2022-04-28, 22:42
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Är det så enkelt i praktiken? Det står ju knappast ”made in russia” på kolvätemolekylerna och allt forslas runt i pipelines, tankers och raffinaderier och blandas lite hejvilt.

Nu kanske jag är lite väl cynisk men det tycks ju uppenbart att exempelvis Irans förbjudna olja likt förbannat letar sig ut på världsmarknaden. Så även om rysk olja hamnar under embargo kommer den kanske säljas som azerbajdzjansk olja eller vad som nu ligger närmast till hands. Oil finds a way.

Såklart gör även det oljan dyrare men inte lika dyrt som om den vore stoppad på riktigt.

Ta höjd för att jag är helt ute och cyklar här, är verkligen ingen expert. Jag kan bara inte komma runt att om tom ISIS kunde få ut olja via shady mellanhänder så måste ju Ryssland också fixa det på något sätt.

Ja, tydllgen så späder man ut ryssoljan med 51% av någon annan olja och kallar det något annat. Det lär nog knappast bli heltäckande, men tror att det lär begränsa en hel del i alla fall. Men knappast heltäckande
Citera
2022-05-02, 14:10
Medlem
fittas avatar
Någon som har tips på hur man investerar i neongas? Producenter och eventuellt förädlare.
Citera
2022-05-02, 20:42
Medlem
Naturgasturkens avatar
Sjuk dag, oljepriset stiger och naturgaspriset stiger ordentligt. Samtidigt faller oljebolagen 2-5%.

Oljebolagen är till dagens oljepris så billiga att det är sjukt. Över 30% FCF som många av bolagen nu producerar är helt unikt för börsen.

Ikväll kommer Q1 för Noble, imorgon för Valaris och på onsdag är det dags för CGG. Ska bli spännande att läsa. Hittills har onshore-service slagit förväntningarna, förhoppningsvis gör offshore samma sak. Sedan lär väl aktiekurserna falla ändå i dagens börsklimat, men det spelar ingen roll när de börjar återköpa aktier och dela ut en massa pengar framöver. Tillslut vinner marknaden.
Citera
2022-05-02, 23:47
Medlem
$meg q1 ikväll. $70 netback/fat. Jesus vad oljebolagen täljer guld nu. Massa FCF att betala av skuld och köpa tillbaka aktier med. Blir spännande att se marknadens reaktion imorgon.
Citera
2022-05-03, 12:33
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
$meg q1 ikväll. $70 netback/fat. Jesus vad oljebolagen täljer guld nu. Massa FCF att betala av skuld och köpa tillbaka aktier med. Blir spännande att se marknadens reaktion imorgon.

jag tror marknaden mestadels består av retarderade får som leker följa John. Fortfarande är stora delar av dessa retarderade får kvar i att det är tillväxt som är viktigast, samt att ESG = låta svältande afrikaner slava för att driva den gröna revolutionen.

Det gör att inte så mycket av de smarta pengarna kan investeras i olja, Buffet undantaget, kanske några fler.

Förr eller senare vänder trenden och då lär det bli massivt inflöde i våra vinstmaskiner.

Elkem som någon tipsade om här lämnade för övrigt en fin rapport, tror jag, har bara läst highlightsen än, men reaktionen på det är att kursen har gått ner 3 dagar i rad. Jag köpte tillbaka dom idag, alldeles för billiga. FCF 2,8 miljarder Q1, bolaget värderas till 24 miljarder.
Citera
2022-05-03, 15:02
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Någon som har tips på hur man investerar i neongas? Producenter och eventuellt förädlare.

Biprodukt vid ståltillverkning. Lär säkert ploppa upp producenter om det blir ekonomi i det. Jag såg att det kunde bli en bristvara pga Ukraina-krisen.

Tveksamt om det finns någon nu som bara sysslar "produktion" av neon då det finns i så små mängder i luften så skulle det säkert vara ganska dyrt att bara producera neon.

Det får du nog googla om du ska hitta
Citera
2022-05-03, 15:21
Medlem
bajssprutans avatar
Valaris kom in 40% över förväntningarna, visserligen negativt resultat relaterat till investeringar.
Rapport här för den som orkar plöja genom, jag gjorde det i morse under en roadtrip på jobbet där jag slapp köra.

En grej jag kom på som vad jag kan minnas inte har tagits upp är att oljeservice är immuna mot klåfingriga politiker som vill straffbeskatta oljebolag för att de tjänar bra. Flyger lite under radarn.
Citera
2022-05-03, 16:25
Medlem
Jag gjorde ett byggprojekt hemma för exakt ett år sen. Nu är det dax för ett liknande projekt och det mesta jag ska ha till bygget är exakt samma som förra årets bygge. Så jag roade mig med att jämföra priserna mellan de båda offerterna. Ingen munter läsning direkt.
Virket har gått upp +30% och plåt ca 45%.
Inflation var ordet!
Citera
2022-05-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag gjorde ett byggprojekt hemma för exakt ett år sen. Nu är det dax för ett liknande projekt och det mesta jag ska ha till bygget är exakt samma som förra årets bygge. Så jag roade mig med att jämföra priserna mellan de båda offerterna. Ingen munter läsning direkt.
Virket har gått upp +30% och plåt ca 45%.
Inflation var ordet!

