2021-08-06, 13:01
Medlem
bajssprutans avatar
Med det sagt har i princip samtliga mina försök att lajva wolf of wall street gått i dass, så absolut inte investeringsråd.

Lite mer on topic kolla stålspotpriserna som går ner lite i närtid, men kika på volymen framöver. Folk börjar inse läget.

Mitt enda problem idag är om jag ska välja Cliffs eller MT-tröjan när jag beger mig ut på min kinatillverkade nicklätande elscooter i solsken och vindstilla. Life is good.

Jag bor nära en sommarstuge/campingort och alla kastar lystna blickar på min lilla hoj. Knappt någon som har en eftersom alla inte kan vara lika coola men de är slutsålda överallt nu. Ett par kilo nickel off the market. Lycka till Elon.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-08-06 kl. 13:18.
Citera
2021-08-10, 13:20
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Kollade på denna med Giustra på Stansberry i morse. Han har snackat om det här tidigare. Låter lite som nån scam med sköldpaddor som kör runt och plockar upp bollar fullproppade med batterimetaller. Det är rätt roligt om man tänker så. Giustra är ju dock ingen con man sen tidigare även om det vore lite coolt om det var ett sätt att blåsa folk så att han kan donera till välgörenhet innan han dör eller nåt sånt.

Nu ska det tydligen noteras under tickern TMC. Verkar dock vara lite mer tid innan detaljerna är klara. Att köra runt på havsbotten är ju inte helt nytt, diamantbolagen har väl gjort detta länge men inte med sköldpaddor.

https://www.youtube.com/watch?v=ZI5AulS82Ds

https://deep.green/wp-content/uploads/2021/03/FINAL-PRESS-RELEASE-3.4.21_1.pdf

Tyckte de hanterade miljökonsekvenserna lite summariskt, det är iaf inte värre än att borra och riva up slam typ de fick tyst på flickan väldigt kvickt, så jag googlade lite och det verkar vara full fart på Greenpeace och den här Deep Sea Bed Authority som de snackar om verkar vara ifrågasatt.

Detta kanske kan vara nåt att ha i bevakningslista och slänga in om det åker ner i källaren sen när obligationsmarknaden vänder på riktigt. Detta skulle ju kunna vara en bra byrålådsaktie för en chanspost? Jag noterade särskilt att de påstod att den här första emissionen ska täcka alla kostnader fram till produktion 23-24 nån gång vilket ju är rätt långa planer och de hade tydligen redan fått nån slags tillstånd.

Jag har efter missade rallyn i netflix, amazon, cannabis och BTC känt att man borde försöka vara lite tidig nån gång.

Nån som är en fena på deep sea mining här?
Googlade lite på hur det gick för dem och hittade denna som var intressant uppföljning

Roligt att de oxå noterar att VD ser ut som en riktig player.

Aja fortsättning följer!
[https://financialpost.com/]
Citera
2021-08-11, 00:07
Medlem
Guldgrodans avatar
Att crypto klassas som en hedge mot inflation är ingen nyhet för folk som förstår ekonomi. Crypto är såpass volatil att det kan jämföras med en warranter med hävstång med tex olja som underliggande tillgång utan att behöva betala ränteavgift för emittenten. Right? Men det jag tror många missar som sker pga detta:
När Crypto av ovanstående skäl tar en stor andel av hedge mot björn och inflation, då höjs efterfrågan av tex guld enbart pga att kapital flyttas, tekniskt sett. Med samma utbud. Du har alltså en ännu mer resistent hedge. Så,

När tjur vänder till björn oavsett när det blir.. så tror jag många kommer vilja hedge Crypto och ökad efterfrågan så sälj. Ädelmetaller översålt, köper guld istället. Kan nog dansa med björnen på detta vis och inför nästa tjur upprepa.

Crypto skapar rätt unika möjligheter, ifall banker involverar Crypto ordentligt så det är blir mer mainstream så kan även ränteavgift för short guld warranter vara värt för en swing ifall en solklart indikation kommer att börsen faller i framtiden
Citera
2021-08-11, 00:32
Medlem
Bidens paket om 1000 miljarder dollar i infrastruktursatsningar verkar bli av.

https://www.nytimes.com/2021/08/09/us/politics/infrastructure-senate-biden.html

Flera stålbolag upp på nyheten så några av er måste blivit glada.

Hur ser det ut med infrastruktursatsningar här hemma i Svedala? Och i vems fickor kommer pengarna att dumpas? Det känns bra att vi fortsätter gräva bort Gotland ett tag till. Enda gången som Damberg förstått någonting. Heidelbergs kurs svarar knappt på nyheten förstås.

