Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Valaris kom in 40% över förväntningarna, visserligen negativt resultat relaterat till investeringar.
Rapport här för den som orkar plöja genom, jag gjorde det i morse under en roadtrip på jobbet där jag slapp köra.
Vilken jävla dunderrapport. I det här läget bryr jag mig inte om det blir vinst eller förlust så länge kassaflödena är positiva och raterna och nyttjandegraden konstant växer. Då kommer vinsten som på posten oavsett.
Läsa sånt här gör mig våt i kallingarna:
Citat:
Dibowitz added, “Very recently, we were awarded a contract with a major operator offshore Angola and the Republic of Congo for drillship VALARIS DS-12. The operating rate for this contract, which is expected to take place during the first quarter 2023, is at a level not seen in the past seven years for drillship work offshore West Africa, providing further evidence of the improvement in floater day rates across geographies.”
Skulle Valaris lyckas få samma rater som 2014 på större delen av flottan kommer de tjäna drygt 3 miljarder USD i EBITDA, dvs EV/EBITDA = 1,2. Då borde vi utan problem se en femdubbling av aktiekursen vilket sett till replacement cost fortfarande är billigt.
Även Noble släppte en rapport som var långt över förväntan. Ska bli kul att se hur CGG och Tidewater kommer in också. Viskas om att det är bra drag i hela offshore sektorn nu. Så även Diamond borde följa och där finns det mycket utrymme att stiga.
Ska ut på krogen och fira lite med tjejen, dricka lite och sedan ska jag om jag inte är allt för dragen senare ikväll tända en god en framför brasan och försöka skriva en längre sammanfattning av rapporterna och investerarpresentationerna som kom från både Valaris och Noble idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
En grej jag kom på som vad jag kan minnas inte har tagits upp är att oljeservice är immuna mot klåfingriga politiker som vill straffbeskatta oljebolag för att de tjänar bra. Flyger lite under radarn.
Precis, det kommer bli viktigt när oljan går över 200 USD framöver. Dessutom slipper man problem med nationaliseringar mm (inte ens Saudiarabien med världens största oljebolag kan ju borra själv utan köper tjänsterna från västbaserade bolag). Skulle en geografi bli för dålig (typ om Norge eller liknande WOKE-land inför borrförbud) så styr man borrskeppet till något annat land som är bättre bara.