2021-12-30, 19:01
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
En googling bort har du källor: https://news.bloomberglaw.com/white-collar-and-criminal-law/ex-merrill-lynch-gold-traders-found-guilty-in-spoofing-trial

Tack, en googling för dig kanske. För mig oändligt många fler vanligtvis
Citera
2021-12-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
När man läser lite av vad goldbugsen på twitter säger, så påstår de att en del aktörer konstant blir bötfällda för att manipulera guldpriset, nedåt då, antar jag eftersom de tar upp det som ett problem.

Någon i tråden som har koll på om det stämmer att några elakingar försöker hålla ner guldpriset med tvivelaktiga metoder?

De som påstår detta har naturligtvis ingen källhänvisning.
Guldman sax och JPM har blivit bötfällda ett flertal gånger.
Citera
2021-12-30, 20:21
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Troligtvis inte eftersom det är omöjligt eller i alla fall evighetslång väntan att få tillstånd till gruvor i Sverige.

Jag har inte heller hittat något särskilt. Eurobattery minerals och Nordic Mining, men ingen inger något större förtroende. Hade Boliden dragit igång något däremot...
Citera
2021-12-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag har inte heller hittat något särskilt. Eurobattery minerals och Nordic Mining, men ingen inger något större förtroende. Hade Boliden dragit igång något däremot...
Leading Edge Minerals (LEMSE) Ser lite intressant ut. Grafit till batterier och sällsynta jordartsmetaller (REE) till permanentmagneter i elmotorer och generatorer. Dessutom projekt för Litium och Kobolt.
Citera
2021-12-31, 00:40
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cubex
Leading Edge Minerals (LEMSE) Ser lite intressant ut. Grafit till batterier och sällsynta jordartsmetaller (REE) till permanentmagneter i elmotorer och generatorer. Dessutom projekt för Litium och Kobolt.
+
har de tillstånd att bryta något av det
Citera
2021-12-31, 01:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Troligtvis inte eftersom det är omöjligt eller i alla fall evighetslång väntan att få tillstånd till gruvor i Sverige.

Plus ett. Även om det kan bli bättring med en ny regering. OK, Bergstaten och Miljöbalken är vad de är, men praxis kan politikerna absolut rådda i. Skandal att som nu ett antal skönandar på Österlen kan hindra lithiumbrytning... befintlig malm är till för att brytas! Det löste sig väl på Gotland till slut? Hela jävla ön är ju en enda stor kalkklump!
Citera
2021-12-31, 01:07
Medlem
Citat:
+
har de tillstånd att bryta något av det
Jag uppfattar det som att de har tillstånd klart för grafit.
Citera
2021-12-31, 01:09
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Plus ett. Även om det kan bli bättring med en ny regering. OK, Bergstaten och Miljöbalken är vad de är, men praxis kan politikerna absolut rådda i. Skandal att som nu ett antal skönandar på Österlen kan hindra lithiumbrytning... befintlig malm är till för att brytas! Det löste sig väl på Gotland till slut? Hela jävla ön är ju en enda stor kalkklump!

Förvisso, men det var den när jag var där för typ 20 år sen också. Så risken är stor att det var beslut tagna av grabbar med hår på pungen som sket i om någon mp-tönt på 20 vårar varnade om risker för att kanske både några djur och blommor precis startat sin familj där ådern ska brytas.

Det finns inte längre några såna politiker, de har alla blivit helt handlingsförlamade eftersom de är livrädda om sitt pk-anseende, så tar de istället helst inga beslut alls. De beslut de tar är totalt skadliga för samhället men i gengäld politiskt korrekta
Citera
2021-12-31, 01:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Förvisso, men det var den när jag var där för typ 20 år sen också. Så risken är stor att det var beslut tagna av grabbar med hår på pungen som sket i om någon mp-tönt på 20 vårar varnade om risker för att kanske både några djur och blommor precis startat sin familj där ådern ska brytas.

