Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
krascher går ju fort, om jag låg i cash skulle jag noja över andra saker än inflation. Jag är mer bekymrad över hur allvarlig kraschen blir, alltså om det bara blir typ som 08 eller om det blir valutakollapser i alla valutor och blackouts och jag borde ha stackat lite fysiskt oxå. Annars är det väl bara att avvakta tills den där dagen när det rasar ännu mer än tidigare, kapitulation, och börja tjacka PM-aktier och annat som rasat mest
Jag blir lite illa till mods när jag läser vad den här kvinnan Lagarde säger i intervjuer, det verkar som hon inte drar slutsatser överhuvudtaget från vad som hänt redan i USA. Hon har även sagt en massa uppseendeväckande saker tidigare, bl.a. att det är bra med negativ ränta. Hon ska väl inte ha relevant utbildning heller
Apropå ECB, sitter och kikar på Tyskland nu, och kliar mig i huvudet varför DAX är plus. Kom precis in siffror för Mars, PPI ligger på....håll i hatten... 30,9% !(insert fire here)!
Alltså fatta när dessa kostnader skall vidare till kund...
"Annual producer inflation in Germany jumped to 30.9% in March of 2022, breaking a fresh record high for a 4th straight month and much higher than 25.9% in February and forecasts of 28.2%. The figures reflect the effects of the war in Ukraine for the first time, with energy prices remaining the biggest upward contributor (83.8%), namely distribution of natural gas (144.8%), electricity (85.1%), mineral oil products (61.3%). Excluding energy, producer prices increased 14% yoy. Other significant price increases were seen for intermediate goods (23.3%), namely metals (39.7%), fertilisers and nitrogen compounds (+87.2 %), wooden containers (68.8%); and non-durable consumer goods (9.6%), namely food (12.2%); and capital goods (5.8%, the biggest increase since 1975). Compared to the previous month, producer prices increased 4.9%."
https://tradingeconomics.com/germany/producer-prices-change
Edit: Visar våra gainz bra dock.