2022-04-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Rejäl nedgång i många de råvarubolag jag följer. Gemensamt är att priset på själva råvaran inte har gått ned särskilt mycket. Hmmm.. Ränteoro?
Men ändå!

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Gruvbolaget Lundin Mining har under torsdagen fått flera höjda riktkurser.

Barclays Capital höjde riktkursen till 12 kanadadollar, från tidigare 10 kanadadollar, enligt Dow Jones.

Eight Capital höjde riktkursen till 16 kanadadollar, från tidigare 15 kanadadollar, enligt Dow Jones.

JP Morgan höjde riktkursen till 14:70 kanadadollar, från tidigare 15 kanadadollar, enligt Dow Jones.

På torsdagskvällen handlades aktien vid 12:75 kanadadollar på Torontobörsen.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt
Senast redigerad av Truefighter 2022-04-21 kl. 22:00.
Citera
2022-04-21, 22:06
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Men ändå!

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Gruvbolaget Lundin Mining har under torsdagen fått flera höjda riktkurser.

Barclays Capital höjde riktkursen till 12 kanadadollar, från tidigare 10 kanadadollar, enligt Dow Jones.

Eight Capital höjde riktkursen till 16 kanadadollar, från tidigare 15 kanadadollar, enligt Dow Jones.

JP Morgan höjde riktkursen till 14:70 kanadadollar, från tidigare 15 kanadadollar, enligt Dow Jones.

På torsdagskvällen handlades aktien vid 12:75 kanadadollar på Torontobörsen.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

När JPM höjer riktkurser ska man dra öronen åt sig.. Lumi är en favorit, men jag köper bara när jag får den under 10 cad.
Citera
2022-04-22, 11:58
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Idag är det blodrött i mycket i min portfölj, men börsen överlag verkar klara sig hyggligt. Har man kommit på att det är bättre att ha högvärderat tech än råvaror eller är det recessionsrädslan som slagit till på allvar
Troliga anledningen var att IMF sänkte prognos för global BNP-tillväxt. Lite konstigt dock att oljan inte rörde sig nedåt (även om den sjunkit något idag).

Vi får hoppas på att konjunkturen kämpar på sidledes. Det räcker för råvaruaktier.
Citera
2022-04-22, 12:24
Medlem
brolinlevers avatar
Man ska förstås inte glömma att de flesta är får på börsen. Något som de stora investerarna utnyttjar, egentligen så borde den enda oron gälla sådant som inte behövs, därför är det underligt att det som tar största smällen är uran. I och för sig sjönk spotten, men det kan bara vara tillfälligt, såvida det inte finns stora lager någonstans.

Även om det blir nedgång i världsekonomin så trycker jänkarna så mycket pengar att många råvaror inte borde gå ner, snarare upp. Jag tycker personligen det känns som något år för tidigt att tro på nedgång i riktiga grejer.
Citera
2022-04-22, 12:46
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Troliga anledningen var att IMF sänkte prognos för global BNP-tillväxt. Lite konstigt dock att oljan inte rörde sig nedåt (även om den sjunkit något idag).

Vi får hoppas på att konjunkturen kämpar på sidledes. Det räcker för råvaruaktier.
Det är också viktigt att komma ihåg att så länge utbudet är lägre än efterfrågan spelar inte konjunkturen någon egentlig roll.

Råvaror har varit i bull-markets även i lågkonjunkturer förut. Självklart blir inte topparna lika galna, men som det ser ut nu kommer produktionen av olja om inte CAPEX ökas kraftigt att sjunka mer än vad efterfrågan någonsin sjunkit pga lågkonjunktur och det kommer att hålla uppe priset. Så några nya 60 USD per fat lär vi inte se på väldigt längre, och även om det skulle bli en tillfällig period med så låga oljepriser kommer ändå oljebolagen att tjäna så pass bra med pengar att de ser attraktiva ut till dagens priser.

Så det handlar inte om att vi inte kommer att tjäna pengar, frågan är istället bara om det blir mycket eller supermycket samt om det finns alternativa investeringar med mer potential.
Citera
2022-04-22, 13:11
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Det är också viktigt att komma ihåg att så länge utbudet är lägre än efterfrågan spelar inte konjunkturen någon egentlig roll.

Råvaror har varit i bull-markets även i lågkonjunkturer förut. Självklart blir inte topparna lika galna, men som det ser ut nu kommer produktionen av olja om inte CAPEX ökas kraftigt att sjunka mer än vad efterfrågan någonsin sjunkit pga lågkonjunktur och det kommer att hålla uppe priset. Så några nya 60 USD per fat lär vi inte se på väldigt längre, och även om det skulle bli en tillfällig period med så låga oljepriser kommer ändå oljebolagen att tjäna så pass bra med pengar att de ser attraktiva ut till dagens priser.

Så det handlar inte om att vi inte kommer att tjäna pengar, frågan är istället bara om det blir mycket eller supermycket samt om det finns alternativa investeringar med mer potential.

