2022-03-31, 19:31
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ukraina är (var) den största producenten i världen av neon, eller om det var argon som är superviktig i halvledarindustrin.
En biprodukt av naturgas antar jag.
Helium har jag läst en artikel om också, och även helium ackumulerades i naturgasutvinningen, men de sjunkande förråden skylldes på slöseri av forskare som ville prata roligt på fester och ballonger.
Som sporadisk nöjeskonsument av lustgas kan jag inte förstå varför man skulle välja att inhalera helium för att låta som kalle anka framför n2o när det är gaj å partaj. Men alla är olika och artikeln var säkert fake news.
Ingen källa så du får bara tro mig. Länge sen jag läste, men minns allt.

Nä, inge big mining som ska köpa upp oss billigt. Vi kör fas3 i egen regi med kongoleserna! Machete Kongolese!

(Ursäkt för fyllerantande en Torsdag, men jag har el semestro)

Det luktar kursmanipulation i Alpha, jag la in en order på 1,10, när kursen var ner till 1,09, lyckades fylla hela 110 dollar av min order innan de var uppe på 1,13

Källa till Heliumsnacket i förra posten
Senast redigerad av brolinlever 2022-03-31 kl. 20:02.
Citera
2022-03-31, 21:39
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever

Till övriga: Noterar att Alphamin dyker idag, tennpriset har gått upp, så jag har ingen aning om vad som händer där. passar på att öka själv i alla fall. Det kanske blivit krig där? i så fall är nedgången rimlig

Är i skrivande stund upp 10,69% på Alphamin, inget att klaga på här. Du behöver inte känna någon press att kommentera, men jag förstår dig, är likadan med mina Nasdaqbjörnar, man snöar in på saker, wow nu nämnde jag dem igen...
Förresten, jag misstänker starkt att du gått över to the dark side och köpt Nasdaqbjörnar, erkänn!!
Citera
2022-03-31, 21:50
Medlem
Sådärja. Stolt ägare till 100st DO 😆
Citera
2022-03-31, 22:08
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plow
Sådärja. Stolt ägare till 100st DO 😆
Kul, håll i dig hårt bara. Det kommer bli skakigt och volatilt, men det är också det som krävs för de stora uppgångarna.
Citera
2022-03-31, 23:04
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Är i skrivande stund upp 10,69% på Alphamin, inget att klaga på här. Du behöver inte känna någon press att kommentera, men jag förstår dig, är likadan med mina Nasdaqbjörnar, man snöar in på saker, wow nu nämnde jag dem igen...
Förresten, jag misstänker starkt att du gått över to the dark side och köpt Nasdaqbjörnar, erkänn!!

Jag är så sugen på Teslabjörnar, men jag pallar inte, dels för jag inte är bekant med instrumenten, brukar bara handla med aktier, dels för jag skulle bli så förbannad om de inte går ned. De borde helt enkelt gå ned. Men som Turken säger, folk är bara för dumma.

Jag ville mest köpa fler Alpha till 1,1, så tycker det är irriterande när man inte får några aktier trots att kursen stod under mitt bud. Men jag är inte det minsta orolig för dom. De kommer slå index med råge

Gör ett nytt försök med den där jäkla källan till heliumartikeln/tipset. Har inte gått så bra de två tidigare gångerna.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Free-For-All-In-Helium-Market-Could-Send-Prices-Sky-High.html

Ps. Jag läste en lista för någon vecka sen, på listan fanns ett bolag som heter the metals company och jag kunde inte låta bli att ta en liten post. Anledningen jag köpte var att de hade två gruvor på gång med en rejäl batterimetallsfyndighet. Efter jag tagit en position så börjar jag att läsa på, omvänd ordning jag vet.

Vad fan är detta?

Företaget är fokuserat på djuphavsbrytning av polymetalliska noduler på havsbotten.

Någon som hört talas om noduler?
bryta metaller på havets botten, har jag hört, men kallas det för gruva. Det roliga i kråksången är att de gått upp typ 40% sen jag köpte och jag känner jag borde sälja. Är det något båg eller?
Senast redigerad av brolinlever 2022-03-31 kl. 23:28.
Citera
2022-03-31, 23:43
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Jag är så sugen på Teslabjörnar, men jag pallar inte, dels för jag inte är bekant med instrumenten, brukar bara handla med aktier, dels för jag skulle bli så förbannad om de inte går ned. De borde helt enkelt gå ned. Men som Turken säger, folk är bara för dumma.

