2021-04-28, 16:43
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Nu är jag inte insatt, men ”järnhaltigt material” skulle man väl översätta det till. Låter som järnmalm borde kunna ingå
Jupp. To Valehalla!
Och importskatt på högkvalitetsstål tas bort. Det är nog bullish för outo som kör rostfritt, de raketade lite idag när nyheten kom.
Kanske är det där solidium har lagt SSAB-pengarna ?

Citat:
Beijing has decided to remove the export tax rebates on 146 kinds of steel products commencing May 1, according to an April 28 joint announcement from China's Ministry of Finance and State Taxation Administration.
After the long wait and market speculation, China's governing bodies have finally announced the list of the steel products that will no longer enjoy any tax rebates when exporting, and the new measure will be applied to any Customs declaration forms that are dated on May 1 and afterwards, the joint statement explained briefly.

The 146 products cover carbon, alloy and stainless steel products such as alloy steel powder, hot-rolled, cold-rolled, galvanized, galvalum, and coated carbon steel flats, welded pipes, and hot-rolled, pickled, cold-rolled stainless flats, tubes and pipes, bars and wire rods, steel rails, and angles. the HS codes of the affected steel items start with the four digits including 7205, 7209, 7210, 7212, 7214, 7217, 7219, 7220, 7221, 7222, 7223, 7225, 7226, 7227, 7228, 7229, 7301, 7302, 7303, 7304, 7305,7306 and 7307, Mysteel Global learnt from product list attached to the announcement.

Exportrabatten som jag tjatat om sedan trådens genesis kapas alltså helt och hållet på allt det där

Brb, måste tjacka en sexa folköl. Här ska firas!
Citera
2021-04-28, 18:39
Medlem
Nått lurt är på gång och det handlar om scrap. 70% av stålproduktionen i USA är EAF(Electric arc furnace) och är helt beroende av scrap för att göra nytt stål. Mängden scrap minskar kraftigt pga av fler EAFer och för att industrin är mer noggrann så det blir mindre spill som dom säljer tillbaka till stålverken. Tidigare har det funnits hur mycket scrap som helst men nu är det bristvara och därför ökar priset kraftigt.

Kina som varit ett industriland väldigt kort tid har därför inga stora lager med scrap som ligger lite överallt som det gör hos oss och det är såklart ett bekymmer för dom, och det tror jag är anledningen till dagens beslut. Dom vill säkra bristvaran scrap till dom själva.

Guden LG nämner scrap 23 ggr under senaste earnings call och poängterar att dom inte använder EAF och är därför en vinnare på prishöjningen.

Stålbolagen kan därför nu bli squeezeade från två håll, högre malmpriser och högre priser på scrap och frågan är hur mycket dom kan skicka vidare till sina kunder.

Men vinnarna i det scenariot är såklart företag som CLF och MT, frågan är hur det påverkar SSAB och Outokumpu?

Förövrigt anser jag att SSAB måste stå för Sveriges Segaste AB, och VDn är ju en Anti-LG. Såg han på DiTV igår, "man får förbereda sig på att det blir sämre tider" etc etc

Vilka är med på uppesittarkväll för LUMI rapporten? Brukar komma mellan 22:00 och 04:00 xD
Senast redigerad av HasseTass 2021-04-28 kl. 18:42.
Citera
2021-04-28, 18:41
Medlem
Zneekahs avatar
Okej lär gynna MT som bäst då - de har egen järnmalm, och säljer stål globalt.

Amerikanska priser lär väl inte påverkas så mycket - tarifferna har väl redan stängt ute kinesstål från deras marknad.
Om inte de flyter upp tillsammans med allt annat.
Eventuellt lite negativt för amerikanska stålbolag utan egen järnmalm ? Kanske övertänker det hela nu.

Gynnar SSAB bra men högre järnmalmspriser har viss negativ inverkan

VALE $$$
RIO $$$
BHP $$$

och nu du powell håller du tungan rätt i mun

Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Nått lurt är på gång och det handlar om scrap. 70% av stålproduktionen i USA är EAF(Electric arc furnace) och är helt beroende av scrap för att göra nytt stål. Mängden scrap minskar kraftigt pga av fler EAFer och för att industrin är mer noggrann så det blir mindre spill som dom säljer tillbaka till stålverken. Tidigare har det funnits hur mycket scrap som helst men nu är det bristvara och därför ökar priset kraftigt.

Kina som varit ett industriland väldigt kort tid har därför inga stora lager med scrap som ligger lite överallt som det gör hos oss och det är såklart ett bekymmer för dom, och det tror jag är anledningen till dagens beslut. Dom vill säkra bristvaran scrap till dom själva.

