2021-04-26, 07:03
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Om jag som ensamstående till 2 barn får det att gå ihop på en inkomst som är betydligt mindre än eran å ändå slösar jag hyfsat mycket på skit också, barna får det dom behöver. Så fixar ni också det.

Grattis förresten 🙂
Citera
2021-04-26, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villevilsen
Min fru har inte samma oro. Den ligger enbart hos mig.

Den grundar sig i att jag har en halv miljon mindre pengar att bidra med.

Varför? Jag var fast i en depression som i sig ledde till spelmissbruk på fotboll. Det var med mig länge och var något jag dolde.

För snart 2 år sedan berättade jag för min fru om allt, och då vände det.

Stängde av mig från allt spel på obestämd tid, men känslan av ångest och skam sitter kvar. Det känns som om att det snedsteget kommer sitta fast i mig till dess jag dör.

Det är ju en positiv sak att jag tar avstånd från det, men det är negativt att ångesten sitter kvar.

Tror det är stressen att "komma ikapp" allt jag spolat bort som är grundorsaken till min oro idag.

Sluta böla och ta av dig offerkoftan. Om du inte spelar bort dina pengar och ni båda är friska så finns inget att oroa sig för. Klart det är tufft med första barnet och speciellt tvillingar, antar att det är därför du också är hemma första tre månaderna. Men ni har väl familj som kan hjälpa till?

Om allt som går ut varje månad är 24k och ni båda tjänar 42k i månaden så säger det sig själv att ni kommer klara er. Er föräldrapenning kommer hamna på högstanivån och har ni även föräldralön från arbetsgivare tex så kommer ni landa på ca 25k var netto.
Citera
2021-04-26, 07:28
Medlem
TonyBergmans avatar
Ni kommer klara er väldigt bra. Har bekanta som vart i mycket värre situationen och klarat det bra.
Tror ni stressar upp varandra.
Citera
2021-04-26, 08:18
Medlem
Så länge ni behåller era inkomster så ser jag inga problem
Citera
2021-04-26, 08:56
Medlem
KenanBarberarens avatar
Sluta jaga upp dig själv, ni har så ni klarar er och det blir över. Det finns inget att oroa sig över, njut av din mycket välordnade tillvaro och grattis till tillökningen.
Citera
2021-04-26, 09:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Till TS. Det är lugnt. Du lever i världens lugnaste land där allt är anpassat exakt efter barnfamiljer. Om du bott i USA hade du fått lägga på ångest för flytt, sjukdom, dagisavgift 10.000 kr osv osv.

Vi harvade runt med 5 barn, totalt 10.000 kr i barnbidrag per månad som mest, på 2 x sjuksköterskelön och det gick alldeles utmärkt. Förutsättningen är att man bor någorlunda billigt, helst i avbetald villa som vi äldre kan göra eftersom de var billiga att köpa fram till år 2010.
Citera
2021-04-26, 09:30
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Hej

Om några månader ska jag och min fru få barn. Tvillingar dessutom. Ser fram emot det väldigt mycket, men samtidigt har jag ångest över ekonomin.

Jag har ingen kontroll över framtidens utgifter, eftersom jag inte vet vad som krävs när man har barn. Det kan bli väldigt annorlunda.

Jag vänder mig hit för att få höra hur vi ligger till, eller framförallt jag kanske...

Mitt kapital idag är 200 000 kr.
Min frus kapital idag är 700 000 kr.

Min lön idag är 42 500 kr/mån
Min frus lön idag är 42 000 kr/mån

Vi har en hyra på 12 000 kr/mån.
Utöver hyra tillkommer mat, parkeringsplats, bil osv på ytterligare 12 000 kr/mån.

När barnen kommer är tanken att viska gå runr precis. Vi plockar dagar från FK för att tävks upp så vi precis gpr runt ekonomisnt.

Förhoppningen är att jag kan börja arbeta efter 3 månader, vilket då gör att min fru kan ta färre dagar. Vi kanske går plus då, beroende på hur mycket jag kan jobba och hur det funkar hemma med två små.

Jag är orolig som fan över ekonomin. Har panik över att vi bor i hyresrätt och att det är typ omöjligt att köpa något nu.