Det finns inte längre några såna politiker, de har alla blivit helt handlingsförlamade eftersom de är livrädda om sitt pk-anseende, så tar de istället helst inga beslut alls. De beslut de tar är totalt skadliga för samhället men i gengäld politiskt korrekta

...och sedan klagar man på att folk går arbetslösa... Om vi ("vi" som art, människor) inte skulle påverka naturen öht kan vi lika gärna begå kollektivt självmord. Jag är ingen "klimathotförnekare" och tror att ju snabbare vi säger adjö till fossila bränslen desto bättre - men vi måste för i helvete bedriva gruvdrift, nyttja vattenkraft, avverka (och plantera ny) skog etc etc - det är ju själva definitionen av "kultur" och civilisation.

Minns när centern ville grundlagsskydda de fyra stora outbyggda älvarna. Ok, kan väl tycka att man bör spara 2 el 3. MEN! i grundlagen... ihop med regeringsformen, tryckfrihetsförordningen.... Sverige är sjukt på många sätt.
Citera
2021-12-31, 01:33
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cubex
Jag uppfattar det som att de har tillstånd klart för grafit.

Kollade deras pea, den är ruskigt bra,. IRR närmare 40% är oerhört ovanligt, nästan för bra för att vara sant. Det står också att gruvan är fully permitted, vilket rimligen innebär att alla tillstånd finns.

Nackdelen med pea är som namnet antyder att den är preliminär och måste säkerställas genom kostsamma borrningar med mera. En annan nackdel är att siffrorna ofta går ner när alla kort är på bordet. Kort sagt är det ganska tidigt på det här projektet. Kan bli en bra affär i alla fall, men det är något år innan de ens kan börja tänka på att bryta grafit. För den långa portföljen helt enkelt.

Ser kassan bra ut? Gör den inte det så sälj och köp tillbaka efter emissionen som behövs för att bekosta alla borrhål.

Själv blev jag glad att se att det faktiskt finns gruvor som har tillstånd, även om de inte tagits i bruk ännu. Så tack för att du bidrog med lite hopp till en cynisk själ
Citera
2021-12-31, 01:46
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...och sedan klagar man på att folk går arbetslösa... Om vi ("vi" som art, människor) inte skulle påverka naturen öht kan vi lika gärna begå kollektivt självmord. Jag är ingen "klimathotförnekare" och tror att ju snabbare vi säger adjö till fossila bränslen desto bättre - men vi måste för i helvete bedriva gruvdrift, nyttja vattenkraft, avverka (och plantera ny) skog etc etc - det är ju själva definitionen av "kultur" och civilisation.

Minns när centern ville grundlagsskydda de fyra stora outbyggda älvarna. Ok, kan väl tycka att man bör spara 2 el 3. MEN! i grundlagen... ihop med regeringsformen, tryckfrihetsförordningen.... Sverige är sjukt på många sätt.

Jag bor här där många av älvarna är, och tycker det är förbannat trist att man måste sabba dom. Men sånt är livet, vi behöver ström. Tyvärr är alla förstörda älvar helt i onödan eftersom man stängt den enda andra koldioxidfria stabila producenten av el vi har, kärnkraft. Så nu står vi likt förbannat i en situation där vi har för dåligt med ström i våra elnät 5-8 månader om året.

Fortsätter vi i den här takten så är vi ett u-land om 40 år, utan el och produktion av något alls. Eller ja, på sommaren när ingen behöver just någon el kommer vi ha ett överskott. Nej, nu måste jag sluta prata om politik, får så ont i huvudet när jag tänker på de dårar som demonterar vårt land
Citera
2021-12-31, 01:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jag bor här där många av älvarna är, och tycker det är förbannat trist att man måste sabba dom. Men sånt är livet, vi behöver ström. Tyvärr är alla förstörda älvar helt i onödan eftersom man stängt den enda andra koldioxidfria stabila producenten av el vi har, kärnkraft. Så nu står vi likt förbannat i en situation där vi har för dåligt med ström i våra elnät 5-8 månader om året.

Fortsätter vi i den här takten så är vi ett u-land om 40 år, utan el och produktion av något alls. Eller ja, på sommaren när ingen behöver just någon el kommer vi ha ett överskott. Nej, nu måste jag sluta prata om politik, får så ont i huvudet när jag tänker på de dårar som demonterar vårt land

Ha ha - sant! Visst fan behöver vi ny kärnkraft, och det ASAP. Rösta rätt i september så löser det sig också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in