Guden LG nämner scrap 23 ggr under senaste earnings call och poängterar att dom inte använder EAF och är därför en vinnare på prishöjningen.

Stålbolagen kan därför nu bli squeezeade från två håll, högre malmpriser och högre priser på scrap och frågan är hur mycket dom kan skicka vidare till sina kunder.

Men vinnarna i det scenariot är såklart företag som CLF och MT, frågan är hur det påverkar SSAB och Outokumpu?

Förövrigt anser jag att SSAB måste stå för Sveriges Segaste AB, och VDn är ju en Anti-LG. Såg han på DiTV igår, "man får förbereda sig på att det blir sämre tider" etc etc

Vilka är med på uppesittarkväll för LUMI rapporten? Brukar komma mellan 22:00 och 04:00 xD

Intressant ! och ja tänkvärt med scrap. Om jag tolkar det rätt rullar Sveriges Segaste(klockren) med blast furnace (masugn?) och ställer om till electric arc furnace (ljusbågsugn?) 2025.

Men ja bra att vi håller koll på eventuella frågetecken.

Självklart har vi LUMI-kväll ! Ligger i LUM1I 105SG sen förra veckan (+32% ) och hoppas den lägger sig riktigt bekvämt in the money.

MT har väl mest uppsida trots allt - och om buybacken inte är klar har de väl noll anledning att ge pumpiga pressmeddelanden och dylikt.
Senast redigerad av Zneekah 2021-04-28 kl. 18:59.
Citera
2021-04-28, 19:21
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:

Jag tror CLF kör en del EAF.
Bara att de matar den med HBI som kan fungera som alternativ till scrap i en EAF från det sprillans nya verket i Toledo.
För den som inte äter stål till frukost betyder EAF electric arc furnace, vilken gör stål genom en elektrisk ljusbåge till skillnad från en BF, blast furnace som matas med naturgas och koks som är det som har gjort att miljön runt Kinas industristäder påminner om en bana i doom.
HBI betyder hot briquetted iron (typ järnbriketter översatt) och kan användas som substitut i en EAF om det skulle råka bli slut på skrot.
Goncalvez klargör vidare att de inte ämnar sälja HBI till konkurrenterna, utan bara mata de egna verken.
Schack matt.
Plus att han har avtal med MT att vid behov bemanna de två decommissioned blast furnaces som ingick i dealen för att möta marknadens behov.
Om kineserna då har avsikten att importera... typ bra ?

Jag är egentligen inte superbullish till SSAB pga nämda statliga sossefuckery, men det är i princip det enda vi har wurrar för.
Det är MT och CLF som gäller i det stora perspektivet.

Outo har egen nickelgruva och alla tillstånd plus knowhow. Och rostfritt har högre marginaler.
Plus att finska politiker är lite mindre dumma i huvdet än våra.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-28 kl. 19:27.
Citera
2021-04-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Okej lär gynna MT som bäst då - de har egen järnmalm, och säljer stål globalt.

Amerikanska priser lär väl inte påverkas så mycket - tarifferna har väl redan stängt ute kinesstål från deras marknad.
Om inte de flyter upp tillsammans med allt annat.
Eventuellt lite negativt för amerikanska stålbolag utan egen järnmalm ? Kanske övertänker det hela nu.

Gynnar SSAB bra men högre järnmalmspriser har viss negativ inverkan

VALE $$$
RIO $$$
BHP $$$

och nu du powell håller du tungan rätt i mun

Intressant ! och ja tänkvärt med scrap. Om jag tolkar det rätt rullar Sveriges Segaste(klockren) med blast furnace (masugn?) och ställer om till electric arc furnace (ljusbågsugn?) 2025.

Men ja bra att vi håller koll på eventuella frågetecken.

Självklart har vi LUMI-kväll ! Ligger i LUM1I 105SG sen förra veckan (+32% ) och hoppas den lägger sig riktigt bekvämt in the money.

MT har väl mest uppsida trots allt - och om buybacken inte är klar har de väl noll anledning att ge pumpiga pressmeddelanden och dylikt.

MT är en jävla maskin, bara köttar på med återköp, grönt stål, massa "in your face" prishöjningar.

32% då har du ett riktigt bra utgångsläge inför rapporten, stiger fint borta hos kanadickerna.

