Citat:
Ursprungligen postat av
FettoBob
Det skulle vara intressant att få rubrikens påstående och trådens innehåll granskad utav er. Här är min tankegång:
Hypotesen utgår ifrån att någonting har under alla omständigheter sitt ursprung ifrån någonting. Alltså kan någonting omöjligen ha sitt ursprung ifrån ingenting. Eftersom vi vet att någonting finns, tex ditt egna medvetande, kan vi dra slutsatsen att någonting finns utan början.
Däremot skulle jag inte påstå att den rumtiden vi befinner oss i har vart i rörelse utan början. Detta på grund av att en tidsintervall går att mäta i universum. I ett "existerande rumtid utan början" skulle ett tidsintervall inte kunna mätas.
För att ytterligare tankemässigt utveckla detta ser jag det som en möjlighet att universums första fysiska moment alltid har funnits, eventuellt i en typ av stilla 3D-bild. Det andra fysiska momentet i universum skulle kunna vara det minsta fysiska möjliga mätbara tidsintervallet ifrån det första fysiska momentet. Möjligen att våra mänskliga sinnen upplever utspelandet av dessa 3D-bilder som tidens flöde.
Så, om allting härstammar ifrån någonting utan början, har allting som finns och kommer att finnas alltid funnits. Detta innebär att vi lever i ett deterministiskt universum. Hänger du med i påståendet?
För att svara på trådens titel, jo, allt härstammar från nåt som finns.
Som du säger är "början" (och slut) sånt som sker inuti universum. Det är alltså olyckligt att tänka att universum har en början. Eller vad man nu vill kalla det "yttersta."
Tänk dig en saga nedskriven i en bok. När började sagovärlden? Händelser i sagan börjar och slutar inuti sagans tidslinje.