2021-04-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Visst är det påhittade siffror. 98% pyttsan. En majoritet kanske.

Men då ska du fundera en släng på varför dessa försvinnanden får en tråd på flashback från första början, då det försvinner tusentals människor varje år i Sverige. Flashback ger en ingen bra inblick i hur suicidala människor kan tänka och fungera, för det behöver du studera ämnet på annat håll.
Nu är det inte flashback som jag följt försvinnanden utan via tv, tidningar i huvudsak
Citera
2021-04-08, 18:48
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns många mord som aldrig upptäcks p.g.a. att de skickligt maskerats som självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Stämmer!

Källa på det? Det är påståenden som ni dragit ut arslet, jag skulle bli svårt förvånad om det
inte är jävligt OVANLIGT.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Var har du fått den felaktiga uppgiften ifrån? Deniz´ytterdörr var inte olåst, den var låst.

"Sa" ju det att det va en osäker uppgift, men huvudpoängen i mitt inlägg var ju att Tempezzt dragit ett påstående ur arslet och nu även Dream71
Senast redigerad av Snowsmile 2021-04-08 kl. 18:50.
Citera
2021-04-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag har följt otaliga försvinnanden och i 98 % av fallen framkommer det antingen under själva söket eller efter man funnit den försvunne att den mått dåligt, gått på någon drog, hamnat i dåligt sällskap, psykiska problem eller något annat tecken på att något var fel vilket också gör det någonlunda enkelt att räkna ut vad som har hänt. Men i detta fallet är det precis tvärtom och hans egna mamma har själv sagt att han har inte försvunnit frivilligt. Antingen tillhör han dessa 1-2 % som begår självmord utan några som helst förvarningar, eller så är det omycka eller mord. Att inte en enda gång yppa till någon under sina 31 år att något är fel är inte vanligt vad än andra anser om det. Att det inte finns ett enda tecken på 31 år ÄR ovanligt, punkt!

Du slår spiken på huvudet. Precis. FAST PRECIS FEL.

Problemet i hela DA fallet är ju att ingen av alla runt honom kan se att han har problem.
Ingen hjälper honom. Istället utmålar alla honom som stålmannen.

Det är tragiskt. Inte ens in i döden kan ha få ett erkännande som en person som behövde hjälp av sin omgivning. Det är ju hur tydligt som helst.
Citera
2021-04-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mari111
Ja det hade varit bra om han eller någon annan närstående eller nära vän hade gått ut med info. Så hade det sluppits spekuleras teorier. Vet oxå att någon i denna el om det var andra tråden, jobbade inom Fm el hade kontakter där o den personen visste till 100% att det var självmord.... Ingen här som möjligtvis råkar känna någon närstående eller nära vän till DA? En ,kanske konstig, tanke , att höra med de..... Nej inte bästa idén, men en tanke... Men hoppas mest på att någon närstående el nära vän går ut med hur han dog.
Okejokej, ja som sagt finns ju folk som varit nära DA eller haft gemensamma vänner med honom och till slut kommer de komma ut hur de hela gick till. Personligen känns det ju rätt extremt att spränga sig själv till döds. Men å¨andra sidan ganska extremt å slänga sig framför ett tåg också. När man väl är inne i dem tankebanorna så resonerar man nog inte särskilt mycket kring konsekvenser.
Citera
2021-04-09, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus

Problemet i hela DA fallet är ju att ingen av alla runt honom kan se att han har problem.

Det är tragiskt. Inte ens in i döden kan ha få ett erkännande som en person som behövde hjälp av sin omgivning. Det är ju hur tydligt som helst.
Tydligt? Hur vet du att DA mådde dåligt? Att sprida rykten om en människa man inte könner visar mer på att ryktesspridaren mår dåligt och måstd se ner på andra för att må bättre själv. Föräldrarna är inga konstiga människor varför tror ingen på dem?
Citera
2021-04-09, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Man kan fråga sig om det för mycket begärt att som medmänniska visa hänsyn och respekt
till en familj som förlorat en högst älskad son och bror.
Jag håller med. Bra att det finns någon på sidan som är vettig.. Det är så fruktansvärt hur en del beeter sig. Sjukt är det!
Citera
2021-04-09, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tydligt? Hur vet du att DA mådde dåligt? Att sprida rykten om en människa man inte könner visar mer på att ryktesspridaren mår dåligt och måstd se ner på andra för att må bättre själv. Föräldrarna är inga konstiga människor varför tror ingen på dem?

