Citat:
Bra poäng där. Visst är det extremt lågt. Samt av undermålig stabilitet/material. Borde inte placerats ett räcke där överhuvudtaget utan en solid mur runt avsatserna. Att man kan sätta ett sådant här skiträcke på 16.7 meters höjd(!) kan jag aldrig begripa. Som du nämner bolivianer är generellt väldigt korta till växten. Dessa elever ser på grund av sin korta växt mycket yngre ut än vad de faktiskt är(21-23 år) Trodde först det var grundskoleelever innan jag läste att olyckan inträffade på ett universitet.
Ett antal individer inblandade har blivit gripna för att ha startat protesten/bråket som ledde till folkansamlingen. Olyckan hade dock inte kunnat ske om skolan hade byggt tillräckligt stabila avsatsskydd. I grund och botten tycker jag skolan ska hållas som främst ansvariga. Skolbyggnaden har brustit i att tillhandahålla en säker skolmiljö och möjliggjorde således olyckan.
Låt säga så här: Ett demonstrationståg av något slag promenerar och tjoar längs en gata i valfri stad. Plötsligt rämnar marken och människor i tåget ramlar ned och avlider. Är det då de som anordnat demonstrationens fel eller stadens/de som byggt gatans fel? Bådas? Ingens?
Det här med ansvarsbörda är högst intressant i sådant här fall. Vem anser ni har ansvaret? Och nu pratar jag inte om att marken rämnar under naturliga omständigheter som jordbävning o dylikt utan på grund av dålig konstruktion av gatan/marken etc.
Ett demonstrationståg ska väl godkännas för att få äga rum. Men säg den godkänns, de tågar, marken rämnar, avlidna. Har staden genom att godkänna tåget gått i god för att marken skall hålla? Eller är det en risk de får ta? Klart, om det är jordbävning eller något extremt förstår jag. Nu talar jag om undermålig konstruktion inte om naturlig destruktion.
Vet att exemplet är aningen extremt men i teorin, vem har ansvaret? Känns som att skolan vill slippa undan i detta fallet, och så även staden då universitetet fyller en viktig roll i deras samhälle. Lättare då att skylla allt på ett par individer. Skall bli intressant att se i vilken grad skolan hålls ansvarig för detta.
Ska tilläggas att denna ''protest'' inte blivit godkänd att hållas där olyckan skedde säger rektorn för universitetet.