Det här ovanstående från Bockstensmannen bekräftar ju råvarucykeln och inflationen.
Citera
2021-08-11, 07:58
Medlem
bajssprutans avatar
Jovars, man kan inte direkt klaga. Och jag älskar att Smutz namn bockstensmannen börjar få fäste.

Vissa delar av landet behöver nog rustas upp, och jag vet inte hur det blir med miljöpartiklarnas höghastighetsjärnväg som är ett idiotprojekt som aldrig kommer att bära sig. Dessutom kommer banan att behöva se ut som en krokig skogsstig eftersom det alltid finns en skyddsvärd groda i nåt jävla träsk som inte får komma till skada.
Just där jag bor är vägarna och infrastrukturen i rätt bra skick. Gamla betongsosse-infrastrukturen var skönt överdimensionerad men nu är det plötsligt väldigt många fler som bor här.

Det jag rent spontant vet är att Va-systemet på många håll legat sedan första världskriget och är långt förbi sin tekniska livslängd. Jag vet att vissa fattiga kommuner är bokstavligt talat up shit creek med sitt avloppsnät.

Det är det vettigaste man kan satsa på så det kommer aldrig att hända. Fortsatt fiberutbyggnad står säkert på menyn, och de obligatoriska laddstationerna där elbilsägare kan lukta på sina egna fisar medan de väntar en halvtimme.

Peab, Skanska och Ncc pysslar med infrastruktur och Hexatronic kränger fiberkabel.
SSAB är ju annars ett självklart bolag som gynnas, men det vet vi ju redan. Ståltesen känns rätt confirmed.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-08-11 kl. 08:15.
Citera
2021-08-12, 22:00
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Peab, Skanska och Ncc pysslar med infrastruktur och Hexatronic kränger fiberkabel.
SSAB är ju annars ett självklart bolag som gynnas, men det vet vi ju redan. Ståltesen känns rätt confirmed.

Fiberkablar to the moon. Hexatronic visade hur man skriver en rapport.

Jag har fortfarande djup beslutsångest över vad jag ska slänga mina öronmärkta kol-pengar på. Under dagens fria forskande på Warrior met coal såg jag att gubbarna i Alabama strejkar som riktiga chilenare, sedan första aprillo har de hållit på. Till och med deras frugor sympatistrejkar*. Kursen hade dykt strax innan strejken (pga av någon sort lawsuit) men sedan det bröt ut har inget dramatiskt hänt. Kan vara ett kul högrisk play men förmodligen något man bör hålla sig borta från.
*Greta style, de är väl ändå ordentliga trad housewifes.

Peabody skulle man såklart satsat på om man haft en tidsmaskin men nu känns det som man kommit lite sen till festen. Det har jag förvisso ofta hört är ett amatörfeltänk, det var något om att water the weed och smoke the flowers.

Suncoke och Arch upplever jag som ganska trygga och stadiga. Bra kol helt enkelt.

Nacco är litet och volatilt men har ändå höjt utdelningen i femtioelva år i rad. En råbarkad cowboy som ändå alltid står vid sitt ord. Kan vara kul att lägga en del av pengarna på och swinga loss lite.

Decisions, decisions...
Senast redigerad av Smutz 2021-08-12 kl. 22:03.
Citera
2021-08-12, 22:14
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Fiberkablar to the moon. Hexatronic visade hur man skriver en rapport.
Fan ragge, jag sa ju det. Och köpte fortfarande inga aktier fast namnet dyker upp väldans ofta i min vardag. Men bockis satte väl av $6B till bredband eftersom de är kvar på två burkar och ett snöre-internet till skillnad från oss.
Dock ovanligt vettigt att passa på att lägga kanalisation för fiber samtidigt som man byter gatan.
Varför inte vänta med fiber ett par år och asfaltera om precis innan VA-gang kommer för att göra gatan till en leråker året efter som vi gör i Sverige.
Citat:
Jag har fortfarande djup beslutsångest över vad jag ska slänga mina öronmärkta kol-pengar på. Under dagens fria forskande på Warrior met coal såg jag att gubbarna i Alabama strejkar som riktiga chilenare, sedan första aprillo har de hållit på. Till och med deras frugor sympatistrejkar*. Kursen hade dykt strax innan strejken (pga av någon sort lawsuit) men sedan det bröt ut har inget dramatiskt hänt. Kan vara ett kul högrisk play men förmodligen något man bör hålla sig borta från.
*Greta style, de är väl ändå ordentliga trad housewifes.
Oh susanna, don´t u cry for me, for i come from alabama with a banjo on my knee.
Folk i Alabama är minst sagt lite eljest, så det kräver sin DD.
Citat:
Peabody skulle man såklart satsat på om man haft en tidsmaskin men nu känns det som man kommit lite sen till festen. Det har jag förvisso ofta hört är ett amatörfeltänk, det var något om att water the weed och smoke the flowers.