Fast bevisligen begick han självmord ( nåväl näst intill bevisat). Troligen dessutom med stulna råvaror.
I total hemlighet för alla och åsamkade därmed samhället och alla bekanta enorma uppoffringar.
Jag är övertygad att han begick självmord på detta välplanerade och utstuderade sätt för att han mådde DÅLIGT. Inte för att han mådde bra, eller ville bli kändis efter sin död.
Enkelt uttryck. Han mådde jävligt dåligt, och ingen i hans närhet verkar fattat det.
Han verkar inte haft nån att prata med.

Familjen trodde han var utomlands på hemligt uppdrag. Tror du också på det.

Jag tror heller inte att familjen är konstiga. Men i det här fallet så behöver de, precis som många andra i samma situation, proffesionell hjälp att komma vidare.
Det är fel att fortsätta machospåret, och att skylla på omvärlden.
Citera
2021-04-09, 12:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Ja, att han utmålades som Stålmannen blev nog en nackdel i längden.
Hur ska man kunna be om hjälp då?
Krossa den bild som har byggts upp, kanske framförallt av omgivningen.
Som jag skrev i början av tråden, D var i första hand en helt vanligt människa som kan drabbas av samma saker som alla andra.
Citera
2021-04-09, 14:46
Medlem
Citat:
Fast bevisligen begick han självmord ( nåväl näst intill bevisat). Troligen dessutom med stulna råvaror.
I total hemlighet för alla och åsamkade därmed samhället och alla bekanta enorma uppoffringar.
Jag är övertygad att han begick självmord på detta välplanerade och utstuderade sätt för att han mådde DÅLIGT. Inte för att han mådde bra, eller ville bli kändis efter sin död.
Enkelt uttryck. Han mådde jävligt dåligt, och ingen i hans närhet verkar fattat det.
Han verkar inte haft nån att prata med.

Familjen trodde han var utomlands på hemligt uppdrag. Tror du också på det.

Jag tror heller inte att familjen är konstiga. Men i det här fallet så behöver de, precis som många andra i samma situation, proffesionell hjälp att komma vidare.
Det är fel att fortsätta machospåret, och att skylla på omvärlden.

Vem ska man skylla på tycker du?
Citera
2021-04-09, 14:59
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbiisbabbas
Vem ska man skylla på tycker du?
Måste man skylla på någon då? OM man måste skylla på någon så är det väl personen som begår självmordet som skall belastas. Trots sin machoutbildning mm, så hade han kunnat söka hjälp, precis som alla andra. Om han sen hade blivit hjälpt av statens insatser är ju en annan femma.
Citera
2021-04-09, 16:11
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Måste man skylla på någon då? OM man måste skylla på någon så är det väl personen som begår självmordet som skall belastas. Trots sin machoutbildning mm, så hade han kunnat söka hjälp, precis som alla andra. Om han sen hade blivit hjälpt av statens insatser är ju en annan femma.

Mja, det är som du antyder ytterst komplext med manligt psykiskt välmående. Suicid har dokumenterats sen åtminstone tusentals år tillbaka och flera stora och manliga män har valt den vägen.

Exempelvis: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ajax_the_Great

Citat:
Ajax goes mad with rage at Odysseus’ victory and slaughters the cattle of the Greeks. After returning to his senses, he kills himself out of shame.

Skam, stolthet och att känna sig trängd eller fast är nog delvis vanliga orsaker. Givetvis kombinerat med en handlingskraftig och bestämd natur.

Någon i tråden skrev fint att DA kan anses vara den ultimata jägaren, som har kontroll över (sitt) liv och död. Sorgligt, men lite så kan man tolka det.
Citera
2021-04-09, 16:18
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Mja, det är som du antyder ytterst komplext med manligt psykiskt välmående. Suicid har dokumenterats sen åtminstone tusentals år tillbaka och flera stora och manliga män har valt den vägen.

Exempelvis: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ajax_the_Great

Skam, stolthet och att känna sig trängd eller fast är nog delvis vanliga orsaker. Givetvis kombinerat med en handlingskraftig och bestämd natur.

Någon i tråden skrev fint att DA kan anses vara den ultimata jägaren, som har kontroll över (sitt) liv och död. Sorgligt, men lite så kan man tolka det
.
Instämmer helt. Det jag störde mig på är att det alltid skall letas syndabockar än hos andra än (i detta fallet) hos DA. Samma fenomen sker i många fall när det skrivs om GM eller MGM i diverse brottsmål.

Sen finns det ju givetvis enstaka fall där man inte kan skylla på den som begår självmord, t.ex när det handlar om någon som är så sjuk att den är intagen under LPT. Då anser jag att staten har en stor skuld till att personen inte har lyckats skyddas från sig själv.

Edit:
Det jag fetade förstärker ju verkligen det jag skrev om att DA själv i så fall är ensam skyldig till sitt självmord.
Senast redigerad av CrilleKex 2021-04-09 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in