Jag ville mest köpa fler Alpha till 1,1, så tycker det är irriterande när man inte får några aktier trots att kursen stod under mitt bud. Men jag är inte det minsta orolig för dom. De kommer slå index med råge

Gör ett nytt försök med den där jäkla källan till heliumartikeln/tipset. Har inte gått så bra de två tidigare gångerna.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Free-For-All-In-Helium-Market-Could-Send-Prices-Sky-High.html

Haha, ja, jag är själv sugen att ge mig på Tesla, senast flydde jag ur med några tjugosedlar plus efter att Musk tweetade någon pump. Jag låg riktigt bra ett tag och då blir det revanschlust, men yes, lika bra att skippa det.

Jag har hört i åratal att det varit brist på helium, sitter och frisöker, finns en del småbolag som:

First Helium
Total Helium
Royal Helium
Imperial Helium
American Helium

Jag är bara fundersam om det blir som min Manganeseinvestering. Det lät super, låter fortfarande super med artiklar som nedan nu i Mars:

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/03/08/2399455/0/en/Increasing-Lithium-Ion-Battery-Demand-Manganese-Industry-Expert-Report.html

Men det händer inte ett skit med priset. Har legat sedan förra året, och detta är status nu, väldigt volatilt. Svårt att pricka rätt bolag, så jag gillar att lägga ut små smatterband i ett intressant segment.

American Manganese: - 1,41%.
Giyani Metals: - 16,78%.
Manganese X Energy: +27,18%.

Får klura på Helium..

Edit: Artikeln är från Manganese X Energy, men det finns likadana generella från branschen och div löst folk. Tog bara en i mängden.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-04-01 kl. 00:00. Anledning: Korrigering Manganese X Energy
Citera
2022-03-31, 23:53
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, ja, jag är själv sugen att ge mig på Tesla, senast flydde jag ur med några tjugosedlar plus efter att Musk tweetade någon pump. Jag låg riktigt bra ett tag och då blir det revanschlust, men yes, lika bra att skippa det.

Jag har hört i åratal att det varit brist på helium, sitter och frisöker, finns en del småbolag som:

First Helium
Total Helium
Royal Helium
Imperial Helium
American Helium

Jag är bara fundersam om det blir som min Manganeseinvestering. Det lät super, låter fortfarande super med artiklar som nedan nu i Mars:

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/03/08/2399455/0/en/Increasing-Lithium-Ion-Battery-Demand-Manganese-Industry-Expert-Report.html

Men det händer inte ett skit med priset. Har legat sedan förra året, och detta är status nu, väldigt volatilt. Svårt att pricka rätt bolag, så jag gillar att lägga ut små smatterband i ett intressant segment.

American Manganese: - 1,41%.
Giyani Metals: - 16,78%.
Manganese X Energy: +27,18%.

Får klura på Helium..

Edit: Artikeln är från American X Energy, men det finns likadana generella från branschen och div löst folk. Tog bara en i mängden.

Jag skulle inte lägga särskilt mycket i helium om jag går in, det var mest bara en fortsättning på tidigare snack om bristvaror= i princip allt. Förmodligen betydligt vettigare att köpa mer oljeaktier eller en aktie som börjar på A...
Citera
2022-03-31, 23:55
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Jag skulle inte lägga särskilt mycket i helium om jag går in, det var mest bara en fortsättning på tidigare snack om bristvaror= i princip allt. Förmodligen betydligt vettigare att köpa mer oljeaktier eller en aktie som börjar på A...

Ahh, ok.
Citera
2022-04-01, 06:12
Medlem
Tjofloejts avatar
Hej o tack för en mycket underhållande och informativ tråd.

Hakade även jag på DO, det finns enorm potential med ytterst lite förbättringar. Just nu struntar jag i min egen födelsedag som kommer närmsta tiden, Q1 är den riktiga dagen att fira och blir riktigt spännande att läsa. Då förra Q1:an kom ut runt 3-4 Maj, kan vi räkna med något liknande i år?

Det känns riktigt kul att komma in på nivåer som vida understiger faktiskt värde i ett bolag, som dessutom kan bli en riktig resa.

Liknande har räddat mitt börsår i främst SSAB, som jag hoppas når min målkurs på 73,6 så jag kan trycka in det kapitalet i DO och även något annat skoj.

Skulle någon av er vilja dra en snabb sammanställning om Alphamin?

Tack o hej
Citera
2022-04-01, 08:58
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjofloejt
Hej o tack för en mycket underhållande och informativ tråd.