Har suttit och stirrat på olika offshorebolag, som man kommer åt via handelsbanken, Solstad Offshore, har du någon koll på dom?
Med tanke på flottan de har är de rätt billiga?? om det skulle bli högkonjunktur på den marknaden, men de kanske är svindyra eftersom jag inte kan något om offshoremarknaden??
Citera
2022-04-22, 13:41
Medlem
brolinlevers avatar
Det var någon som efterfrågade analys på Vår Energi, Alexander Stahel har en liten kortis på deras FCF idag, på Twitter.

https://twitter.com/BurggrabenH/status/1517207290750947330
Citera
2022-04-22, 13:44
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Har suttit och stirrat på olika offshorebolag, som man kommer åt via handelsbanken, Solstad Offshore, har du någon koll på dom?
Med tanke på flottan de har är de rätt billiga?? om det skulle bli högkonjunktur på den marknaden, men de kanske är svindyra eftersom jag inte kan något om offshoremarknaden??
Solstad är nog ingen dålig investering men jag håller deras konkurrent Tidewater mycket högre.

* Solstad har nästan all exponering mot Nordsjön medan med Tidewater får du hela världen (inlusive Sydamerika och Västafrika där offshore beräknas växa mest). Solstad är därför inte med på de just nu hetaste offshoreregionerna. Nordsjön kommer ta fart, men det är värt att nämna att aktiviteten på Norsjön är fallande över en cykel då produktionen är sjunkande. Detta försöker Solstad kompensera för med att ta en ledande position i offshore-vind.
* Tidewater har gått igenom C11 och har gjort sig av med iprincip alla skulder. Solstad har fortfarande kvar ca 2 miljarder USD i skulder och har därför en av marknadens högsta leverage ratios. Det kan vara en fördel i en bull-marknad, men i det här fallet är Tidewater så mycket lägre värderat när börsvärde plus skulder räknas in sett till tillgångarna och den potentiella intjäningsförmågan.

Ovan betyder inte att Solstad inte är ett bra case. Det betyder bara att jag föredrar Tidewater.
Citera
2022-04-22, 16:08
Medlem
Naturgasturkens avatar
Vilken rapport från Schlumberger (äger inte aktien, för liten multibagger-potential, men bra riktmärke för hur branschen mår och utvecklas). Upp 6% nu.

Har läst rapporten men tycker nästan amerikansk finansmedia sammanfattar bättre:
Citat:
* Schlumberger Says Russia Isolation Spurs Drilling Elsewhere
* Oil-services giant boosts dividend first time in seven years
* Quarterly revenue advanced by the most in almost half a decade
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-22/schlumberger-says-russia-isolation-spurs-oil-search-elsewhere
Citat:
"The confluence of elevated commodity prices, demand-led activity growth, and energy security are resulting in one of the strongest outlooks for the energy services industry in recent times," Schlumberger Chief Executive Officer Olivier Le Peuch said in a statement.

He anticipates significant growth in the second half of the year and that the company will exit 2022 with EBITDA margins at least 200 basis points higher than the fourth quarter of 2021.
https://www.reuters.com/business/energy/schlumberger-reports-higher-profit-drilling-activity-increases-2022-04-22/

Högre EBITDA marginaler visar på att de lyckas höja priserna mer än inflationen som nu är rekordhög på komponenter och personal. T.ex. har borrör stigit mer än 30% i pris. Mycket bra!
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-04-22 kl. 16:13.
Citera
2022-04-22, 16:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Solstad är nog ingen dålig investering men jag håller deras konkurrent Tidewater mycket högre.

* Solstad har nästan all exponering mot Nordsjön medan med Tidewater får du hela världen (inlusive Sydamerika och Västafrika där offshore beräknas växa mest). Solstad är därför inte med på de just nu hetaste offshoreregionerna. Nordsjön kommer ta fart, men det är värt att nämna att aktiviteten på Norsjön är fallande över en cykel då produktionen är sjunkande. Detta försöker Solstad kompensera för med att ta en ledande position i offshore-vind.
* Tidewater har gått igenom C11 och har gjort sig av med iprincip alla skulder. Solstad har fortfarande kvar ca 2 miljarder USD i skulder och har därför en av marknadens högsta leverage ratios. Det kan vara en fördel i en bull-marknad, men i det här fallet är Tidewater så mycket lägre värderat när börsvärde plus skulder räknas in sett till tillgångarna och den potentiella intjäningsförmågan.

Ovan betyder inte att Solstad inte är ett bra case. Det betyder bara att jag föredrar Tidewater.

Tack för ditt svar, irriterande nog så finns bara nordiska marknaden på Handelsbanken, och jag vill ha kvar en rejäl portion där av andra skäl än investerarmässiga.
Inte underligt att nätbankerna stjäl kunder av dessa handlingsförlamade bankjättar
Citera
2022-04-22, 17:56
Medlem
Smutzs avatar
Vad är det här för fuckery? Tittar in när Gonclaves drämmer kuken i bordet och CLF går upp 10%. Går in och kikar igen efter fredagsgroggen och vi ligger ett fitthår minus!

kanske så måste jag rageköpa lite.
Senast redigerad av Smutz 2022-04-22 kl. 17:58.
Citera
2022-04-22, 18:10
Medlem
bajssprutans avatar
Jag sålde på poppen och avvaktar. Sorry Mr Goncalvez, men clownmarknaden funkar så.
Det är fult att tjäna pengar tydligen så jag är kontrariansk kontrarian med en trace-buster-buster kopplad till min telefon.
Know your enemy! The gubmint is watching! Själv är jag nykter.
Eller att många cashar fds och gamman rasar. CLF är ingen memestock, men absolut har den attention av retardsen på wsb.

Sålde dessutom majslongarna på mitt memekonto innan vad som verkar vara cornpocalypse.
I am Cornholio. I need tp, for my bunghole.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in