2021-03-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://sverigesradio.se/artikel/misstankt-anhallen-for-flera-mordforsok

Mannen häktades av domstol efter att vanlig åklagare begärt honom häktad. Du kan väl säga till när säpo tar över.

18:40 idag: Både polis och SÄPO utreder eventuella terrormotiv. "Vi utesluter inte terrormotiv i detta läget".

Att han är häktad av "vanlig" åklagare är ingen motsägelse till detta.

Se så, spring nu ur från pojkrummet och hämta lite saft hos mamma.
Citera
2021-03-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En journalist som är beroende av sina läsares donationer riskerar att försöka ligga sina läsare till lags. Ganska mänskligt på ett sätt. Jag tror inte jag kommer få läsa något avslöjande av Lamotte om rasismen inom SD, exempelvis.
Absolut, man måste tillfredställa sin publik för att de ska återvända. Är det skillnad på om de kunderna betalar via swish, annonser eller prenumeration? Förstår inte riktigt hur det är relevant för Lamottes trovärdighet.
Citat:
Du har en poäng, men skulle inte säga det gått riktigt så långt. Skillnad på medier och medier också. Nyheter24 handlar mer om klick än SVD.

Jag menar att man bör vara mer kritisk mot Lamotte än DN, till exempel. Jag menar att DN oftast är en mer trovärdig källa. Men beror ju på sammanhang och så med. Vad det handlar om för uppgifter.
DN har mer trovärdighet trots att deras chefredaktör försvarat en "agendasättande journalistik" och efter Sandviken fiaskot? Men du kan inte hänvisa till något exempel där Lamotte tabbat sig? Intressant, själv lägger jag ungefär samma värdering på båda sidor. Det ska granskas och analyseras kritiskt, båda har sin tydliga agenda. Och tragiskt nog har Lamotte i mina ögon bättre trackrecord än DN.
Citera
2021-03-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Order från personer i hans krypterade chatprogram. Döda så många du kan. Spela sjuk och du får vård och inte fängelse, sen kommer du ut eftersom du var sjuk. Det kommer visa sig att ordern kom från en radikal grupp.

Terrorister brukar ta på sig dådet och dessutom inte vara rädda för att dö i samband med det.

Jag tror därför inte detta är terror åtminstone inte i organiserad form.

Fast vad ska man kalla brutalt mordförsök på flera personer i offentlig miljö om inte "terror"?
Citera
2021-03-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Ja som vanligt skyddar socialdemokraterna sina väljare, naturligtvis döljer även media sanningen.
Terrorbrott är det ingen tvekan om att det är. Sen fungerar lagarna väldigt dåligt nu för tiden i Sverige.
Därför man hellre fokuserar på begrepp, definitioner och språkbruk.

Säger det igen. Upprätta listor med namn, bild och adress på alla med liknande problematik/bakgrund. Om det nu är socioekonomiska faktorer samt psyksjukhet så kan det hända vem som helst av våra nya Afghaner, för enligt samma regimmedia så lever de alla med trauman från sina tidigare liv samt i utanförskap svenskarna som tog emot dem skapat.

Då borde man väl få skydda sig? Men icke.

När blev det polisen, regeringens och statens uppgift att skydda kriminella och inte deras offer?

Terrorbrott inriktat specifikt mot Svenskar. Hmmm. Och trollen kör fortfarande hårt.

Måste krävas ett visst mått av självskadebeteende för att befatta sig mes Afghaner efter detta. Men självskadebeteende är en Svensk nationalsport.

Är väl varken första eller sista blodet som spills för "baaaaarnens" skull.

Jävla äckelvänstersverige fyllt med självhatande sopor!
Citera
2021-03-05, 22:39
Medlem
Citat:
En journalist som är beroende av sina läsares donationer riskerar att försöka ligga sina läsare till lags. Ganska mänskligt på ett sätt. Jag tror inte jag kommer få läsa något avslöjande av Lamotte om rasismen inom SD, exempelvis.

Du har en poäng, men skulle inte säga det gått riktigt så långt. Skillnad på medier och medier också. Nyheter24 handlar mer om klick än SVD.

Jag menar att man bör vara mer kritisk mot Lamotte än DN, till exempel. Jag menar att DN oftast är en mer trovärdig källa. Men beror ju på sammanhang och så med. Vad det handlar om för uppgifter.

Ja, för DN och annan MSM är ju inte alls beroende av pappa statens miljardbelopp i presstöd? Står ju för fan i riktlinjerna i dessa hur journalistiken ska se ut.

