2021-03-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
Hehe. Existens kan vara ganska episkt, minst sagt. Vem vet vad som händer efter fysisk död?
Jag kan inte svara på det, eller ens fråga det.

Här är en fråga som iallafall går att svara på för vem som helst: Vad händer när man slutar tro på före och efter, helt och hållet?
Citera
2021-03-07, 20:09
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Så här är det, alla fysikens lagar och regler är en del av vårt universum, de uppstod tillsammans med det. Fanns det absolut ingenting så fanns det inte heller någon lag som hindrade en verkan att ske utan orsak.

En verkan behöver i samtliga fall en orsak för att hända. Att argumentera emot det, är som att argumentera emot rationalitet.
Citera
2021-03-07, 20:11
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag kan inte svara på det, eller ens fråga det.

Här är en fråga som iallafall går att svara på för vem som helst: Vad händer när man slutar tro på före och efter, helt och hållet?

Om jag skulle sluta tro på före och efter hade jag förmodligen endast levt i nuet, likt en upplyst svenne-munk. Du då?
Citera
2021-03-07, 20:22
Medlem
Citat:
En verkan behöver i samtliga fall en orsak för att hända. Att argumentera emot det, är som att argumentera emot rationalitet.
Varför behöver en verkan i samtliga fall ha en orsak för att hända? Att påstå att det bara är så utan att kunna förklara varför är motsatsen till rationalitet.
Citera
2021-03-07, 20:26
Medlem
Citat:
Om jag skulle sluta tro på före och efter hade jag förmodligen endast levt i nuet, likt en upplyst svenne-munk. Du då?
Jag väljer inte att sluta tro på före/efter genom att börja tro på andra saker.

Vad händer om man äter en glass? Det kan man förstås dryfta hur länge man vill.
Citera
2021-03-07, 20:31
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Varför behöver en verkan i samtliga fall ha en orsak för att hända? Att påstå att det bara är så utan att kunna förklara varför är motsatsen till rationalitet.

Synonymer till orsak är skäl, motiv, grund, anledning, upphov, källa, rot, etc. Synonymer till verkan är resultat, följd, effekt, konsekvens, verkning, etc. Ser du kopplingen till varför de behöver varandra för att kunna finnas?
Citera
2021-03-07, 20:37
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Jag väljer inte att sluta tro på före/efter genom att börja tro på andra saker.

Vad händer om man äter en glass? Det kan man förstås dryfta hur länge man vill.

Man blir vad man äter, sade Mr Freeze, och tog en rejäl tugga av piggelinen.
Citera
2021-03-07, 20:40
Medlem
Citat:
Synonymer till orsak är skäl, motiv, grund, anledning, upphov, källa, rot, etc. Synonymer till verkan är resultat, följd, effekt, konsekvens, verkning, etc. Ser du kopplingen till varför de behöver varandra för att kunna finnas?
Inuti universum, ser du något som är utanför orsak/verkan?
Citera
2021-03-07, 20:45
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Inuti universum, ser du något som är utanför orsak/verkan?

Nej! Gör du?
Citera
2021-03-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ja, jag ser att blir språkligt fel att kalla universums uppkomst från absolut ingenting för en verkan. Snarare var det en händelse utan orsak. Det finns ingenting som säger att en händelse behöver en orsak för att inträffa.
Citera
2021-03-07, 20:50
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ja, jag ser att blir språkligt fel att kalla universums uppkomst från absolut ingenting för en verkan. Snarare var det en händelse utan orsak. Det finns ingenting som säger att en händelse behöver en orsak för att inträffa.

Ge mig ett exempel på en händelse som inträffar utan orsak.
Citera
2021-03-07, 21:00
Medlem
Citat:
Nej! Gör du?
Nä. Att titta bakåt eller framåt i den här världen är som att en sagokaraktär tittar bakåt eller framåt i sin värld. Varken början eller slutet syns. Av goda skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in