Suncoke och Arch upplever jag som ganska trygga och stadiga. Bra kol helt enkelt.

Nacco är litet och volatilt men har ändå höjt utdelningen i femtioelva år i rad. En råbarkad cowboy som ändå står vid sitt ord
Hasse är ju total chad med BTU och jag har känslan att jag är sen att hoppa på. SXC hodlar jag men jag tror att nästa deep value play är $EAF där jag ska köpa sönder nästa dipp.
GrafTech International Ltd gör elektroder av grafit, som faktiskt är kol till ljusbågsugnar eller EAFs som vi som har byggt upp småskaliga stålverk hemma kallar´t. När EAF blir den dominerande produktionsformen för stål inom kort borde Graftech tjäna fläsk, ikke sant ?
Senast redigerad av bajssprutan 2021-08-12 kl. 22:16.
Citera
2021-08-13, 22:30
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Oh susanna, don´t u cry for me, for i come from alabama with a banjo on my knee.
Folk i Alabama är minst sagt lite eljest, så det kräver sin DD.

Hasse är ju total chad med BTU och jag har känslan att jag är sen att hoppa på. SXC hodlar jag men jag tror att nästa deep value play är $EAF där jag ska köpa sönder nästa dipp.
GrafTech International Ltd gör elektroder av grafit, som faktiskt är kol till ljusbågsugnar eller EAFs som vi som har byggt upp småskaliga stålverk hemma kallar´t. När EAF blir den dominerande produktionsformen för stål inom kort borde Graftech tjäna fläsk, ikke sant ?

Arch Fick bli min häst i kolracet, är ju kul om vi är lite diversifierade. Man kan ju inte bara sitta och enpeta sig i skrevet hela dagarna med pengar på kontot som inflationen sakta möglar sönder utan ibland måste man bara bestämma sig och tröcka in. Men jag slängde också ca 20% av kolpengen på Warrior för det är kul. Den ska jag dock inte dalta med, sjunker den under 16 åker den ut.

Graftech har jag också börjat stöta på mer och mer. Det låter ball men jag måste definitivt lära mig mer om tillgången och efterfrågan på stålmakargrafit, hur konkurrensen ser ut, om skrotjärnet börjar sina på allvar, vad kineserna hittar på för hyss, osv.

Tur att man har världens bästa hivemind att luta sig på, intresset för det här kommer säkert bara att öka.
Citera
2021-08-17, 16:45
Medlem
Smutzs avatar
Tur att jag köpte det där kolet. Enda ljuspunkten i tillvaron under senaste dagarnas blodbad.
BHP får jag ingen rätsida på, jag tyckte rapporten var fin och höjda utdelningen trevlig men sjunker gör den likförbannat. Är det att de ska fimpa sin kolbusiness? Spelar primärlistbyte till Australien någon roll? Typ att vissa större uk-fonder fonder inte får ha kvar dem då.

Eller dras de bara med den allmänna svackan för många råvaroaktier?

Viktigast av allt, köper ni TFD? Jag lägger lite mer på Cliffen istället och sen är pengarna slut till nästa löning tyvärr
Citera
2021-08-17, 17:07
Medlem
bajssprutans avatar
BHP tror jag blir bombat ihop med rio och till viss del vale nu när järnspotten dök.
Kina håller på att dra ner stålproduktion och behöver mindre malm, dels för att de ska exportera mindre och dels för att de måste ordna frisk luft inför vinter-os. Skulle tro de repar sig men därför jag sålde vale och Rio.
För en gångs skull lyckades jag med timingen.

Jag skyfflar även jag in eventuella överskott i cliffs, där har vi en vinnarhäst som heter duga.

Jo, visst har det vart lite blodigt de senaste dagarna, men jag kikade på en månads sikt och då ser det löjligt bra ut. Upp 13%, men då har jag snart bara Cliffs och MT. Säkert uppemot 70% av innehaven nu.
Citera
2021-08-18, 12:36
Medlem
who is into canadian sand oil here? cashflow generating machines with extremely cheap valuations, (CVE + SU )
Citera
2021-08-18, 13:40
Medlem
Loels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whalelazy
who is into canadian sand oil here? cashflow generating machines with extremely cheap valuations, (CVE + SU )

Total Energy Services
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in