Vakna upp ur PK-dimman!

Visa en enda lögn från Lamotte, eller håll käften.

Lamotte är betydligt mer trovärdig än tex DN. DN har en lång historia av mörkläggningar och lögner, det har inte Lamotte.

Nu hoppas jag att Lamotte har lämnat över den bandade intervjun till polisen. Gärna kopior till övrig media. Lamotte hjälpte polisen i Tynnered med identifieringar. Och han hjälpte även polisen med mordet på 4-åringen. Han har betydligt mer ryggrad och kurage än de andra så kallade journalisterna
Citera
2021-03-05, 22:41
Medlem
Citat:
Han kanske skrek Allahu Akbar endast till ett BO, den som kontaktade Lamotte? Vittnen behöver väl inte sett just det?

Du förstår inte poängen med det sista. Förmildrande eller försvårande - oavsett vad skulle jag ta uppgiften med en nypa salt.

Kan vara så men det vet varken du eller jag av förklarliga skäl just nu. Eller?

Jag tolkar det snarare som att du försöker så ett frö av tvivel av någon helt annan anledning, att du inte gillar folk som kallar sig journalister trots att dom kan äta sig mätta utan att suga i sig statligt mediastöd från oss redan hårt prövade svenska skattebetalare tex.
Förstår att det sticker..

Jag skämtade lite såklart, men läs igenom vad du skrev så får du nog en anledning till att se den rasistiska vinklingen i det.

Ingen går säkert från sånt, INGEN! tack så mycket för det..
Citera
2021-03-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
18:40 idag: Både polis och SÄPO utreder eventuella terrormotiv. "Vi utesluter inte terrormotiv i detta läget".

Att han är häktad av "vanlig" åklagare är ingen motsägelse till detta.

Se så, spring nu ur från pojkrummet och hämta lite saft hos mamma.

Länk tack!
Citera
2021-03-05, 22:44
Medlem
Rookie81s avatar
Vem fan bryr sig vad media bestämmer sig för vad detta klassas som? Du själv bestämmer hur allvarligt det här är. Är detta något du anser dina barn bör hantera på en daglig basis så får du träna dem därefter. Så känner jag i alla fall. Är verkligheten sådan att man helt plötsligt kan få en kniv i sidan ja då är det den typen av ungar jag måste träna. Finns ingen högre makt som berättar för mig hur jag ska uppfostra mina grabbar, är det så här vi rullar så får vi höja ribban helt enkelt.
Citera
2021-03-05, 22:45
Medlem
Jag är tämligen övertygad om att gärningsmannen skrek ”allahu akhbar” och att polisen fått så pass många uppgifter om det att man ser det som korrekt just nu.
Det är förmodligen också därför man försöker fördjupa sig i motivbilden.

Tror dock att man inte vill låsa fast sig för tidigt eftersom uttalandet enskilt troligen inte gör det till ett terrorbrott. Så man försöker väl understödja sin misstanke nu med teknisk bevisning och liknande.

Jag lutar nog åt att gärningsmannen åtminstone är extremist och agerat med hat mot majoritetssamhället. Förmodligen är alla angripna vita män.
Sen om man kan styrka att han är terrorist är väl en senare fråga.
Citera
2021-03-05, 22:45
Medlem
Citat:
Order från personer i hans krypterade chatprogram. Döda så många du kan. Spela sjuk och du får vård och inte fängelse, sen kommer du ut eftersom du var sjuk. Det kommer visa sig att ordern kom från en radikal grupp.

Det ska bli väldigt intressant att läsa mer om detta... om det någonsin når dagens ljus vill säga.

Man kan tänka sig att detta är något som SÄPO petar ut till förmån för sin uppdragsgivare som gärna ser mer av samma.

Hur skulle detta någonsin kunna motbevisas?
Citera
2021-03-05, 22:49
Medlem
Citat:

Spela sjuk är rätt svårt och vem som kommer ut är det domstolen som avgör. Då har åklagaren en del att säga till om också. Det var förr dom kom ut efter kort tid och ingen domstol var inblandad utan läkaren avgjorde. Så är det inte i dag.
Citera
2021-03-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Spela sjuk är rätt svårt och vem som kommer ut är det domstolen som avgör. Då har åklagaren en del att säga till om också. Det var förr dom kom ut efter kort tid och ingen domstol var inblandad utan läkaren avgjorde. Så är det inte i dag.

Jag finner det ganska skrämmande att en åklagare har så stor makt !
Å andra sidan är det en individ och de kan påverkas !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in