Frågan är hur hög inflationen kan bli innan det blir demand destruction
Citera
2022-05-03, 19:03
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Valaris kom in 40% över förväntningarna, visserligen negativt resultat relaterat till investeringar.
Rapport här för den som orkar plöja genom, jag gjorde det i morse under en roadtrip på jobbet där jag slapp köra.
Vilken jävla dunderrapport. I det här läget bryr jag mig inte om det blir vinst eller förlust så länge kassaflödena är positiva och raterna och nyttjandegraden konstant växer. Då kommer vinsten som på posten oavsett.

Läsa sånt här gör mig våt i kallingarna:
Citat:
Dibowitz added, “Very recently, we were awarded a contract with a major operator offshore Angola and the Republic of Congo for drillship VALARIS DS-12. The operating rate for this contract, which is expected to take place during the first quarter 2023, is at a level not seen in the past seven years for drillship work offshore West Africa, providing further evidence of the improvement in floater day rates across geographies.”

Skulle Valaris lyckas få samma rater som 2014 på större delen av flottan kommer de tjäna drygt 3 miljarder USD i EBITDA, dvs EV/EBITDA = 1,2. Då borde vi utan problem se en femdubbling av aktiekursen vilket sett till replacement cost fortfarande är billigt.

Även Noble släppte en rapport som var långt över förväntan. Ska bli kul att se hur CGG och Tidewater kommer in också. Viskas om att det är bra drag i hela offshore sektorn nu. Så även Diamond borde följa och där finns det mycket utrymme att stiga.

Ska ut på krogen och fira lite med tjejen, dricka lite och sedan ska jag om jag inte är allt för dragen senare ikväll tända en god en framför brasan och försöka skriva en längre sammanfattning av rapporterna och investerarpresentationerna som kom från både Valaris och Noble idag.

Citat:
En grej jag kom på som vad jag kan minnas inte har tagits upp är att oljeservice är immuna mot klåfingriga politiker som vill straffbeskatta oljebolag för att de tjänar bra. Flyger lite under radarn.
Precis, det kommer bli viktigt när oljan går över 200 USD framöver. Dessutom slipper man problem med nationaliseringar mm (inte ens Saudiarabien med världens största oljebolag kan ju borra själv utan köper tjänsterna från västbaserade bolag). Skulle en geografi bli för dålig (typ om Norge eller liknande WOKE-land inför borrförbud) så styr man borrskeppet till något annat land som är bättre bara.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-05-03 kl. 19:08.
Citera
2022-05-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Vilken jävla dunderrapport. I det här läget bryr jag mig inte om det blir vinst eller förlust så länge kassaflödena är positiva och raterna och nyttjandegraden konstant växer. Då kommer vinsten som på posten oavsett.

Läsa sånt här gör mig våt i kallingarna:

Skulle Valaris lyckas få samma rater som 2014 på större delen av flottan kommer de tjäna drygt 3 miljarder USD i EBITDA, dvs EV/EBITDA = 1,2. Då borde vi utan problem se en femdubbling av aktiekursen vilket sett till replacement cost fortfarande är billigt.

Även Noble släppte en rapport som var långt över förväntan. Ska bli kul att se hur CGG och Tidewater kommer in också. Viskas om att det är bra drag i hela offshore sektorn nu. Så även Diamond borde följa och där finns det mycket utrymme att stiga.

Ska ut på krogen och fira lite med tjejen, dricka lite och sedan ska jag om jag inte är allt för dragen senare ikväll tända en god en framför brasan och försöka skriva en längre sammanfattning av rapporterna och investerarpresentationerna som kom från både Valaris och Noble idag.

Precis, det kommer bli viktigt när oljan går över 200 USD framöver. Dessutom slipper man problem med nationaliseringar mm (inte ens Saudiarabien med världens största oljebolag kan ju borra själv utan köper tjänsterna från västbaserade bolag). Skulle en geografi bli för dålig (typ om Norge eller liknande WOKE-land inför borrförbud) så styr man borrskeppet till något annat land som är bättre bara.

Önskar dig och tjejen sen fantastiskt trevlig kväll och tackar för veckans kommande långweekend med lill grabben som du så fint hjälpt mig att tjäna ihop till. Tyvärr har jag smält ett revben nyligen så kan inte joina dig med en feting, även om den hade behövts…
Citera
2022-05-03, 21:01
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
Noterade också. De har släppt på handbromsen (hedgar) och drog in lika mycket under Q1 som under hela 2021. EV/FCF är 3 i denna takt.

Idag kanske jag kan utmana swingexperten. Kanske...

Citat:
Har inte du sagt att du vägrar äga bolag som låter som könssjukdomar?!

Det närmaste jag kommit är Scania som tydligen var slang för AIDS i östra Afrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in