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag tror CLF kör en del EAF.
Bara att de matar den med HBI som kan fungera som alternativ till scrap i en EAF från det sprillans nya verket i Toledo.
För den som inte äter stål till frukost betyder EAF electric arc furnace, vilken gör stål genom en elektrisk ljusbåge till skillnad från en BF, blast furnace som matas med naturgas och koks som är det som har gjort att miljön runt Kinas industristäder påminner om en bana i doom.
HBI betyder hot briquetted iron (typ järnbriketter översatt) och kan användas som substitut i en EAF om det skulle råka bli slut på skrot.
Goncalvez klargör vidare att de inte ämnar sälja HBI till konkurrenterna, utan bara mata de egna verken.
Schack matt.
Plus att han har avtal med MT att vid behov bemanna de två decommissioned blast furnaces som ingick i dealen för att möta marknadens behov.
Om kineserna då har avsikten att importera... typ bra ?

Jag är egentligen inte superbullish till SSAB pga nämda statliga sossefuckery, men det är i princip det enda vi har wurrar för.
Det är MT och CLF som gäller i det stora perspektivet.

Outo har egen nickelgruva och alla tillstånd plus knowhow. Och rostfritt har högre marginaler.
Plus att finska politiker är lite mindre dumma i huvdet än våra.

Oumbärlig kunskap kommer du med som vanligt. Jag känner nog som du dvs att CLF går från klarhet till klarhet. LG har positionerat dom så snyggt med allt från vertikal integrering till miljön till arbetsmiljö för arbetarna. Finns inte en politiker i USA som inte kan älska CLF.

Får se hur jag gör med SSAB aktierna framöver, kanske fördelar det över dom andra tre. Men kan vara att jag är lite extra grinig idag, så vi får se.
Citera
2021-04-28, 19:50
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Oumbärlig kunskap kommer du med som vanligt. Jag känner nog som du dvs att CLF går från klarhet till klarhet. LG har positionerat dom så snyggt med allt från vertikal integrering till miljön till arbetsmiljö för arbetarna. Finns inte en politiker i USA som inte kan älska CLF.

Får se hur jag gör med SSAB aktierna framöver, kanske fördelar det över dom andra tre. Men kan vara att jag är lite extra grinig idag, så vi får se.
Hehe, gäller att ha koll

Känns onödigt att vara patriot bara för att. Speciellt i Sverige där det bespottas. Sell the news kanske.

Money Talks, bullshit walks.

Ännu en fördel med MT är att Mexico och Kanada har frihandelsavtal med staterna. Med dagens shippingrates är det rätt najs att köpa lokalproducerat om efterfrågan är enorm.
Gissa vem som har lite stålverk och så där ?

Jag ska öka i $MT första bästa JPow-dipp.

Min Burryrygg suncocke (SCX) slog earnings rejält. Hoppas CLF absorberar dem. Gotta have coke.

Jag har en magkänsla av att det kan börja röra sig i Ur-anus när som helst. Ökar inga positioner men erk0rs tvivel i Ur-anustråden rimmar med mina tvivel om VALE för ett tag sen där jag övervägde att sälja men lät bli pga balls of steel.
Nu fick han vårt stöd i urantråden och klarade sig, men det är precis när man säljer skiten går upp eller hur ?
Nu ägnar jag mig åt värre voodoo än sinewave, men har jag fel ?
Uranspoten har lirkats ner lite varje dag ett tag men lite upp de senaste dagarna, vi vet att spotmarknaden är länsad.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-28 kl. 20:16.
Citera
2021-04-28, 20:34
Medlem
Citat:
Hehe, gäller att ha koll

Känns onödigt att vara patriot bara för att. Speciellt i Sverige där det bespottas. Sell the news kanske.

Money Talks, bullshit walks.

Ännu en fördel med MT är att Mexico och Kanada har frihandelsavtal med staterna. Med dagens shippingrates är det rätt najs att köpa lokalproducerat om efterfrågan är enorm.
Gissa vem som har lite stålverk och så där ?

Jag ska öka i $MT första bästa JPow-dipp.

Min Burryrygg suncocke (SCX) slog earnings rejält. Hoppas CLF absorberar dem. Gotta have coke.

Jag har en magkänsla av att det kan börja röra sig i Ur-anus när som helst. Ökar inga positioner men erk0rs tvivel i Ur-anustråden rimmar med mina tvivel om VALE för ett tag sen där jag övervägde att sälja men lät bli pga balls of steel.
Nu fick han vårt stöd i urantråden och klarade sig, men det är precis när man säljer skiten går upp eller hur ?
Nu ägnar jag mig åt värre voodoo än sinewave, men har jag fel ?
Uranspoten har lirkats ner lite varje dag ett tag men lite upp de senaste dagarna, vi vet att spotmarknaden är länsad.