Hakade även jag på DO, det finns enorm potential med ytterst lite förbättringar. Just nu struntar jag i min egen födelsedag som kommer närmsta tiden, Q1 är den riktiga dagen att fira och blir riktigt spännande att läsa. Då förra Q1:an kom ut runt 3-4 Maj, kan vi räkna med något liknande i år?

Det känns riktigt kul att komma in på nivåer som vida understiger faktiskt värde i ett bolag, som dessutom kan bli en riktig resa.

Liknande har räddat mitt börsår i främst SSAB, som jag hoppas når min målkurs på 73,6 så jag kan trycka in det kapitalet i DO och även något annat skoj.

Skulle någon av er vilja dra en snabb sammanställning om Alphamin?

Tack o hej

Alpha finns det nog mest skrivet om av alla bolag, men kort sammanfattning. De har världens höggradigaste tenngruva.
Kostnaden per ton är mellan 12-16000, tennpriset nu är ca 43000.
På rullande 12 mån har de ett PE på ca 4-5
En expansion av nuvarande gruva påbörjas strax, i produktion i slutet av -23
Nya gruvan kommer snudd på dubbla vinsten

Tenn används i allt som har med den elektiska revolutionen som pågår att göra, det är ganska sällsynt att det finns i större höggradiga mängder, dessutom har priset legat så lågt att det inte byggts några gruvor i alla fall. Så priset på tenn lär bara öka om det inte blir totalhaveri i ekonomin

Såg någon framtiden borde rimligtvis Alpha vara de som värderades till multiplar som Sinch och Evo, är min åsikt. Men så är inte fallet för tenn är grått och trist, så det är ingen raket, utan de kommer sakta men säkert att öka i värde
Citera
2022-04-01, 16:22
Medlem
Naturgasturkens avatar
Bra drag nu i oljeservice-portföljen. Marknaden börjar vakna upp till det faktum att energikrisen oavsett vad Greta, MP och Tyskland säger kommer leda till ökad produktion av alla former av fossil energi. Till och med Biden sade i samband med att de ökade släppen från SPR att produktionen av olja måste öka.

Av de oljeservice- och gastjänstebolagen jag pratar mest om här på Flashback har mars varit helt okay:
Tidewater - 54% upp
Golar LNG - 46% upp
CGG - 43% upp
Noble Corp - 33% upp
PGS - 33% upp
Valaris - 28% upp
Flex LNG - 24% upp
Weatherford - 23% upp
Cool Company - 23% upp

(Alla ovan är uppgång mätt i SEK)

Extra kul då oljebolagen rört sig i sidled i mars. Tror oljebolagen kommer få sig en skjuts uppåt när Q1 presenteras och det börjar bli uppenbart att utdelningar och återköp kommer. Marknaden behöver även förstå att oljepriset är här för att stanna på dessa nivåer (eller gå högre om de inte satsar på exploatering av nya fält). Det enda som långsiktigt kan hålla nere priserna är om stora offshore-fält exploateras. SPR, Iranaffärer och minskade sanktioner mot Ryssland kommer bara tillfälligt bromsa uppåttrenden.

Däremot kommer den stora uppgången ske i oljeservice. Bolagen laggar efter oljebolagen och har mycket större hävstång. Dessutom är de initiala kostnaderna så höga att det håller bort konkurrens. Det kostar mer att beställa ett enda borrskepp än vad det kostar att utveckla och sätta ett normalstort onshore-fält i produktion (ett med 10-15K fats produktion per dag). Samtidigt värderas bolag som Diamond Offshore idag ungefär till kostnaden av nybyggnadskostnaden av ett borrskep när de har fyra moderna borrskepp och 8 semi-subs och i praktiken inte har några skulder alls.
Citera
2022-04-01, 16:26
Medlem
Naturgasturkens avatar
Något annat som flugit under radarn är de ökade priserna på naturgas i Nordamerika (tidigare har de bara haft marginella uppgångar samtidigt som priserna rusat i Europa och Asien). Naturgaspriset i USA (Henry Hub) är upp 20% på en månad och AECO i Kanada är upp nästan 30%. Dessutom kommer mer LNG kapacitet komma i produktion både i Kanada i USA vilket lär trycka upp priserna mer.

Många nordamerikanska bolag med gasfokus eller som har både olja och produktion av naturgas har inte hängt med. Beroende på hur de är hedgade kan det bli stora uppgångar i intäkterna på ett sätt marknaden inte har riktigt greppat tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in