något slags bråk innan det gick åt pipan.
Citera
2021-03-07, 08:46
Medlem
Det är en som faller in på våningen under. Han hade lite flyt kan man säga. Det som orsakar att räcker brister är att två unga kvinnor startar en catfight. Båda dessa faller ned. En tragisk och hemsk händelse.
Citera
2021-03-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Vilken tråkig vinkel du vill diskutera kring händelsen.

Det intressanta här var ju att det var män som lyfte upp en kvinna som var halvvägs ner mot en säker död medan kvinnor sprang runt och skrek helt hysteriskt. Vad kan man lära sig av det? Jo, att när "shit hits the fan" så är det män som löser grejer medan kvinnor är helt odugliga (vilket förvisso många män är i sådana situationer också men det är enbart män som löser någonting). Notera även att man inte ser några som hinner fram till offren innan videon tar slut. Istället står folk och filmar och travar runt.

Att klaga på att räcken inte håller måttet är för övrigt efterblivet. Ungefär som att gå tillbaka till bilhandlaren och klaga på att bilen inte klarat av en frontalkrock i 200 km/h och nu är obrukbar.
På samma vis är inte räcken heller gjorda för att klara krafter med några hundra pers som står runt omkring och trängs och lägger tyngd på dem.

Det är ju precis tvärtom. Om någonting har världen blivit mesigare med fler bortskämda snorungar.
Finns en anledning varför det här blivit en populär meme:

https://i.pinimg.com/originals/79/24...be65210c55.jpg

Bortskämda av möjligheter men framförallt rättigheter. Deras rättigheter att inte bli bestraffade för olydnad samt lärarnas skyldighet att aldrig bruka våld eller få ryta ifrån med kraft leder till att elever styr lärare, inte tvärtom.

Förr hade elever respekt för lärare och var direkt rädda för att hamna i konflikt. Därmed lärde man sig respektera auktoritet. Så om en lärare förr sade till att en grupp skulle skingras gjorde den det också, för att slippa disciplinära konsekvenser.

Idag skulle elever bara flina om en lärare bad dem göra detsamma för dem vet att läraren saknar egentlig makt. Så ja förstår dilemmat jag målar upp. Att få en grupp elever att skingras idag är fan så mycket svårare.

Men ok. Räcket hade fortfarande kunnat ersättas med en solid jävla vägg runtom, det är åtminstone något skolan KAN påverka även om dem i dagens samhälle hindras av rättighetsdrevet att be dem skingras.

Och det är så fan heller samma sak som ditt Biltema exempel för övrigt En mur skulle klara MYCKET mer tryck än räcket. En mur hade pallat trycket med största sannolikhet så jag förstår inte vad du snackar om. Menar du att man inte ska göra allt för att säkerställa skolans område och förebygga olyckor? Tycker du att man bara ska låta sådana här olyckor att ske istället?
Citera
2021-03-07, 08:50
Avstängd
XX-Ambars avatar
Olyckor av den här typen händer konstant nere i den där skithålan av kontinent. Helt otroligt att folk aldrig lär sig, dessa var ju trots allt studenter men agerade ändå som idioter. De där länderna kommer aldrig att komma på fötterna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in