Precis så jag känner mig i mina Hudbay som lider av att Peru håller på att rösta fram en riktig kommunist till president, men det kanske är nu som det vänder.

Har nån här koll på Rana Gruber? Norsk järnmalmsproducent, inte så stort värde 2G Nok och är nya på börsen sedan i februari om jag inte minns fel. Är såklart väldigt miljö medvetna och kommer vara koldioxid neutrala redan 2025. Känns som det vore väldigt lätt att motivera för någon stålproducent att köpa hela rasket med miljölån till låg ränta.

När jag köpte mina Denison för nån månad sedan så ritade jag lite TA, och stödlinjen jag ritade då där är vi nu. Får vi en vändning här så vore det fränt.
Citera
2021-04-28, 20:52
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Precis så jag känner mig i mina Hudbay som lider av att Peru håller på att rösta fram en riktig kommunist till president, men det kanske är nu som det vänder.

Har nån här koll på Rana Gruber? Norsk järnmalmsproducent, inte så stort värde 2G Nok och är nya på börsen sedan i februari om jag inte minns fel. Är såklart väldigt miljö medvetna och kommer vara koldioxid neutrala redan 2025. Känns som det vore väldigt lätt att motivera för någon stålproducent att köpa hela rasket med miljölån till låg ränta.

När jag köpte mina Denison för nån månad sedan så ritade jag lite TA, och stödlinjen jag ritade då där är vi nu. Får vi en vändning här så vore det fränt.
Hmmm, intressant. Jag har bott i Norge och älskar norrbagarna. Antagligen ligger gruvan i norrhålan Mo i Rana vars ortsnamn det tog mig ett tag att fatta. Precis som ont i axeln tills man fattat att trekk faktiskt inte betyder tryck. Partysvenskar.

Lönenivåerna är höga men är det bra malm finns fina shippingmöjligheter och en shippingindustri sugen på stabila laster. Lätt värt att ha ett öga på. Bara passa sig så det inte är ett northland.
De kollapsade dock pga rasande malmpriser ihop med mygel vad jag förstår det, dåligt insatt.
Finns järnväg från Mo i rana till någon SSAB-ort är det lovande.
Någon borde tazea SSABs vd i arslet i så fall. 2 Miljarder norska för typ gratis malm. Slå till!
Citera
2021-04-28, 20:58
Medlem
Citat:
Hmmm, intressant. Jag har bott i Norge och älskar norrbagarna. Antagligen ligger gruvan i norrhålan Mo i Rana vars ortsnamn det tog mig ett tag att fatta. Precis som ont i axeln tills man fattat att trekk faktiskt inte betyder tryck. Partysvenskar.

Lönenivåerna är höga men är det bra malm finns fina shippingmöjligheter och en shippingindustri sugen på stabila laster. Lätt värt att ha ett öga på. Bara passa sig så det inte är ett northland.
De kollapsade dock pga rasande malmpriser ihop med mygel vad jag förstår det, dåligt insatt.
Finns järnväg från Mo i rana till någon SSAB-ort är det lovande.
Någon borde tazea SSABs vd i arslet i så fall. 2 Miljarder norska för typ gratis malm. Slå till!

Bolaget är nytt på börsen men som jag fattade det så har dom hållit på +30 år. Ja det är ju ett uppenbart friläge för "miljö-bögarna" i SSAB.

Får gräva lite mer.

"FED: INFLATION HAS RISEN, LARGELY REFLECTING TRANSITORY FACTORS - BBG" LOL
Senast redigerad av HasseTass 2021-04-28 kl. 21:01.
Citera
2021-04-28, 22:45
Medlem
Zneekahs avatar
Stort tack för utförligheten, lite förvirrande med plåt och grovarbete och sånt för oss från stan!! ''

Nu håller vi tummar för LUMI ! underliggande råvaran sköter sig fint igen i alla fall
Citera
2021-04-29, 06:42
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
s
Citera
2021-04-29, 06:42
Medlem
bajssprutans avatar
Alla stålisar borde läsa detta och kommentarerna. Vito visste mer än han kunde avslöja.
Det berör kopparhamstringen tidigare också.

Jag återkommer efter dagens pass i saltgruvan med en liten teori. Jag tror att Mongolerna spelar hardball mot kina just nu med koppar, Indonesien med nickel.'

Appropå salt så går Kali und salz finemang sedan jag köpte på tips av min gruvlige vän från öst.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-29 kl. 06:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in