Är jag helt dum i huvudet, eller är det rimligt att jag har panik?

Men Herregud! Hur ska ni överleva...

Min ena syster har 19000 kr ut efter skatt plus barnbidrag och är ensamstående med tre barn.
Har en hyra på 7200 kr per månad och en gammal bil... Och noll kronor i sparkapital.
Citera
2021-04-26, 09:53
Medlem
Shit ni kommer gå under. Jag har levt på ca 15 000 totalt med 2 barn varannan vecka och en hyra på 7500 i drygt 2 år nu pga omständigheter.

Det blir väl vad man gör det till, oavsett vad så kan man inte leva som man gjorde innan man fick barn. Man sparar in pengar på all onödig skit man kasta dem på innan.
Citera
2021-04-26, 11:57
Medlem
Jag förstår att många tycker att det här inte är något problem. Men allt är relativt.

För någon som har så pass bra lön och framtid i min branch, så borde jag ha ett större sparkapital idag. Jag ligger 500 000 kr "efter" på grund av att jag levt som en idiot.

Eftersom vi får tvillingar antar jag att vi inte kommer kunna arbeta 100% båda två på ett bra tag, så vår totala inkomst kommer absolut inte vara så hög.

Antar att det första året blir tuffast, då vi båda kommer vara hemma en del. Sen i andra året måste man ta 100% föräldraledighet för att inte bli av med sitt SGI.

Men ja... Jag oroar mig eftersom det i princip är en omöjlighet att hitta boende för en rimlig peng nu för tiden. Våra arbeten är hårt knutna till storstan, vilket försvårar det hela.
Citera
2021-04-26, 12:15
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej

Om några månader ska jag och min fru få barn. Tvillingar dessutom. Ser fram emot det väldigt mycket, men samtidigt har jag ångest över ekonomin.

Jag har ingen kontroll över framtidens utgifter, eftersom jag inte vet vad som krävs när man har barn. Det kan bli väldigt annorlunda.

Jag vänder mig hit för att få höra hur vi ligger till, eller framförallt jag kanske...

Mitt kapital idag är 200 000 kr.
Min frus kapital idag är 700 000 kr.

Min lön idag är 42 500 kr/mån
Min frus lön idag är 42 000 kr/mån

Vi har en hyra på 12 000 kr/mån.
Utöver hyra tillkommer mat, parkeringsplats, bil osv på ytterligare 12 000 kr/mån.

När barnen kommer är tanken att viska gå runr precis. Vi plockar dagar från FK för att tävks upp så vi precis gpr runt ekonomisnt.

Förhoppningen är att jag kan börja arbeta efter 3 månader, vilket då gör att min fru kan ta färre dagar. Vi kanske går plus då, beroende på hur mycket jag kan jobba och hur det funkar hemma med två små.

Jag är orolig som fan över ekonomin. Har panik över att vi bor i hyresrätt och att det är typ omöjligt att köpa något nu.

Är jag helt dum i huvudet, eller är det rimligt att jag har panik?

Förstår inte vad du har ångest över?
Med den lönen och sparkapital ni har så förstår jag inte vad du oroar dig över?
Det jag tänker mest på är du betalar så mycket i hyra. Jag hade hellre valt att bo i ett hus och betalat till mig själv än att spola ner 13000 kr i toaletten varje månad. Varför skulle det vara omöjligt att köpa något nu? Nu vet iofs inte vart ni bor och vad huspriserna ligger på för ni bor men förmodligen så skulle er månadskostnad bli lägre samtidigt som ni betalar till er själva. Se det som ett sparande än att gynna hyresvärden som ni gör idags läget.
Citera
2021-04-26, 12:25
Medlem
Kosmos.s avatar
Hur kan en efterbliven person som du ha 42tkr i månaden kan man fråga sig....

Ni har en bra bit över snittinkomst och barn kostar inte så mycket som du tror.
Senast redigerad av Kosmos. 2021-04-26 kl. 12:27.
Citera
2021-04-26, 12:37
Medlem
Cameltotems avatar
Nu har ju vi hus iofs men inte alls lika hög inkomst.

Det är tufft ekonomiskt med barn, vi investerar även hela barnbidraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in